formal learning formal learning
BiblioMap
Definitionen
instruction that typically occurs in association with a recognized
educational institution or training organization that involves structured/designed
courses and programs of instruction.
Von J. Michael Spector im Buch Foundations of Educational Technology (2012) In einer ersten Näherung wird das institutionalisierte und strukturierte Lernen unter Anleitung
und mit Zertifizierung, wie es beispielsweise in den Schulen üblich ist, als formales
Lernen bezeichnet.
Von Reinhard Zürcher im Buch Informelles Lernen und der Erwerb von Kompetenzen (2007) auf Seite 9Lernen, das üblicherweise in einer Bildungs- oder Ausbildungseinrichtung stattfindet,
(in Bezug auf Lernziele, Lernzeit oder Lernförderung) strukturiert ist und zur Zertifizierung
führt. Formales Lernen ist aus der Sicht des Lernenden zielgerichtet.
Von Europäische Kommission im Text Einen europäischen Raum des lebenslangen Lernens schaffen (2001) Qualifizierung in geplanten Lernprozessen mit vorgegebenen
Lernzielen, -inhalten und -zeiten mit einer Zertifizierung. Formelles Lernen
bildet das Fundament betrieblicher Qualifizierungssysteme, weil es sicherstellt,
dass die Mitarbeiter bestimmte Mindestqualifikationen entwickeln.
Von Annette Kuhlmann, Werner Sauter im Buch Innovative Lernsysteme (2008) im Text Kompetenzentwicklung mit Blended Learning und Web 2.0 A new model, called the “flipped classroom,”
is opening the door to new approaches. The flipped
classroom uses the abundance of videos on the Internet
to allow students to learn new concepts and material
outside of school, thus preserving class time for
discussions, collaborations with classmates, problem
solving, and experimentation.
Von Laurence F. Johnson, S. Adams, M. Cummins im Buch The Horizon Report 2012 K-12 Edition (2012) Formal learning is accomplished in school, courses, classrooms, and workshops. It's official, it's usually scheduled, and it teaches a curriculum. Most of the time, it's top-down: learners are evaluated and graded on mastering material someone eise deems important. Those who have good memories or test well receive gold stars and privileged placement. Graduates receive diplomas, degrees, and certificates.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) im Text A Natural Way of Learning auf Seite 16The institutionally sponsored provision of learning – that is, learning that is structured and often assessed and credentialised. There is a wide range of formal education, most obviously the compulsory forms of school-based learning for children and young people. Similar types of formal post-compulsory learning also exist through colleges, universities and various types of distance education. Formal education can also be found outside of schools and universities, in adult education and work-based training settings.
Von Neil Selwyn im Buch Education andTechnology (2022) Man unterscheidet heute drei Formen
von Lernen:
Von Rolf Murbach im Text Weiterbildung ist heute ein dynamischer Markt (2008) - Formale Bildung umfasst alle Bildungsgänge der obligatorischen Schule, der Sekundarstufe II (berufliche Grundbildung oder allgemeinbildende Schulen) und der Tertiärstufe (höhere Berufsbildung, Hochschulabschlüsse und Doktorate). Die formale Bildung findet in einer Institution des Bildungssystems statt, ist planmässig strukturiert,mit professionellen Lehrpersonen und einem definierten Lehrplan und führt oft zu einem Abschluss. Formal erworbene Kompetenzen sind anerkannt.
- Nichtformale Bildung umfasst alle Lernaktivitäten, die zwarmit einer Lehrperson durchgeführt werden, aber ausserhalb des formalen Bildungssystems stattfinden. Dazu gehören Kurse, Seminare, Vorträge, Konferenzen und Workshops. Nichtformales Lernen führt üblicherweise nicht zu anerkannten Abschlüssen und Zertifikaten.
- Informelles Lernen findet nicht in einer Lernbeziehung, d. h. nichtmit einer vermittelnden Lehrperson, statt. Dazu gehört beispielsweise das Lernen von anderenPersonen amArbeitsplatz, das Lesen von Fachliteratur oder eines Handbuches. Es findet im Alltag, am Arbeitsplatz, im Familienkreis oder in der Freizeit statt, ist nicht strukturiert und führt zu keinem Abschluss. Das informelle Lernen ist beliebt. Erhebungen des Bundesamt für Statistik zeigen, dass drei Viertel der Erwachsenen diese Lernform nutzen.
