informal learning informal learning
BiblioMap
Synonyme
informal learning, formales Lernen, Lernen, formales
Definitionen
We consider informal learning to be self-initiated or learning
from a family member or friend.
Von Mark E. Hoffman, David R. Vance im Text Computer literacy (2005) Informell wird im Alltag oder auch am Arbeitsplatz gelernt, ohne Curriculum und üblicherweise ohne Zertifikat.
Von Reinhard Zürcher im Buch Informelles Lernen und der Erwerb von Kompetenzen (2007) auf Seite 9Informal learning is over the watercooler, at the poker game, asking the person in the next cubicle to help out, collaborative problem solving, watching an expert, or sharing a terminal for eLearning.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) auf Seite 251learning that occurs outside the context of a formal setting; examples
include field trips, museums, and incidental learning in the context of everyday
activities; some informal learning environments are designed to complement or
supplement a formal learning environment.
Von J. Michael Spector im Buch Foundations of Educational Technology (2012) Learning that takes
place outside of institutionally defined contexts;
for example, learning on the job and in one’s personal
life. It can be associated with other concepts
such as lifelong and continuous learning, both of
which are becoming more important in today’s
information society.
Von Sarah Guth, Corrado Petrucco im Buch Handbook of Research on E-Learning Methodologies for Language Acquisition (2009) im Text Social Software and Language Acquisition In contrast with formal
learning, informal learning is not organized and
structured by an institution. It may take place in
environments that have some connection with
learning, such as museums and art galleries, or
anywhere the learner chooses, including the home,
workplace, or community.
Von John Pettit, Agnes Kukulska-Hulme im Buch Web 2.0-Based E-Learning (2010) im Text Mobile 2.0 Lernen, das im Alltag, am Arbeitsplatz, im Familienkreis oder in der Freizeit stattfindet.
Es ist (in Bezug auf Lernziele, Lernzeit oder Lernförderung) nicht strukturiert und
führt üblicherweise nicht zur Zertifizierung. Informelles Lernen kann zielgerichtet
sein, ist jedoch in den meisten Fällen nichtintentional (oder "inzidentell"/beiläufig).
Von Europäische Kommission im Text Einen europäischen Raum des lebenslangen Lernens schaffen (2001) Spontanes, vielfach ungeplantes Lernen im Alltag, am Arbeitsplatz
oder in der Freizeit. Es kann zielgerichtet sein, ist aber in den meisten
Fällen nicht zielgerichtet (intentional) und eher beiläufig (inzidentiell). Informelles
Lernen findet sowohl reaktiv, wenn ein Problem auftritt, als auch proaktiv,
d. h. vorausschauend, statt und erfolgt in Netzwerken.
Von Annette Kuhlmann, Werner Sauter im Buch Innovative Lernsysteme (2008) im Text Kompetenzentwicklung mit Blended Learning und Web 2.0 Learning that occurs during the course of everyday life. Informal learning usually is not classroom based, and has no curriculum, assessment or formal ‘teacher’. Informal learning is unstructured and controlled by the individual learner. Common forms of informal learning include work-based ‘learning on the job’ as well as learning that is stimulated by general interests, pursuits and hobbies.
Von Neil Selwyn im Buch Education andTechnology (2022) Informal leaming often flies under the official radar. It can happen intentionally or inadvertently. No one takes attendance, for there are no classes. No one assigns grades, for success in life and work is the measure of its effectiveness. No one graduates, because learning never ends. Examples are learnmg through observing, tnal-and-error, calling the help line, asking a neighbor, traveling to a new place, reading a magazine, conversing with others, taking part in a group, composing a story, reflecting on the day's events, burning your finger on a hot stove, awakening with an Inspiration, raising a child, visiting a museum, or pursuing a hobby.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) im Text A Natural Way of Learning auf Seite 16Man unterscheidet heute drei Formen
von Lernen:
Von Rolf Murbach im Text Weiterbildung ist heute ein dynamischer Markt (2008) - Formale Bildung umfasst alle Bildungsgänge der obligatorischen Schule, der Sekundarstufe II (berufliche Grundbildung oder allgemeinbildende Schulen) und der Tertiärstufe (höhere Berufsbildung, Hochschulabschlüsse und Doktorate). Die formale Bildung findet in einer Institution des Bildungssystems statt, ist planmässig strukturiert,mit professionellen Lehrpersonen und einem definierten Lehrplan und führt oft zu einem Abschluss. Formal erworbene Kompetenzen sind anerkannt.
