Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
This article presents a framework model that defines knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. Our model brings together Nonaka's knowledge-creating theory and Luhmann's systems theory. It is demonstrated how collaborative knowledge building may occur – in an ideal situation – within an organisation, when people interact with each other using shared digital artefacts. For this purpose, three different technologies are introduced as examples: social-tagging systems, pattern-based task-management systems, and wikis. These examples have been chosen to demonstrate that knowledge building can occur with respect to both declarative and procedural knowledge. The differences and similarities between these technologies, as far as their potential for organisational knowledge building is concerned, are discussed in the light of the framework model.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held im Text The interplay between individual and collective knowledge (2010) Dieser Text erwähnt ...
Personen KB IB clear | Christopher Alexander , Carl Bereiter , Narasimha Bolloju , Ulrike Creß , Ward Cunningham , Sara Ishikawa , Joachim Kimmerle , Bo Leuf , Humberto R. Maturana , Johannes Moskaliuk , Ikujiro Nonaka , Michael Polanyi , Murray Silverstein , James Surowiecki , Hirotaka Takeuchi , David Turner , Francisco J. Varela , Christian Wagner , Chien-min Wang , David Weinberger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | AkkommodationAccommodation , Assimilationassimilation , informal learninginformal learning , Lernenlearning , Managementmanagement , patternpattern , Technologietechnology , Versionsverwaltungrevision control , Wikiwiki , Wiki in educationWiki in education | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser Text erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | formal learning |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
2 Erwähnungen
- WikiSym 2010 - Proceedings of the 6th International Symposium on Wikis and Open Collaboration, 2010, Gdansk, Poland July 07 - 09, 2010 (2010)
- Who integrates the networks of knowledge in Wikipedia? (Iassen Halatchliyski, Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß)
- Medien - Wissen - Bildung - Freie Bildungsmedien und Digitale Archive (Petra Missomelius, Wolfgang Sützl, Theo Hug, Petra Grell, Rudolf Kammerl) (2014)
- Open Educational Resources und schulisches Lernen - Das Zusammenwirken von Plattformen für Lernressourcen in informationell offenen Ökosystemen (Michael Kerres, Richard Heinen)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
The interplay between individual and collective knowledge: Artikel als Volltext (: , 210 kByte; : 2021-03-21) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.