Bemerkungen
The approach is not a
panacea, and designing an effective blended learning model is key, but the growing success of the many nontraditional
alternatives to schools that are using more
informal approaches indicates that this trend is here to
stay for some time.
Von Laurence F. Johnson, S. Adams, M. Cummins im Buch The Horizon Report 2012 K-12 Edition (2012) Formal learning is like riding a bus: the driver decides where the bus is going; the passengers are along for the ride. Informal learning is like riding a bike: the rider chooses the destination, the speed, and the route. The rider can take a detour at a moment's notice to admire the scenery or go to the bathroom.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) auf Seite 236Ironically, 80 percent of corporate spending goes to formal learning and only 20 percent to informal. To teil you the truth, I pulled this figure out of thin air; it feels right. I'm aware of how much corporations spend on learning management Systems, instructional design, tuition reimbursement, instructor salaries, classrooms, and courseware. I don't know the tab for meetings, conference attendance, professional dues, pool tables, beer busts, expertise locator Software, watercooler meetings, and other informal learning investments.
Von Jay Cross im Buch Informal Learning (2006) im Text A Natural Way of Learning auf Seite 17Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | informal learninginformal learning(0.44), non-formal learningnon-formal learning(0.08) |
Relevante Personen
Häufig erwähnende Personen
Häufig co-zitierte Personen
Rachel S.
Smith
Smith
Laurence F.
Johnson
Johnson
Alan
Levine
Levine
Bebo
White
White
Christian
Pleul
Pleul
A. Erman
Tekkaya
Tekkaya
Mike
Sharples
Sharples
Rose M.
Marra
Marra
Joi
Moore
Moore
Jane
Howland
Howland
Wenli
Chen
Chen
Claudius
Terkowsky
Terkowsky
BaoHui
Zhang
Zhang
M.
Milrad
Milrad
Tom
Brown
Brown
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
Zeitleiste
95 Erwähnungen
- Informal Learning in the Workplace - Unmasking Human Ressource Development (John Garrick) (1998)
- Das informelle Lernen - Die internationale Erschließung einer bisher vernachlässigten Grundform menschlichen Lernens für das lebenslange Lernen aller (Günther Dohmen) (2001)
- 4. Was ist informelles Lernen?
- Einen europäischen Raum des lebenslangen Lernens schaffen (Europäische Kommission) (2001)
- Handbuch E-Learning - Expertenwissen aus Wissenschaft und Praxis (Andreas Hohenstein, Karl Wilbers) (2002)
- Guidelines for Learning/Teaching/Tutoring in a Mobile Environment (C. O’Malley, Giasemi Vavoula, J.P. Glew, Josie Taylor, Mike Sharples, P. Lefrere) (2003)
- World Yearbook of Education 2004 - Digital Technologies, Communities and Education (Andrew Brown, Niki Davis) (2004)
- ePortfolios (George Siemens) (2004)
- mLearn 2005 - 4th World conference on mLearning (Tom Brown, Herman van der Merwe) (2005)
- Conception and Development of Reusable and Modular Mobile Content (Patrick Veith, Jan M. Pawlowski)
- Towards a Theory of Mobile Learning (Mike Sharples, Josie Taylor, Giasemi Vavoula)
- Knowledge and Information Visualization - Searching for Synergies (Sigmar-Olaf Tergan, Tanja Keller) (2005)
- One-to-one technology-enhanced learning - An opportunity for global research collaboration (Tak-Wai Chan, Jeremy Roschelle, S. Hsi, Kinshuk, Mike Sharples, Tom Brown, Charles Patton, J. Cherniavsky, Roy Pea, Cathleen Norris, Elliot Soloway, N. Balacheff, Marlene Scardamalia, Pierre Dillenbourg, C. Looi, M. Milrad, Heinz Ulrich Hoppe) (2006)
- PLEs versus LMS - Are PLEs ready for Prime time? (Terry Anderson) (2006)
- Learning with Semantic Wikis (Sebastian Schaffert, Diana Wieden-Bischof, Tobias Bürger, Andreas Gruber, Wolf Hilzensauer, Sandra Schön) (2006)