- Nichtformale Bildung umfasst alle Lernaktivitäten, die zwarmit einer Lehrperson durchgeführt werden, aber ausserhalb des formalen Bildungssystems stattfinden. Dazu gehören Kurse, Seminare, Vorträge, Konferenzen und Workshops. Nichtformales Lernen führt üblicherweise nicht zu anerkannten Abschlüssen und Zertifikaten.
- Informelles Lernen findet nicht in einer Lernbeziehung, d. h. nichtmit einer vermittelnden Lehrperson, statt. Dazu gehört beispielsweise das Lernen von anderenPersonen amArbeitsplatz, das Lesen von Fachliteratur oder eines Handbuches. Es findet im Alltag, am Arbeitsplatz, im Familienkreis oder in der Freizeit statt, ist nicht strukturiert und führt zu keinem Abschluss. Das informelle Lernen ist beliebt. Erhebungen des Bundesamt für Statistik zeigen, dass drei Viertel der Erwachsenen diese Lernform nutzen.
Bemerkungen
Informal learning, which we dig into in the next chapter, is nothing new. It is a return to the natural way people learn: through conversations with one another, trying things out, and listening to stories. Learning is how people adapt to changing conditions, and things are changing faster than ever before.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) im Text Out of Time auf Seite 12Formal learning is like riding a bus: the driver decides where the bus is going; the passengers are along for the ride. Informal learning is like riding a bike: the rider chooses the destination, the speed, and the route. The rider can take a detour at a moment's notice to admire the scenery or go to the bathroom.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) auf Seite 236Ironically, 80 percent of corporate spending goes to formal learning and only 20 percent to informal. To teil you the truth, I pulled this figure out of thin air; it feels right. I'm aware of how much corporations spend on learning management Systems, instructional design, tuition reimbursement, instructor salaries, classrooms, and courseware. I don't know the tab for meetings, conference attendance, professional dues, pool tables, beer busts, expertise locator Software, watercooler meetings, and other informal learning investments.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) im Text A Natural Way of Learning auf Seite 17Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | formal learningformal learning(0.44), non-formal learningnon-formal learning(0.03) |
Relevante Personen
Häufig erwähnende Personen
Häufig co-zitierte Personen
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
139 Erwähnungen
- Das informelle Lernen - Die internationale Erschließung einer bisher vernachlässigten Grundform menschlichen Lernens für das lebenslange Lernen aller (Günther Dohmen) (2001)
- 4. Was ist informelles Lernen?
- Einen europäischen Raum des lebenslangen Lernens schaffen (Europäische Kommission) (2001)
- Handbuch E-Learning - Expertenwissen aus Wissenschaft und Praxis (Andreas Hohenstein, Karl Wilbers) (2002)
- Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung Nr. 49 - Juni 2002 (E. Nuissl, Ch. Schiersmann, Horst Siebert) (2002)
- Guidelines for Learning/Teaching/Tutoring in a Mobile Environment (C. O’Malley, Giasemi Vavoula, J.P. Glew, Josie Taylor, Mike Sharples, P. Lefrere) (2003)
- Scratch - A Sneak Preview (John Maloney, Leo Burd, Yasmin B. Kafai, Natalie Rusk, Brian Silverman, Mitchel Resnick) (2004)
- World Yearbook of Education 2004 - Digital Technologies, Communities and Education (Andrew Brown, Niki Davis) (2004)
