design-based research design-based research
BiblioMap
Synonyme
design-based research, design based research, DBR
Definitionen
Design-based research (Brown, 1992; Collins, 1992) is an emerging paradigm for the study of learning in context through the systematic design and study of instructional strategies and tools.
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) We propose that good design-based research exhibits the following five characteristics:
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) - First, the central goals of designing learning environments and developing theories or "prototheories" of learning are intertwined.
- Second, development and research take place through continuous cycles of design, enactment, analysis, and redesign (Cobb, 2001; Collins, 1992).
- Third, research on designs must lead to sharable theories that help communicate relevant implications to practitioners and other educational designers (cf. Brophy, 2002).
- Fourth, research must account for how designs function in authentic settings. It must not only document success or failure but also focus on interactions that refine our understanding of the learning issues involved.
- Fifth, the development of such accounts relies on methods that can document and connect processes of enactment to outcomes of interest.
Fünf Merkmale charakterisieren den Design-Based Research-Ansatz (DBRC, 2003, S. 5):
Von Heinz Mandl, Birgitta Kopp im Text Blended Learning: Forschungsfragen und Perspektiven (2006) auf Seite 14- Die Ziele, gute Lernumgebungen zu gestalten, und Theorien oder „Prototheorien“ des Lernens, werden miteinander verknüpft. Das bedeutet, dass Entwicklung und Forschung verbunden werden.
- Entwicklung und Forschung finden in einem kontinuierlichen Zyklus von Design, Umsetzung, Analyse und Re-Design statt. Konkret bedeutet dies, dass z. B. ein bestimmter Unterricht gemäß theoretischer Überlegungen verändert wird. Die daraus resultierenden Effekte werden dann im Sinne einer formativen Evaluation registriert und für eine Verbesserung genutzt. Das Zustandekommen der Veränderungen wird theoretisch zu erklären versucht.
- Designforschung muss zu Theorien führen, die auch für Praktiker Implikationen beinhalten und von ihnen auch verwendet werden können.
- Diese Forschung untersucht, wie das jeweilige Design in authentischen Situationen funktioniert. Für die Erklärung von Erfolg oder Misserfolg einer Maßnahme sind auch die Rahmenbedingungen zu berücksichtigen.
- Die Theorien haben praktische Lehr-Lern-Probleme zum Gegenstand. Damit können die Mechanismen, Prozesse und Ergebnisse der eingesetzten Methoden dokumentiert und beschrieben werden.
Bemerkungen
Design-based research is frequently traced
back to 1992 when Ann Brown (1992) and
Allan Collins (1992) introduced a new
methodological approach for conducting
research and design work in the context
of real-life settings.
Von Sasha Barab im Buch The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (2006) im Text Design-Based Research Design-based research involves more
than simply reporting outcomes: DBR
moves beyond descriptive accounts to offer
insights about process, so that the work can
be taken up by others. Such sharing involves
methodological precision and rich accounts
so that others can judge the value of the
contribution, as well as make connections
to their own contexts of innovation.
Von Sasha Barab im Buch The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (2006) im Text Design-Based Research Finally, in design-based research, practitioners and researchers work together to produce meaningful change in contexts of practice (e.g., classrooms, after-school programs, teacher on-line communities). Such collaboration means that goals and design constraints are drawn from the local context as well as the researcher’s agenda, addressing one concern of many reform efforts (Robinson, 1998).
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) We see four areas where design-based research methods provide the most promise:
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) - (a) exploring possibilities for creating novel learn- ing and teaching environments,
- (b) developing theories of learn- ing and instruction that are contextually based,
- (c) advancing and consolidating design knowledge, and
- (d) increasing our capacity for educational innovation.
We do not claim that there is a single design-based research method, but the overarching, explicit concern in design-based research for using methods that link processes of enactment to outcomes has power to generate knowledge that directly applies to educational practice. The value of attending to context is not simply that it produces a better understanding of an intervention, but also that it can lead to improved theoretical accounts of teaching and learning. In this sense, design-based research differs from evaluation research in the ways context and interventions are problematized.
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) Design-based research methods focus on designing and exploring the whole range of designed innovations: artifacts as well as less concrete aspects such as activity structures, institutions, scaffolds, and curricula. Importantly, design-based research goes beyond merely designing and testing particular interventions. Interven- tions embody specific theoretical claims about teaching and learning, and reflect a commitment to understanding the rela- tionships among theory, designed artifacts, and practice. At the same time, research on specific interventions can contribute to theories of learning and teaching.