- Personal Learning Environments - Challenging the dominant design of educational systems (Scott Wilson, Oleg Liber, Mark Johnson, Phil Beauvoir, Paul Sharples, Colin Milligan) (2006)
- Micromedia & e-Learning 2.0: Gaining the Big Picture - Proceedings of Microlearning 2006 (Theo Hug, Martin Lindner, Peter A. Bruck) (2006)
- What is Microlearning and why care about it? (Peter A. Bruck)
- Lifelong Learning - Medien, ICT und lebenslanges Lernen (L3 / LLL) (Arbeitsgruppe e-Education der SATW) (2006)
- Informal Learning and Digital Media - Constructions, Contexts, Concequences (2006)
- Reflections on pedagogy - Reframing practice to foster informal learning with social software (Anne Bartlett-Bragg)
- Electronic networks in political activities (Knut G. Andersen)
- Learning by playing with digital technology - Informal learning in a formal learning environment (Nana Benjaminsen)
- Confronting the Challenges of Participatory Culture - Media Education for the 21st Century (Henry Jenkins, Katie Clinton, Ravi Purushotma, Alice J. Robison, Margaret Weigel) (2006)
- Informal Learning - Rediscovering the Natural Pathways That Inspire Innovation and Performance (Jay Cross) (2006)
- 2. A Natural Way of Learning
- 6. Meta-Learning
- Online-Communities als soziale Systeme - Wikis, Weblogs und Social Software im E-Learning (Ullrich Dittler, M. Kindt, Christine Schwarz) (2007)
- Weblogs als Lerninfrastrukturen zwischen Selbstorganisation und Didaktik (Stefanie Panke, Birgit Gaiser, Susanne Draheim)
- Didactics of Microlearning - Concepts, Discourses and Examples (Theo Hug) (2007)
- Playing history - Reflections on mobile and location-based learning (Joost Raessens)
- Micromedia and Corporate Learning - Proceedings of the 3rd International Microlearning 2007 Conference (Martin Lindner, Peter A. Bruck) (2007)
- Informelles Lernen und der Erwerb von Kompetenzen - Theoretische, didaktische und politische Aspekte (Reinhard Zürcher) (2007)
- 1. Lernfelder
- 2. Nicht-formales/informelles Lernen
- Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken - GMW-Tagung 2007 (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) (2007)
- Blackbox Lernprozess und informelle Lernszenarien (Gottfried S. Csanyi, Jutta Jerlich, Margit Pohl, Franz Reichl)
- Zur Theorie formellen und informellen Lernens in der IT-Weiterbildung (Matthias Rohs) (2007)
- Apple Classrooms of Tomorrow - Today - Learning in the 21st Century (Apple) (2008)
- Lehren als Wissensarbeit? - Persönliches Wissensmanagement mit Weblogs (Gabi Reinmann) (2008)
- Innovative Lernsysteme - Kompetenzentwicklung mit Blended Learning und Social Software (Annette Kuhlmann, Werner Sauter) (2008)
- Computerspiele und Videogames in formellen und informellen Bildungskontexten (2008)
- Unterrichten mit Computerspielen - Didaktische Potenziale und Ansätze für den gezielten Einsatz in Schule und Ausbildung (Dominik Petko)
- Bildungspotenziale digitaler Spiele und Spielkulturen (Johannes Fromme, Benjamin Jörissen, Alexander Unger)
- Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning (Michael Thomas) (2008)
- Mobile 2.0 and Mobile Language Learning (Shudong Wang, Neil Heffernan)
- Weiterbildung ist heute ein dynamischer Markt (Rolf Murbach) (2008)
- Researching Mobile Learning (Giasemi Vavoula, Norbert Pachler, Agnes Kukulska-Hulme) (2009)
- Medienwissen für Pädagogen - Medienbildung in riskanten Erlebniswelten (Ben Bachmair) (2009)
- Lara Croft meets Nicolai Grundtvig - Einsatzmöglichkeiten von Computerspielen und computerbasierten Lernspielen in der Erwachsenenbildung (Marlies Auer) (2009)
- Mobile phones as cultural resources for learning - an analysis of mobile expertise, structures and emerging cultural practices (Ben Bachmair, Norbert Pachler, John Cook) (2009)
- Will mobile learning change language learning? (Agnes Kukulska-Hulme) (2009)