- Discovering the iceberg of knowledge work - A Weblog Case (Lilia Efimova) (2004)
- Learning Management System: The wrong place to start learning (George Siemens) (2004)
- ePortfolios (George Siemens) (2004)
- Computer literacy - what students know and from whom they learned it (Mark E. Hoffman, David R. Vance) (2005)
- mLearn 2005 - 4th World conference on mLearning (Tom Brown, Herman van der Merwe) (2005)
- Conception and Development of Reusable and Modular Mobile Content (Patrick Veith, Jan M. Pawlowski)
- Evaluating Mobile Learning - Reflections on Current Practice (John Traxler, Agnes Kukulska-Hulme)
- Towards a Theory of Mobile Learning (Mike Sharples, Josie Taylor, Giasemi Vavoula)
- Educating the Net Generation (Diana G. Oblinger, James L. Oblinger) (2005)
- 2. Is It Age or IT - First Steps Toward Understanding the Net Generation
- Knowledge and Information Visualization - Searching for Synergies (Sigmar-Olaf Tergan, Tanja Keller) (2005)
- Creativity Support Tools - Report of Workshop on Creativity Support Tools (Ben Shneiderman, Gerhard Fischer, M. Czerwinski, Brad Myers, Mitchel Resnick) (2005)
- One-to-one technology-enhanced learning - An opportunity for global research collaboration (Tak-Wai Chan, Jeremy Roschelle, S. Hsi, Kinshuk, Mike Sharples, Tom Brown, Charles Patton, J. Cherniavsky, Roy Pea, Cathleen Norris, Elliot Soloway, N. Balacheff, Marlene Scardamalia, Pierre Dillenbourg, C. Looi, M. Milrad, Heinz Ulrich Hoppe) (2006)
- Educause Review 41/1 - January/February 2006 Volume 41, Number 1 (2006)
- The IT Leader as Alchemist - Finding the True Gold (Ron Bleed)
- Radical Flexibility and Student Success - An Interview with Homero Lopez (Homero Lopez, Diana G. Oblinger)
- PLEs versus LMS - Are PLEs ready for Prime time? (Terry Anderson) (2006)
- Learning with Semantic Wikis (Sebastian Schaffert, Diana Wieden-Bischof, Tobias Bürger, Andreas Gruber, Wolf Hilzensauer, Sandra Schön) (2006)
- Personal Learning Environments - Challenging the dominant design of educational systems (Scott Wilson, Oleg Liber, Mark Johnson, Phil Beauvoir, Paul Sharples, Colin Milligan) (2006)
- DeLFI 2006 - 4. e-Learning Fachtagung Informatik - Proceedings (Max Mühlhäuser, Guido Rößling, Ralf Steinmetz) (2006)
- Mobile Learning is Coming of Age - What we have and what we still miss (Dirk Frohberg) (2006)
- Micromedia & e-Learning 2.0: Gaining the Big Picture - Proceedings of Microlearning 2006 (Theo Hug, Martin Lindner, Peter A. Bruck) (2006)
- What is Microlearning and why care about it? (Peter A. Bruck)
- Lifelong Learning - Medien, ICT und lebenslanges Lernen (L3 / LLL) (Arbeitsgruppe e-Education der SATW) (2006)
- Informal Learning and Digital Media - Constructions, Contexts, Concequences (2006)
- Reflections on pedagogy - Reframing practice to foster informal learning with social software (Anne Bartlett-Bragg)
- Electronic networks in political activities (Knut G. Andersen)
- Learning by playing with digital technology - Informal learning in a formal learning environment (Nana Benjaminsen)
- Informal learning with mobile devices - moblogging as learning resource? (Mette Berth) (2006)
- Confronting the Challenges of Participatory Culture - Media Education for the 21st Century (Henry Jenkins, Katie Clinton, Ravi Purushotma, Alice J. Robison, Margaret Weigel) (2006)
- Informal Learning - Rediscovering the Natural Pathways That Inspire Innovation and Performance (Jay Cross) (2006)
- 1. Out of Time
- 2. A Natural Way of Learning
- 4. Emergence