Von DBRC Design-Based Research Collective im Text Design-based research (2003) Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | |
Verwandte Aussagen | design-based research kann Innovation fördern |
Relevante Personen
Häufig erwähnende Personen
Häufig co-zitierte Personen
Susan
McKenney
McKenney
Ann L.
Brown
Brown
Sasha
Barab
Barab
DBRC
Design-Based Research Collective
Design-Based Research Collective
Feng
Wang
Wang
Thomas C.
Reeves
Reeves
Michael J.
Hannafin
Hannafin
Chris
Dede
Dede
Kurt
Squire
Squire
Nienke
Nieveen
Nieveen
Jan Van den
Akker
Akker
Koeno
Gravemeijer
Gravemeijer
Alexandria
Killian
Killian
Diana
Joseph
Joseph
Gabi
Reinmann
Reinmann
Katharina
Geldreich
Geldreich
Wenli
Chen
Chen
Lisa
Dawley
Dawley
BaoHui
Zhang
Zhang
Simon
Gray
Gray
Caroline
St. Clair
St. Clair
Richard
James
James
Jerry
Mead
Mead
Katherine
Bielaczyc
Bielaczyc
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
80 Erwähnungen
- Lernerorientierte Forschung zur Entwicklung von digitalen und reflexiven Bildungsmedien (Axel Dürkop, Henning Klaffke, Sönke Knutzen)
- Design-based research - An emerging paradigm for educational inquiry (DBRC Design-Based Research Collective) (2003)
- Improving Educational Research - Toward a More Useful, More Influential, and Better-Funded Enterprise (Hugh Burkhardt, A. H. Schoenfeld) (2003)
- Design-based research: Putting a stake in the ground (Sasha Barab, Kurt Squire) (2004)
- If Design-Based Research is the Answer, What is the Question? - A Commentary on Collins, Joseph, and Bielaczyc; diSessa and Cobb; and Fishman, Marx, Blumenthal, Krajcik, and Soloway in the JLS Special Issue on Design-Based Research (Chris Dede) (2004)
- Innovation ohne Forschung? - Ein Plädoyer für den Design-Based Research-Ansatz in der Lehr-Lernforschung (Gabi Reinmann) (2005)
- Why Design-Based Research is Both Important and Difficult (Chris Dede) (2005)
- Design-based research and technology-enhanced learning environments (Feng Wang, Michael J. Hannafin) (2005)
- One-to-one technology-enhanced learning - An opportunity for global research collaboration (Tak-Wai Chan, Jeremy Roschelle, S. Hsi, Kinshuk, Mike Sharples, Tom Brown, Charles Patton, J. Cherniavsky, Roy Pea, Cathleen Norris, Elliot Soloway, N. Balacheff, Marlene Scardamalia, Pierre Dillenbourg, C. Looi, M. Milrad, Heinz Ulrich Hoppe) (2006)
- Blended Learning: Forschungsfragen und Perspektiven (Heinz Mandl, Birgitta Kopp) (2006)
- The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) (2006)
- 10. Design-Based Research - A Methodological Toolkit for the Learning Scientist (Sasha Barab)
- Qualitätssicherung im E-Learning (Alexandra Sindler, Claudia Bremer, Ullrich Dittler, Petra Hennecke, Christian Sengstag, Joachim Wedekind) (2006)
- Technological Pedagogical Content Knowledge - A Framework for Teacher Knowledge (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2006)
- International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 1 (2006)
- Situating CoWeb - A scholarship of application (Mark Guzdial, Jochen Rick) (2006)
- E-Learning - Alltagstaugliche Innovation? - 11. Europäische Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft GMW (19.-22.9.06) (Eva Seiler Schiedt, S. Kälin, Christian Sengstag) (2006)
- Nur Forschung danach? - Vom faktischen und potentiellen Beitrag der Forschung zu alltagstauglichen Innovationen beim E-Learning (Arbeitsbericht 14) (Gabi Reinmann) (2006)
- Der Nutzen wird vertagt ... - Bildungswissenschaften im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Profilbildung und Nutzenorientierung (Gabi Reinmann, Joachim Kahlert) (2007)
- 9. Adaptive Verfahren zur Analyse und Verbesserung realer Lehr-Lern-Systeme (Ulrich Fahrner, Antony Unwin)
- 10. Innovationskrise in der Bildungsforschung - Von Interessenkämpfen und ungenutzten Chancen einer Hard-to-do-Science (Gabi Reinmann)
- Handbuch Medienpädagogik (Uwe Sander, Friederike von Gross, Kai-Uwe Hugger) (2008)
- New Technologies, New Pedagogies - Mobile Learning in Higher Education (Jan Herrington, Anthony Herrington, Jessica Mantei, Ian Olney, Brian Ferry) (2009)