- Medienbildung in neuen Kulturräumen (Ben Bachmair) (2009)
- 6. A Theory of Learning for the Mobile Age (Mike Sharples, Josie Taylor, Giasemi Vavoula)
- Eckpunkte einer Didaktik des mobilen Lernens - Operationalisierung im Rahmen eines Schulversuchs (Ben Bachmair) (2009)
- Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) (2009)
- Mobile Learning (Norbert Pachler, Ben Bachmair, John Cook) (2010)
- Web 2.0-Based E-Learning - Applying Social Informatics for Tertiary Teaching (Mark J.W. Lee, Catherine McLoughlin) (2010)
- 10. Mobile 2.0 - Crossing the Border into Formal Learning? (John Pettit, Agnes Kukulska-Hulme)
- The PLE Conference - Cornellà // Barcelona // July 8-9 2010 (Ricardo Torres, Graham Attwell, Ilona Buchem, Cristina Costa, Rafael Martín, Tobias Nelkner, Maria Perifanou, Andrea Pozzali) (2010)
- Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien (Martin Ebner, Sandra Schön) (2011)
- Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments - 21-22 March 2011, Bremen, Germany (Klaus Rummler, Judith Seipold, Eileen Lübcke, Norbert Pachler, Graham Attwell) (2011)
- It’s not a netbook - it’s a lifestyle! (Erich Herber, Stephan Waba) (2011)
- Mobiles Lernen im institutionalisierten Kontext der Schule unter besonderer Betrachtung des Lernens im physischen Kontext - Bachelorarbeit zur Erlangung des akademischen Grades des Bachelor of Arts in Erziehungswissenschaft am Fachbereich Erziehungswissenschaften der Goethe-Universität Frankfurt am Main (Florian Lausen) (2011)
- Perspektiven von Lern-Management-Systemen als Plattform für soziale Interaktion (Marc Widmer) (2011)
- ICER 2011 - Proceedings of the Seventh International Workshop on Computing Education Research, ICER 2011, Providence, RI, USA, August 8-9, 2011 (Kate Sanders, Michael E. Caspersen, Alison Clear) (2011)
- Serious Games and Edutainment Applications (Minhua Ma, Andreas Oikonomou, Lakhmi C. Jain) (2012)
- 9. Enhancing Learning in Distributed Virtual Worlds through Touch - A Browser-based Architecture for Haptic Interaction (Sylvester Arnab, Panagiotis Petridis, Ian Dunwell, Sara de Freitas)
- Foundations of Educational Technology (J. Michael Spector) (2012)
- Games, Learning, and Society - Learning and Meaning in the Digital Age (Constance Steinkuehler, Kurt Squire) (2012)
- Teaching as a Design Science - Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology (Diana Laurillard) (2012)
- 2. What is formal learning? (Diana Laurillard)
- The Horizon Report 2012 K-12 Edition (Laurence F. Johnson, S. Adams, M. Cummins) (2012)
- Technology enhanced collaborative learning in projects - Dimensions of knowledge building: student’s activity, collaboration and communication (Michele Notari) (2012)
- Die Schule schwänzt das Lernen - Und niemand sitzt nach (Andreas Müller) (2013)
- 2. Es geht ums Lernen - Und lernen ist ein Verb
- Empowering formative assessment using embedded Web Widgets in Wikis (Michele Notari, Sonja Schär, Martin Schellenberg) (2013)
- Digitale Bildungsmedien im Unterricht (Eva Matthes, Sylvia Schütze, Werner Wiater) (2013)
- Implementing mobile learning curricula in a grade level (Chee-Kit Looi, Daner Sun, Longkai Wu, P. Seow, G. Chia, Lung-Hsiang Wong, Elliot Soloway, Cathleen Norris) (2014)
- Teaching crowds - Learning and Social Media (Jon Dron, Terry Anderson) (2014)
- Horizon Report 2014 - Higher Education Edition (Laurence F. Johnson, S. Adams Becker, V. Estrada, A. Freeman) (2014)
- Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition (2014)
- Making as a Learning Process - Identifying and Supporting Family Learning in Informal Settings (Lisa Brahms) (2014)
- Open Learning and Teaching in Educational Communities - 9th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2014 Graz, Austria, September 16-19, 2014 (Christoph Rensing, Sara de Freitas, Tobias Ley, Pedro J. Muñoz-Merino) (2014)
