/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Principled Practical Knowledge

Not a Bridge but a Ladder
Erstpublikation in: Journal of the Learning Sciences, 23:1, 4-17
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

In this article I discuss a kind of generalizable knowledge that can come out of design work but that is not presumed to contribute directly to the advancement of learning theory or any other basic theory. It is what I call principled practical knowledge (PPK).
Von Carl Bereiter im Text Principled Practical Knowledge (2013)
The much-lamented gap between theory and practice in education cannot be filled by practical knowledge alone or by explanatory knowledge alone. Principled practical knowledge (PPK) is a type of knowledge that has characteristics of both practical know-how and scientific theory. Like basic scientific theory, PPK meets standards of explanatory coherence. However, its main function is not explanation or prediction but practical guidance. PPK grows out of efforts to solve practical problems, but it requires additional effort invested in producing knowledge that goes beyond what is required for the task at hand yet not so far beyond as to be unusable by practitioners. The Wright brothers’ construction of PPK to address problems of flight control is used as a model for building such knowledge in the learning sciences. Design-based research in the learning sciences may motivate research into basic theoretical questions, but it is unlikely to contribute directly to answering them. Extending design-based research to the creation of PPK can, however, increase the generalizability of knowledge produced through design work and provide a ladder leading to sometimes radical design improvement.
Von Carl Bereiter im Text Principled Practical Knowledge (2013)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Katherine Bielaczyc , Ann L. Brown , Allan Collins , Diana Joseph , Alan Newell , Ikujiro Nonaka , Herbert Simon , Hirotaka Takeuchi , Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
design-based researchdesign-based research , Lernenlearning , Theorietheory , Wissenschaftscience
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1962 Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 58 2 0 0
1972 Human Problem Solving Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Alan Newell, Herbert Simon) 32 0 0 0
1995   Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 6, 5, 3, 3, 5, 11, 3, 1, 2, 16, 4, 5 70 53 5 8626
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1992 local web  Design Experiments (Ann L. Brown) 5, 5, 8, 5, 4, 10, 6, 3, 2, 6, 4, 2 37 12 2 688
2004 local web  Design Research (Allan Collins, Diana Joseph, Katherine Bielaczyc) 2, 6, 2, 9, 1, 4, 7, 5, 2, 8, 5, 2 6 6 2 487

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Principled Practical Knowledge: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 97 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.