- 6. Meta-Learning
- 8. Envisioning
- Knowing Knowledge (George Siemens) (2006)
- Ingredients of Educational Portals as Infrastructures for Informal Learning Activities (Stefanie Panke) (2007)
- Qualität im e-Learning - elearningpapers Ausgabe Nr. 2 (2007)
- Open Educational Practices and Resources - OLCOS Roadmap 2012 (Guntram Geser) (2007)
- Online-Communities als soziale Systeme - Wikis, Weblogs und Social Software im E-Learning (Ullrich Dittler, M. Kindt, Christine Schwarz) (2007)
- Weblogs als Lerninfrastrukturen zwischen Selbstorganisation und Didaktik (Stefanie Panke, Birgit Gaiser, Susanne Draheim)
- Didactics of Microlearning - Concepts, Discourses and Examples (Theo Hug) (2007)
- Playing history - Reflections on mobile and location-based learning (Joost Raessens)
- Microlearning and (Micro)Didaktik (Norm Friesen)
- Wikis in the College Classroom - A Comparative Study of Online and Face-to-Face Group Collaboration at a Private Liberal Arts University. (James E. Coyle) (2007)
- Micromedia and Corporate Learning - Proceedings of the 3rd International Microlearning 2007 Conference (Martin Lindner, Peter A. Bruck) (2007)
- Informelles Lernen und der Erwerb von Kompetenzen - Theoretische, didaktische und politische Aspekte (Reinhard Zürcher) (2007)
- 1. Lernfelder
- 2. Nicht-formales/informelles Lernen
- Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken - GMW-Tagung 2007 (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) (2007)
- Blackbox Lernprozess und informelle Lernszenarien (Gottfried S. Csanyi, Jutta Jerlich, Margit Pohl, Franz Reichl)
- Zur Theorie formellen und informellen Lernens in der IT-Weiterbildung (Matthias Rohs) (2007)
- Apple Classrooms of Tomorrow - Today - Learning in the 21st Century (Apple) (2008)
- International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM) - Vol 2, No 1 (2008) (2008)
- Impact on Social Change - Benefits and Barriers to School Culture and the Integration of M-Technology (Karen E. Smith, Orest Cap)
- Minds on Fire - EDUCAUSE Review, vol. 43, no. 1 (January/February 2008) (2008)
- Minds on Fire - Open Education, the Long Tail, and Learning 2.0 (J. S. Brown, Richard P. Adler)
- Lehren als Wissensarbeit? - Persönliches Wissensmanagement mit Weblogs (Gabi Reinmann) (2008)
- International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) - Vol 3, No 1 (2008) (2008)
- Technology Support for Self-Organized Learners - Proceedings of TSSOL 2008, Salzburg, Austria, May 26, 2008 (Marco Kalz, Rob Koper, Veronika Hornung-Prähauser, Michaela Luckmann) (2008)
- 2. Visualisation of interaction footprints for engagement and motivation in online communities - results of first interviews (Christian Glahn, Marcus Specht, Rob Koper)
- 5. Underlying Concepts and Theories of Learning with the Semantic Web (Sandra Schön, Tobias Bürger, Wolf Hilzensauer, Sebastian Schaffert)
- Innovative Lernsysteme - Kompetenzentwicklung mit Blended Learning und Social Software (Annette Kuhlmann, Werner Sauter) (2008)
- Die Rolle der Medienpädagog/innen bei der Gestaltung der Medien- und Wissensgesellschaft (Michael Kerres, Claudia de Witt, Marco Schweer) (2008)
- Computerspiele und Videogames in formellen und informellen Bildungskontexten (2008)
- Unterrichten mit Computerspielen - Didaktische Potenziale und Ansätze für den gezielten Einsatz in Schule und Ausbildung (Dominik Petko)
- Bildungspotenziale digitaler Spiele und Spielkulturen (Johannes Fromme, Benjamin Jörissen, Alexander Unger)
- Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning (Michael Thomas) (2008)
- Mobile 2.0 and Mobile Language Learning (Shudong Wang, Neil Heffernan)
- Weiterbildung ist heute ein dynamischer Markt (Rolf Murbach) (2008)
- Technology and Informal Education - What Is Taught, What Is Learned (Patricia M. Greenfield) (2009)
- Researching Mobile Learning (Giasemi Vavoula, Norbert Pachler, Agnes Kukulska-Hulme) (2009)
- 1. Research Methods in Mobile and Informal Learning - Some Issues (Norbert Pachler)
- 3. Basic Research on Lifelong Learning - Recent Survey Findings and Reflections on "Capturing" Informal Learning (D.W. Livingstone)
- Medienwissen für Pädagogen - Medienbildung in riskanten Erlebniswelten (Ben Bachmair) (2009)
- International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek) (2009)
- Lara Croft meets Nicolai Grundtvig - Einsatzmöglichkeiten von Computerspielen und computerbasierten Lernspielen in der Erwachsenenbildung (Marlies Auer) (2009)
- Mobile phones as cultural resources for learning - an analysis of mobile expertise, structures and emerging cultural practices (Ben Bachmair, Norbert Pachler, John Cook) (2009)
- Will mobile learning change language learning? (Agnes Kukulska-Hulme) (2009)
- Medienbildung in neuen Kulturräumen (Ben Bachmair) (2009)
- 6. A Theory of Learning for the Mobile Age (Mike Sharples, Josie Taylor, Giasemi Vavoula)
- Eckpunkte einer Didaktik des mobilen Lernens - Operationalisierung im Rahmen eines Schulversuchs (Ben Bachmair) (2009)
- Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) (2009)
- The interplay between individual and collective knowledge - technologies for organisational learning and knowledge building (Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held) (2010)
- Mobile Learning (Norbert Pachler, Ben Bachmair, John Cook) (2010)
- Web 2.0-Based E-Learning - Applying Social Informatics for Tertiary Teaching (Mark J.W. Lee, Catherine McLoughlin) (2010)
- 10. Mobile 2.0 - Crossing the Border into Formal Learning? (John Pettit, Agnes Kukulska-Hulme)
- The PLE Conference - Cornellà // Barcelona // July 8-9 2010 (Ricardo Torres, Graham Attwell, Ilona Buchem, Cristina Costa, Rafael Martín, Tobias Nelkner, Maria Perifanou, Andrea Pozzali) (2010)
- Koli Calling 2010 - 10th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling '10, Koli, Finland, October 28-31, 2010 (Carsten Schulte, Jarkko Suhonen) (2010)
- Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien (Martin Ebner, Sandra Schön) (2011)
- Mobile Learning in Widening Contexts - Concepts and Cases (Norbert Pachler, Ben Bachmair, John Cook) (2011)
- Eckpunkte einer Didaktik des mobilen Lernens (Ben Bachmair, Maren Risch, Katja Friedrich, Katja Mayer) (2011)
- Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments - 21-22 March 2011, Bremen, Germany (Klaus Rummler, Judith Seipold, Eileen Lübcke, Norbert Pachler, Graham Attwell) (2011)
- It’s not a netbook - it’s a lifestyle! (Erich Herber, Stephan Waba) (2011)
- Mobiles Lernen im institutionalisierten Kontext der Schule unter besonderer Betrachtung des Lernens im physischen Kontext - Bachelorarbeit zur Erlangung des akademischen Grades des Bachelor of Arts in Erziehungswissenschaft am Fachbereich Erziehungswissenschaften der Goethe-Universität Frankfurt am Main (Florian Lausen) (2011)
- Mobiles Lernen mit dem Handy - Herausforderung und Chance für den Unterricht (Katja Friedrich, Ben Bachmair, Maren Risch) (2011)
- 1. Lernen mit dem Handy in der Schule - Warum und wie?