- Teaching with Tablets (Helen Caldwell, James Bird) (2015)
- 7. Children as researchers (Sway Grantham)
- Digital Didactical Designs - Teaching and Learning in CrossActionSpaces (Isa Jahnke) (2015)
- Lehr- / Lerntheorien und mediendidaktisches Handeln - Eine Studie zu den digitalen Kompetenzen von Lehrenden an Schulen (Gerhard Brandhofer) (2015)
- 4. Lehr- und Lerntheorien
- ICER 2015 - Proceedings of the eleventh annual International Conference on International Computing Education Research, ICER 2015, Omaha, NE, USA, August 09 - 13, (Brian Dorn, Judy Sheard, Quintin I. Cutts) (2015)
- Mobile Learning Design - Theories and Application (Daniel Churchill, Jie Lu, Thomas K.F. Chiu, Bob Fox) (2016)
- Digitaler Deutschunterricht - Neue Medien produktiv einsetzen (Philippe Wampfler) (2017)
- Die Bratkartoffel-App - vom Mehrwert zum Wert des digitalen Arbeitens
- Fostering Creativity through Computing (Aman Yadav, Steve Cooper) (2017)
- Rethinking Learning in a Digital Age (Kwok‐Wing Lai, Joke Voogt, Gerald Knezek) (2017)
- Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Kwok-Wing Lai) (2018)
- 13. Bridging Formal and Informal Learning Through Technology in the Twenty-First Century: Issues and Challenges (Cathy Lewin, Amina Charania)
- The Fourth Education Revolution (Anthony Seldon, Oladimeji Abidoye) (2018)
- EdMedia 2018 (2018)
- Collaborative OpenCourseWare Authoring: The SlideWiki Platform (Alexander Mikroyannidis)
- Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019 (2019)
- The role of assessment and reward in non-formal computing settings - (Work in progress) (Oliver Quinlan, Sue Sentance, Jonathan Dickins, Rik Cross) (2019)
- Hello World 11 (2019)
- Non-Formal and Informal Science Learning in the ICT Era (Michail N. Giannakos) (2020)
- 1. An Introduction to Non-formal and Informal Science Learning in the ICT Era
- 8. Looking at the Design of Making-Based Coding Activities Through the Lens of the ADDIE Model (Sofia Papavlasopoulou, Michail N. Giannakos)
- 10. Science Learning in the ICT Era - Toward an Ecosystem Model and Research Agenda
- DELFI 2020 - Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. (Raphael Zender, Dirk Ifenthaler, Thiemo Leonhardt, Clara Schumacher) (2020)
- Technology-Based Assessment in 21st Century Education (Samuel Greiff)
- Failure to Disrupt - Why Technology Alone Can’t Transform Education (Justin Reich) (2020)
- Lernen neu denken - Das Hagener Manifest zu New Learning (2020)
- Time for socialism - dispatches from a world on fire, 2016-2021 (Thomas Piketty) (2021)
- 2. What Is Education? (Anthony Seldon, Oladimeji Abidoye, Timothy Metcalf)
- Education andTechnology - Key Issues and Debates (3rd edition) (Neil Selwyn) (2022)
- Digital Futures for Learning - Speculative Methods and Pedagogies (Jen Ross) (2022)
- Technology acceptance of a mobile portfolio app for teacher education - Pre-service teachers views on multimedia-based note-taking and mentoring in internships (Dominik Petko, Andrea Cantieni, Regina Schmid, Laura Müller, Maike Krannich, Konstantinos Michos) (2022)
- Technology in education: A Tool on whose Terms? (UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Org.) (2023)
- WIPSCE '23 - The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (Sue Sentance, Mareen Grillenberger) (2023)
- Making the Transition to Text-Based Programming - The Pilot Evaluation of a Computational Thinking Intervention for Primary School Students (Katrin Kunz, Korbinian Moeller, Manuel Ninaus, Ulrich Trautwein, Katerina Tsarava) (2023)
- Professional Development for Teachers in the Age of AI - European Schoolnet Academy Thematic Seminar Report (Mutlu Cukurova, Lidija Kralj, Benjamin Hertz, Efi Saltidou) (2024)
- The Skill Code - How to Save Human Ability in an Age of Intelligent Machines (Matt Beane) (2024)