/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Bücher

Knowledge and Information Visualization

Searching for Synergies
, Tanja Keller ,
Buchcover
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Knowledge and Information VisualizationThis book presents current research and development work in the fields of knowledge visualization and information visualization. In addition to revised reviewed papers presented at an international workshop on Visual Artefacts for the Organization of Information and Knowledge held in Tübingen, Germany in May 2004, invited papers from leading experts are included to round off coverage of relevant aspects. The 19 chapters presented together with an introductory overview are organized in topical sections on background, knowledge visualization, information visualization, visualizing knowledge and information for fostering learning and instruction, and knowledge-oriented organization of information for fostering information use.
Von Klappentext im Buch Knowledge and Information Visualization (2005)

iconKapitel  Unter den anklickbaren Kapiteln finden Sie Informationen über einzelne Teile des gewählten Werks.

iconDieses Buch erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Mauri Åhlberg, D.P. Ausubel, Katherine Beissner, Tim Berners-Lee, K. Börner, John Seely Brown, Remo A. Burkhard, Tony Buzan, Barry Buzan, S. Card, Keri Carpenter, Chaomei Chen, John W. Coffey, R. L. Coulson, Donald F. Dansereau, Andrea diSessa, Stephen Downes, Lilia Efimova, Martin Jürg Eppler, P. J. Feltovich, Sebastian Fiedler, Mark Fischetti, D. B. Gowin, David H. Jonassen, Alfred Kobsa, Stephen M. Kosslyn, Jill H. Larkin, Jean Lave, J. R. Levin, M. A. Mac Harg, J. Mackinlay, Heinz Mandl, Gloria Mark, Richard E. Mayer, George Miller, Joel Mintzes, Ikujiro Nonaka, Joseph D. Novak, A. M. O'Donnell, Gilbert Probst, M. R. Quillian, S. P. Raub, Gabi Reinmann, Kai Romhardt, Donald A. Schön, Claude Shannon, Ben Shneiderman, Herbert Simon, B. Spence, R. J. Spiro, Hirotaka Takeuchi, Sigmar-Olaf Tergan, Edward R. Tufte, James Wandersee, Colin Ware, Warren Weaver, Bernd Weidenmann, Etienne Wenger, M. Willerman, Michael Yacci

Aussagen
KB IB clear
Concept Mapping Software fördert persönliches Wissensmanagement
Concept Maps fördern das Lernenconcept maps foster learning
Concept Maps sind nicht das Gleiche wie Mind Maps
Ein Bild sagt mehr als 1000 Wortea picture says more than a thousand words
Freestyle maps fördern das Lernen
Know your audience/user/customer
Weblogs besitzen relativ beschränkte Organisationsstrukturen