- 5. Pädagogisch über das Handy nachdenken - Von der kritischen Medienkompetenzförderung zum mobilen Lernen (Ben Bachmair)
- Perspektiven von Lern-Management-Systemen als Plattform für soziale Interaktion (Marc Widmer) (2011)
- ICER 2011 - Proceedings of the Seventh International Workshop on Computing Education Research, ICER 2011, Providence, RI, USA, August 8-9, 2011 (Kate Sanders, Michael E. Caspersen, Alison Clear) (2011)
- Serious Games and Edutainment Applications (Minhua Ma, Andreas Oikonomou, Lakhmi C. Jain) (2012)
- 9. Enhancing Learning in Distributed Virtual Worlds through Touch - A Browser-based Architecture for Haptic Interaction (Sylvester Arnab, Panagiotis Petridis, Ian Dunwell, Sara de Freitas)
- Research on e-Learning and ICT in Education (Athanassios Jimoyiannis) (2012)
- Foundations of Educational Technology (J. Michael Spector) (2012)
- Games, Learning, and Society - Learning and Meaning in the Digital Age (Constance Steinkuehler, Kurt Squire) (2012)
- Science and the Internet (Alexander Tokar, Michael Beurskens, Susanne Keuneke, Merja Mahrt, Isabella Peters, Cornelius Puschmann, Timo van Treeck, Katrin Weller) (2012)
- Wiki Supporting Formal and Informal Learning (Stefania Bocconi, G. Trentin) (2012)
- 9. An Approach to Evaluating Contributions to Wiki-Based Collaborative Writing in an Informal Learning Context (G. Trentin)
- 10. A Wiki for Informal Learning among Social Workers in a Local Health Authority (Marisa Ponti, Stefano Renzi, Jane E. Klobas)
- GML2 2012 - Von der Innovation zur Nachhaltigkeit (Nicolas Apostolopoulos, Ulrike Mußmann, Wolfgang Coy, Andreas Schwill) (2012)
- MyMobile - Mobiles Lernen mit dem Handy - Herausforderung und Chance für den Unterricht oder das Smartphone als "digitales Schweizer Taschenmesser" verstehen (Maren Risch)
- The Horizon Report 2012 K-12 Edition (Laurence F. Johnson, S. Adams, M. Cummins) (2012)
- Technology enhanced collaborative learning in projects - Dimensions of knowledge building: student’s activity, collaboration and communication (Michele Notari) (2012)
- Die Schule schwänzt das Lernen - Und niemand sitzt nach (Andreas Müller) (2013)
- 2. Es geht ums Lernen - Und lernen ist ein Verb
- Mobile Learning - Potenziale, Einsatzszenarien und Perspektiven des Lernens mit mobilen Endgeräten (Claudia de Witt, Almut Sieber) (2013)
- 5. Informelles Mobiles Lernen (Matthias Rohs)
- Abkapseln oder vernetzen? (Alexandra Rotter) (2013)
- Digitale Bildungsmedien im Unterricht (Eva Matthes, Sylvia Schütze, Werner Wiater) (2013)
- Informelles Lernen in virtuellen Gemeinschaften (Nina Kahnwald) (2013)
- Implementing mobile learning curricula in a grade level (Chee-Kit Looi, Daner Sun, Longkai Wu, P. Seow, G. Chia, Lung-Hsiang Wong, Elliot Soloway, Cathleen Norris) (2014)
- Handbook of Research on Educational Communications and Technology - 4th edition (J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. J. Bishop) (2014)
- 21. Perspectives on Assessment of Educational Technologies for Informal Learning (Wilhelmina C. Savenye)
- Making as a Learning Process - Identifying and Supporting Family Learning in Informal Settings (Lisa Brahms) (2014)
- Open Learning and Teaching in Educational Communities - 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014 Graz, Austria, September 16-19, 2014 (Christoph Rensing, Sara de Freitas, Tobias Ley, Pedro J. Muñoz-Merino) (2014)
- WiPSCE 2014 - Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Berlin, Germany, November 5-7, 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) (2014)
- Programming in the wild - trends in youth computational participation in the online scratch community (Deborah A. Fields, Michael Giang, Yasmin B. Kafai) (2014)
- Teaching with Tablets (Helen Caldwell, James Bird) (2015)
- 7. Children as researchers (Sway Grantham)
- Digital Didactical Designs - Teaching and Learning in CrossActionSpaces (Isa Jahnke) (2015)
- Lehr- / Lerntheorien und mediendidaktisches Handeln - Eine Studie zu den digitalen Kompetenzen von Lehrenden an Schulen (Gerhard Brandhofer) (2015)