- International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek) (2009)
- 18. Collaborative Inquiry and Knowledge Building in Networked Multimedia Environments (Carol K. K. Chan, Jan van Aalst)
- Handbook of Emerging Technologies for Learning (George Siemens, Peter Tittenberger) (2009)
- E-Learning 2009 - Lernen im digitalen Zeitalter (Nicolas Apostolopoulos, Harriet Hoffmann, Veronika Mansmann, Andreas Schwill) (2009)
- Experimentierendes Lernen entwerfen - E-Learning mit Design-based Research (Isa Jahnke, Claudius Terkowsky, Christian Burkhardt, Uwe Dirksen, Matthias Heiner, J. Wildt, A. Erman Tekkaya)
- Medienbildung und Medienkompetenz - Herbsttagung 2010 der Sektion Medienpädagogik (DGfE) (Heinz Moser, Petra Grell, Horst Niesyto) (2010)
- Praxisorientierte medienpädagogische Forschung - Ansätze für einen empirischen Perspektivenwechsel und eine stärkere Konvergenz von Medienpädagogik und Mediendidaktik (Dominik Petko)
- Can Educational Research Be Both Rigorous and Relevant? (Thomas C. Reeves) (2011)
- Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments - 21-22 March 2011, Bremen, Germany (Klaus Rummler, Judith Seipold, Eileen Lübcke, Norbert Pachler, Graham Attwell) (2011)
- A design toolkit for next generation mobile learning (Daniel Spikol)
- Jahrbuch Medienpädagogik 9 (Renate Schulz-Zander, Birgit Eickelmann, Heinz Moser, Horst Niesyto, Petra Grell) (2011)
- 18. Förderung professioneller Unterrichtskompetenz mit digitalen Medien - Lehren lernen durch Videoannotation (Frank Vohle, Gabi Reinmann)
- 2. Workshop «Lerninfrastruktur in Schulen: 1:1-Computing» (Richard Heinen, Andreas Breiter, Beat Döbeli Honegger, Michael Kerres, Renate Schulz-Zander, Joachim Wedekind, Stefan Welling) (2011)
- DeLFI 2011 - Workshopband (Holger Rohland, Andrea Kienle, Steffen Friedrich) (2011)
- Assessment in Game-Based Learning - Foundations, Innovations, and Perspectives (Dirk Ifenthaler, Deniz Eseryel, Xun Ge) (2012)
- 14. Interactivity^3 Design and Assessment Framework for Educational Games to Promote Motivation and Complex Problem-Solving Skills (Deniz Eseryel, Yu Guo, Victor Law)
- Foundations of Educational Technology (J. Michael Spector) (2012)
- Tablets, Apps und das Internet der Dinge - Der weite Weg von der technischen Invention zur didaktischen Innovation (Gabi Reinmann) (2012)
- Handbook of Design in Educational Technology (Rose Luckin, Sadhana Puntambekar, Peter Goodyear, Barbara Grabowski, J. Underwood, Niall Winters) (2013)
- Principled Practical Knowledge - Not a Bridge but a Ladder (Carl Bereiter) (2013)
- E-Learning zwischen Vision und Alltag - Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2013 (Claudia Bremer, Detlef Krömker) (2013)
- DeLFI 2013 (Andreas Breiter, Christoph Rensing) (2013)
- Informatik erweitert Horizonte - 15. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" - INFOS 2013 - 26.- 28.09.2013 (2013)
- Computational thinking and tinkering - Exploration of an early childhood robotics curriculum (Marina Umaschi Bers, Louise P. Flannery, Elizabeth R. Kazakoff) (2014)
- Implementing mobile learning curricula in a grade level (Chee-Kit Looi, Daner Sun, Longkai Wu, P. Seow, G. Chia, Lung-Hsiang Wong, Elliot Soloway, Cathleen Norris) (2014)
- Conceptual Modeling and Innovative Implementation of Person-centered Computer Science Education at Secondary School Level (Bernhard Standl) (2014)
- WiPSCE 2014 - Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Berlin, Germany, November 5-7, 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) (2014)
- Towards agile practices in CS secondary education with a design based research approach (Petra Kastl, Ralf Romeike) (2014)
- Digitale Medien und Interdisziplinarität - Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2015 (Nicolae Nistor, Sabine Schirlitz) (2015)
- Supporting integrative interdisciplinary research discourse - A case study analysis (Ambar Murillo Montes de Oca, Nicolae Nistor)
- Digital Didactical Designs - Teaching and Learning in CrossActionSpaces (Isa Jahnke) (2015)
- 6. Projects and Empirical Studies toward Reflective Crossactionspaces
- 7. Conclusion and Looking Forward ...