Begriffe
KB IB clear
Advance OrganizerAdvance Organizer, Aehnlichkeit, Das Gesetz der, Architekturarchitecture, Axon Idea Processor, Bilder, Cmap Tools, cognitive load theory (CLT), Cognitive Toolscognitive tools, computational offloading, Computercomputer, Concept MapConcept Map, Concept Mapping SoftwareConcept Mapping Software, Datendata, Designdesign, E-LearningE-Learning, ETH Science City, Evaluationevaluation, formal learningformal learning, freestyle mapsfreestyle maps, Gehirnbrain, Gestaltgesetze, guide mapsguide maps, HCI/MMI (Human-Computer-Interaction)Human-Computer-Interaction, HTMLHTML, Hyperbolic TreeHyperbolic Tree, HypermediaHypermedia, Hypertexthypertext, Idiosynkratisches Wissen, informal learninginformal learning, Informatikcomputer science, Informationinformation, information designinformation design, information mapsinformation maps, information retrievalinformation retrieval, information visualizationinformation visualization, knowledge visualizationknowledge visualization, Konstruktivismusconstructivism, Lernenlearning, Lernen zu Lernenlearning to learn, Managementmanagement, Metadatenmeta data, Metakognitionmetacognition, Mind MapMind Map, Mind Mapping Softwaremind mapping software, Navigation in Hypertext, Ontologieontology, Persönliches Wissensmanagement, Problemproblem, Repräsentationrepresentation, RSSReally Simple Syndication, Schuleschool, Self-collaborative learningSelf-collaborative learning (SCL), semantic netsemantic net, social network analysissocial network analysis, SVG, Topic MapsTopic Maps, Trackback, Virtual Realityvirtual reality, Virtualitätvirtuality, Visualisierungvisualization, Wahrnehmungperception, Weblogsblogging, Weblogs in educationWeblogs in education, WebQuest, Wissen, Wissensgenerierung, Wissenskommunikation, Wissensmanagementknowledge management, Wissensnutzung, WWW (World Wide Web)World Wide Web, XML
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
local  Computerization and Controversy 2, 2, 3, 7, 2, 3, 7, 6, 5 2050537
  MindManager 5, 7, 2, 1, 4, 3, 5, 3, 2, 8, 10, 6 11565122
1948 local  Mathematical Theory of Communication (Claude Shannon, Warren Weaver) 3, 12, 1, 3, 6, 1, 4, 5, 3, 9, 8, 6 85483271
1963 The Psychology of Meaningful Verbal Learning (D.P. Ausubel) 23000
1967 Semantic Information Processing (Marvin Minsky) 18100
1968 Educational Psychology (D.P. Ausubel) 37000
1980 Image and mind (Stephen M. Kosslyn) 10, 1, 3, 4, 1, 3, 4, 2, 5, 6, 6, 3 613643
1983 local  The Reflective Practitioner (Donald A. Schön) 1, 2, 7, 1, 4, 2, 5, 5, 4, 9, 12, 5 5585886
1983  local  The Visual Display of Quantitative Information (Edward R. Tufte) 11, 1, 2, 12, 3, 1, 3, 6, 2, 4, 8, 1 61613610
1985  local  Learning how to learn (Joseph D. Novak, D. B. Gowin) 4, 10, 1, 7, 7, 6, 8, 4, 1, 8, 5, 3 403732234
1986 Educating the Reflective Practitioner (Donald A. Schön) 2, 1, 8, 1, 3, 1, 7, 5, 4, 10, 10, 3 2513612
1987 local  Designing the user interface (Ben Shneiderman) 2, 1, 9, 2, 4, 1, 5, 5, 5, 5, 6, 4 34341624
1989 Knowledge acquisition from text and pictures (Heinz Mandl, J. R. Levin) 10, 1, 5, 11, 3, 4, 2, 6, 3, 5, 4, 5 1225885
1990  local  Envisioning Information (Edward R. Tufte) 8, 1, 5, 4, 2, 1, 5, 5, 2, 7, 3, 3 321832943
1991 Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 1, 1, 8, 1, 2, 5, 6, 1, 7, 7, 19, 4 175241554
1992 Cognitive Tools for Learning Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (David H. Jonassen, M. Kommers, J. T. Mayes) 1, 2, 11, 1, 3, 2, 9, 4, 3, 9, 10, 7 19971409
1992   Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 3, 16, 1, 4, 1, 5, 5, 3, 5, 7, 17, 5 853352724
1993 Structural knowledge (David H. Jonassen, Katherine Beissner, Michael Yacci) 1, 11, 1, 5, 8, 4, 4, 2, 4, 9, 5, 3 24031185
1995   Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 1, 6, 10, 2, 6, 6, 5, 3, 3, 5, 11, 3 705338598
1996 local  Computers in the classroom (David H. Jonassen) 2, 12, 1, 4, 9, 4, 4, 3, 6, 8, 10, 3 371231183
1997  local  Das Mind-Map-Buch (Tony Buzan, Barry Buzan) 11, 2, 7, 10, 4, 2, 3, 5, 1, 7, 13, 2 223827610
1997  local  Visual Explanations (Edward R. Tufte) 5, 10, 1, 6, 7, 4, 6, 3, 4, 6, 3, 3 222233124
1998  local  Learning, Creating, and Using Knowledge (Joseph D. Novak) 12, 1, 4, 10, 2, 2, 5, 3, 3, 5, 9, 1 195312138
1999 Information Visualisation and Virtual Environments (Chaomei Chen) 2, 10, 1, 2, 5, 3, 5, 8, 2, 9, 5, 3 153332873