- 4. Lehr- und Lerntheorien
- Digitale Kompetenz - Was die Schule dazu beitragen kann (Werner Hartmann, Alois Hundertpfund) (2015)
- 9. Informelles und selbstbestimmtes Lernen
- ICER 2015 - Proceedings of the eleventh annual International Conference on International Computing Education Research, ICER 2015, Omaha, NE, USA, August 09 - 13, (Brian Dorn, Judy Sheard, Quintin I. Cutts) (2015)
- Koli Calling 2015 - Proceedings of the 15th Koli Calling Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 19-22, 2015 (Päivi Kinnunen, Judy Sheard) (2015)
- Informal CS learning through games - benefits to formal education? (Lassi Haaranen, Päivi Kinnunen) (2015)
- Modeling informal learning in companies (Ilona Grubliauskaite) (2015)
- Mobile Learning Design - Theories and Application (Daniel Churchill, Jie Lu, Thomas K.F. Chiu, Bob Fox) (2016)
- Informelles Lernen Studierender mit Social Software unterstützen - Strategische Empfehlungen für Hochschulen (Nina Kahnwald, Steffen Albrecht, Sabrina Herbst, Thomas Köhler) (2016)
- Digitaler Deutschunterricht - Neue Medien produktiv einsetzen (Philippe Wampfler) (2017)
- Die Bratkartoffel-App - vom Mehrwert zum Wert des digitalen Arbeitens
- 3. Projekte und Unterrichtsideen
- Fostering Creativity through Computing (Aman Yadav, Steve Cooper) (2017)
- Rethinking Learning in a Digital Age (Kwok‐Wing Lai, Joke Voogt, Gerald Knezek) (2017)
- Handbook of Technology Education (Marc J. de Vries) (2017)
- 33. Maker Movement in Education: History and Prospects (Paulo Blikstein)
- Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Kwok-Wing Lai) (2018)
- 13. Bridging Formal and Informal Learning Through Technology in the Twenty-First Century: Issues and Challenges (Cathy Lewin, Amina Charania)
- The Fourth Education Revolution (Anthony Seldon, Oladimeji Abidoye) (2018)
- EdMedia 2018 (2018)
- Collaborative OpenCourseWare Authoring: The SlideWiki Platform (Alexander Mikroyannidis)
- Koli Calling 2018 - Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018 (Mike Joy, Petri Ihantola) (2018)
- The Teacher's Role in Educational Robotics Competitions (Nicolai Pöhner, Martin Hennecke) (2018)
- Non-Formal and Informal Science Learning in the ICT Era (Michail N. Giannakos) (2020)
- 1. An Introduction to Non-formal and Informal Science Learning in the ICT Era
- 3. Digital Games for Science Learning and Scientific Literacy (Iro Voulgari)
- 8. Looking at the Design of Making-Based Coding Activities Through the Lens of the ADDIE Model (Sofia Papavlasopoulou, Michail N. Giannakos)
- 10. Science Learning in the ICT Era - Toward an Ecosystem Model and Research Agenda
- DELFI 2020 - Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. (Raphael Zender, Dirk Ifenthaler, Thiemo Leonhardt, Clara Schumacher) (2020)
- Technology-Based Assessment in 21st Century Education (Samuel Greiff)
- Failure to Disrupt - Why Technology Alone Can’t Transform Education (Justin Reich) (2020)
- Lernen neu denken - Das Hagener Manifest zu New Learning (2020)
- Time for socialism - dispatches from a world on fire, 2016-2021 (Thomas Piketty) (2021)
- 2. What Is Education? (Anthony Seldon, Oladimeji Abidoye, Timothy Metcalf)
- Education andTechnology - Key Issues and Debates (3rd edition) (Neil Selwyn) (2022)
- Digital Futures for Learning - Speculative Methods and Pedagogies (Jen Ross) (2022)
- Technology in education: A Tool on whose Terms? (UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Org.) (2023)
- WIPSCE '23 - The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (Sue Sentance, Mareen Grillenberger) (2023)
- Making the Transition to Text-Based Programming - The Pilot Evaluation of a Computational Thinking Intervention for Primary School Students (Katrin Kunz, Korbinian Moeller, Manuel Ninaus, Ulrich Trautwein, Katerina Tsarava) (2023)
- Digital ist besser?! - Psychologie der Online- und Mobilkommunikation (Markus Appel, Fabian Hutmacher, Christoph Mengelkamp, Jan-Philipp Stein, Silvana Weber) (2023)
- Informelles Lernen im Internet (Johanna Abendroth, Tobias Richter)