- Koli Calling 2015 - Proceedings of the 15th Koli Calling Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 19-22, 2015 (Päivi Kinnunen, Judy Sheard) (2015)
- Towards a pedagogical design for teaching novice programmers - design-based research as an empirical determinant for success (Jacqui Chetty, Duan van der Westhuizen) (2015)
- Digitale Medien: Zusammenarbeit in der Bildung - Beiträge der GMW-Jahreskonferenz 2016 (Josef Wachtler, Martin Ebner, Ortrun Gröblinger, Michael Kopp, Erwin Bratengeyer, Hans-Peter Steinbacher, Christian Freisleben-Teutscher, Christine Kapper) (2016)
- Tablets in Schule und Unterricht - Forschungsmethoden und -perspektiven zum Einsatz digitaler Medien (Jasmin Bastian, Stefan Aufenanger) (2017)
- DeLFI 2017 (Christoph Igel, Carsten Ullrich, Martin Wessner) (2017)
- LearningView - ein digitales Werkzeug zur Unterstützung eines offenen Unterrichts (Michael Hielscher, Christof Tschudi, Doreen Prasse, Beat Döbeli Honegger) (2017)
- Mobile Web-Technologien im Sport - Konzeption,Entwicklung und Evaluation eines Trainingsassistenten (Dominic Ellek, Wolfgang Müller, Sandra Rebholz, Stefan König)
- Seamless Learning in Lake Constance Region (Christian Rapp, Bernadette Dilger, Ralf Schimkat, Rainer Mueller)
- Vergleichbare Bewertung verschiedener videobasierter Lernmodule am Beispiel der Geophysik (David Lohner)
- Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Kwok-Wing Lai) (2018)
- 11. Developing Scientific Inquiry in Technology-Enhanced Learning Environments (Carol K. K. Chan, Yuqin Yang)
- 30. Connecting Research and Practice - Teacher Inquiry and Design-Based Research (Susan McKenney, Natalie Pareja Roblin)
- Digitale Bildung versus Informatikunterricht? (2018)
- Virtual:Stories - Den Umgang mit Gefahren im Internet durch Fallgeschichten lernen (Dominik Petko, Daniela Heimgartner, Robert Schmuki, Yves Weber)
- Computerunterstützte Gamifizierung in der Sekundarstufe I - Konzeption und Erforschung von Maßnahmen zur Einbindung spielerischer Elemente in Lernsettings (Nando Stöcklin) (2018)
- From Embedded Systems to Physical Computing - Challenges of the Digital World in Secondary Computer Science Education (Mareen Przybylla) (2018)
- Medienpädagogik und Didaktik der Informatik - Eine Momentaufnahme disziplinärer Bezüge und schulpraktischer Entwicklungen (2018)
- A Design-Based Research Approach for introducing Algorithmics and Programming to Bavarian Primary Schools - Theoretical Foundation and Didactic Implementation (Katharina Geldreich, Alexandra Simon, Peter Hubwieser)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Digitale Kompetenz bei Pädagogischen Professionals fördern (Verena Gerner) (2019)
- Making und Medienpädagogik - merz 4/2019 (2019)
- ICER 2019 - Proceedings of the 2019 ACM Conference on International Computing Education Research, ICER 2019, Toronto, ON, Canada, August 12-14, 2019 (Robert McCartney, Andrew Petersen, Anthony V. Robins, Adon Moskal) (2019)
- Designing for Integrated K-5 Computing and Literacy through Story-making Activities (Robert Whyte, Shaaron Ainsworth, Jane Medwell) (2019)
- Code Against the Machine - Design-based Research Towards More Equitable Computational Tools for Performing Artists (Annie Kelly) (2019)
- Designing Constructionist Futures - The Art, Theory, and Practice of Learning Designs (2020)
- Jahrbuch Medienpädagogik 17 - Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt (Klaus Rummler, Ilka Koppel, Sandra Aßmann, Patrick Bettinger, Karsten D. Wolf) (2020)