1999 Readings in Information Visualization (S. Card, J. Mackinlay, Ben Shneiderman) 2, 6, 11, 1, 5, 3, 7, 5, 4, 7, 12, 6 18861190
1999 local  Weaving the Web (Tim Berners-Lee, Mark Fischetti) 2, 8, 17, 5, 7, 6, 7, 4, 8, 8, 14, 2 27421184
1999 local  Wissen managen (Gilbert Probst, S. P. Raub, Kai Romhardt) 1, 3, 12, 4, 2, 4, 4, 5, 2, 5, 13, 2 552822025
2000 local  Assessing Science Understanding (Joel Mintzes, James Wandersee, Joseph D. Novak) 2, 4, 10, 7, 4 327427
2000 Computers as Mindtools for Schools (David H. Jonassen) 7, 1, 6, 1, 4, 1, 9, 1, 5, 7, 3, 5 22351038
2000 Information Visualization (B. Spence) 4, 1, 3, 6, 1, 1, 7, 4, 1, 7, 6, 4 744613
2000 local  Information Visualization (Colin Ware) 11, 1, 1, 2, 4, 2, 4, 4, 4, 7, 9, 2 1752683
2000   Individuelles Wissensmanagement (Gabi Reinmann, Heinz Mandl) 12, 9, 12, 12, 12, 9, 15, 13, 11, 16, 18, 14 2329143898
2001 local  Multimedia Learning (Richard E. Mayer) 1, 4, 9, 1, 6, 2, 7, 2, 4, 11, 17, 3 731931157
2001 local  Changing Minds (Andrea diSessa) 10, 1, 4, 8, 4, 2, 7, 4, 1, 10, 10, 2 32721484
2002 Visual Interfaces to Digital Libraries (K. Börner, Chaomei Chen) 8, 1, 2, 1, 2, 1, 8, 3, 4, 8, 4, 5 31851154
2003  local web  Mapping Scientific Frontiers (Chaomei Chen) 1, 6, 7, 4, 2, 2, 12, 4, 6, 10, 15, 3 1110131981
2004 New Tools for Back-to-School 2, 1, 10, 1, 5, 3, 6, 1, 6, 9, 14, 2 454421620
2005 local web  Concept Maps: Theory, methodology, technology Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Alberto J. Cañas, F. M. González, Joseph D. Novak) 12, 1, 5, 2, 2, 5, 3, 6, 5, 6, 9, 3 1210332077
2005 Knowledge and Information Visualization (Sigmar-Olaf Tergan, Tanja Keller) 1, 4, 4, 1, 5, 2, 7, 2, 6, 10, 8, 5 3123853266
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Beyond personal webpublishing (Lilia Efimova) 4100
1956 local web  The Magical Number Seven (George Miller) 13, 2, 2, 4, 5, 3, 6, 2, 5, 7, 15, 5 62351745
1968 Semantic Memory (M. R. Quillian) 7, 1, 3, 3, 1, 3, 2, 5, 3, 9, 4, 4 8141051
1987 local web  Why a Diagram is (Sometimes) Worth Ten Thousand Words (Jill H. Larkin, Herbert Simon) 2, 11, 1, 7, 6, 5, 5, 2, 4, 7, 4, 4 1154627
1989 When Good Pictures Fail (Bernd Weidenmann) 5100
1991 The concept map as an advance organizer Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (M. A. Mac Harg, M. Willerman) 1200
1992 Cognitive flexibility, constructivism and hypertext (R. J. Spiro, P. J. Feltovich, R. L. Coulson) 11, 1, 3, 9, 1, 1, 5, 3, 3, 8, 9, 4 30741615
1992 What are cognitive tools? (David H. Jonassen) 11100
1992 Semantic Networking as Cognitive Tools (David H. Jonassen) 4200
1992 Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 8, 1, 2, 5, 1, 2, 6, 4, 7, 6, 5, 3 2223832
1996 The eyes have it (Ben Shneiderman) 6000
2000 local web  Growing up Digital (John Seely Brown) 1, 1, 6, 2, 1, 1, 5, 4, 4, 8, 9, 1 4131411
2002 Meaningful learning (Joseph D. Novak) 2000
2003 local web  Managing knowledge with computer-based mapping tools (Sigmar-Olaf Tergan) 7, 1, 3, 9, 2, 4, 4, 4, 1, 10, 9, 1 3101809
2003 Personal Webpublishing as a reflective conversational tool for self-organized learning (Sebastian Fiedler) 7100
2003 local web  A Model of Synchronous Collaborative Information Visualization (Gloria Mark, Keri Carpenter, Alfred Kobsa) 5, 1, 2, 1, 3, 3, 1, 2, 1, 6, 6, 5 135608
2004 local web  Knowledge Visualization (Martin Jürg Eppler, Remo A. Burkhard) 2, 11, 1, 2, 9, 1, 4, 3, 2, 4, 6, 5 23461469
2004 local web  Visual Knowledge Transfer between Planners and Business Decision Makers (Remo A. Burkhard) 2, 9, 2, 8, 2, 1, 5, 3, 3, 7, 3, 4 31341044
2004 local web  Learning from Architects (Remo A. Burkhard) 1, 5, 12, 2, 4, 3, 5, 5, 3, 7, 6, 6 52661212
2004 local web  Tube Map (Remo A. Burkhard) 10, 1, 2, 9, 5, 5, 4, 4, 4, 6, 10, 5 51551549
2004 local web  Educational Blogging (Stephen Downes) 1, 1, 1, 2, 4, 5, 8, 3, 3, 8, 6, 4 974885
2005 local web  Towards a Framework and a Model for Knowledge Visualization (Remo A. Burkhard) 10, 1, 4, 6, 2, 2, 6, 3, 3, 8, 4, 2 74021524
2005 local web  Varieties of Concept Mapping (Mauri Åhlberg) 10, 1, 5, 14, 2, 1, 7, 5, 4, 6, 6, 1 391911
2005 local web  LEO: A Concept Map Based Course Visualization Tool for Instructors and Students (John W. Coffey) 1, 3, 9, 2, 5, 2, 4, 5, 3, 8, 8, 2 12221505