- Pädagogisch-Didaktische Herausforderungen bei der Entwicklung von digitalen Lernumgebungen in der laborbasierten Lehre (David Schepkowski, Martin Burghardt, Peter Ferdinand)
- Digitalisierung und Lehrkräftefortbildung - Gelingensbedingungen und Strukturen von Fortbildungen zum Einsatz digitaler und interaktiver Medien in der Schule (Peter Arnold) (2020)
- Non-Formal and Informal Science Learning in the ICT Era (Michail N. Giannakos) (2020)
- 4. Web-Based Learning in Computer Science - Insights into Progress and Problems of Learners in MOOCs (Johannes Krugel, Peter Hubwieser)
- Entwicklung und langfristige Wartung interaktiver Lernumgebungen für den Informatikunterricht - Arbeitsbericht April 2021 (Michael Hielscher, Ruedi Arnold, Werner Hartmann) (2021)
- DELFI 2021 (Andrea Kienle, Andreas Harrer, Jörg M. Haake, Andreas Lingnau) (2021)
- Spielerische Sensibilisierung durch Erfahrbarkeit von Beeinträchtigungen - Das Serious Game «Lolas erstes Semester» (Linda Rustemeier, Sarah Voß-Nakkour, Imran Hossain, Lino Weist, Saba Mateen)
- Student Crowd Research (Nele Groß, Jennifer Preiß, Daria Paul, Alexa Kristin Brase, Gabi Reinmann) (2022)
- WiPSCE '22 - The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Morschach, Switzerland, 31 October 2022 - 2 November 2022 (Mareen Grillenberger, Marc Berges) (2022)
- Observing Computational Thinking Skills of Kindergarten Children (Larissa Meyer-Baron, Ramona Stieger, Bettina Waldvogel, Nicole Schumann, Cornelia Rüdisüli, Franziska Mayr) (2022)
- Digital Futures for Learning - Speculative Methods and Pedagogies (Jen Ross) (2022)
- Teaching Coding in K-12 Schools - Research and Application (Therese Keane, Andrew Fluck) (2023)
- Teaching Coding in Kindergarten - Supporting Students’ Activity with Robot Coding Toys (Jessica F. Shumway, Jody Clarke-Midura, Victor R. Lee, Deborah Silvis, Lise E. Welch Bond, Joseph S. Kozlowski)
- Programmieren in der Grundschule - Eine Design-Based-Research-Studie (Katharina Geldreich) (2023)
- Past, Present and Future of Computing Education Research (Mikko Apiola, Sonsoles López-Pernas, Mohammed Saqr) (2023)
- Unterrichten und Arbeiten mit digitalen Medien – ein Design-Based Research Ansatz zur Gestaltung einer wirksamen Lehrkräftefortbildung (Mina Ghomi) (2023)
- Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit - 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Lutz Hellmig, Martin Hennecke) (2023)
- 20x INFOS – 40 Jahre Informatikunterricht (Werner Hartmann) (2023)
- Erkenntnisse aus der Entwicklung eines Educational Escape Room - Eine Design-Based-Research-Studie (Linda Greter, Beat Horat, Mareen Grillenberger, Bettina Waldvogel) (2023)
- WIPSCE '23 - The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (Sue Sentance, Mareen Grillenberger) (2023)
- A Template for Teaching Computational Modelling in High School (Line Have Musaeus, Michael E. Caspersen, Peter Musaeus) (2023)
- Digitale Kulturen der Lehre entwickeln (Lorenz Mrohs, Julia Franz, Dominik Herrmann, Konstantin Lindner, Thorsten Staake) (2024)
- Systematische Optimierung der digitalen Videoanalyseplattform ViviAn für die Lehrkräftebildung - Ein Design-Based Research Ansatz (Marc Bastian Rieger, Christian Alexander Scherb, Jürgen Roth)
- Forschendes Entwerfen (Gabi Reinmann, Dominikus Herzberg, Alexa Kristin Brase) (2024)
- Förderung mediendidaktischer und informatischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (Leona S. Kruse) (2024)