iconDieses Buch erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

icon22 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Knowledge and Information Visualization: Webpage of the book ( WWW: Link OK 2020-11-28)
Auf dem WWW The Impact of Dimensionality and Color Coding of Information Visualizations on Knowledge Acquisition: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 206 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Comprehensive Mapping of Knowledge and Information Resources: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 207 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Representational Correspondence as a Basic Principle of Diagram Design: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 737 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Concept Maps: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 389 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Representational Correspondence as a Basic Principle of Diagram Design: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 737 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-11-28 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2015-05-28)
Node-Link Mapping Principles for Visualizing Knowledge and Information: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 204 kByte)
Tools for Representing Problems and the Knowledge Required to Solve Them: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 205 kByte)
Visual Queries: Artikel als Volltext bei Springerlink
Visualizing Information in Virtual Space: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 416 kByte)
Visualizing Knowledge and Information: An Introduction: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 182 kByte)
Auf dem WWW Digital Concept Maps for Managing Knowledge and Information: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 236 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Towards a Framework and a Model for Knowledge Visualization: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 325 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW LEO: A Concept Map Based Course Visualization Tool for Instructors and Students: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 334 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Navigating Personal Information Repositories with Weblog Authoring and Concept Mapping: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 306 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Supporting Self-regulated E-Learning with Visual Topic-Map-Navigation: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 196 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)
Auf dem WWW Information and Knowledge Visualization in Development and Use of a Management Information System (MIS) for DaimlerChrysler: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 1710 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11)

iconStandorte  Eine Liste von Orten, wo das Objekt physisch vorhanden ist.

D-INFKWahr (RA.05.426 )

iconBibliographisches Hier finden Sie Angaben um das gewählte Werk zu kaufen oder in einer Bibliothek auszuleihen.

Titel   Format Bez. Aufl. Jahr ISBN          
Knowledge and Information Visualization E - - 1 2005 3540269215 Swissbib Worldcat Bestellen bei Amazon.de Buy it now! Bei Google Books anschauen

iconBeat und dieses Buch

Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er dieses Buch ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der vielen Verknüpfungen im Biblionetz scheint er sich intensiver damit befasst zu haben.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.