Technological Content Knowledge (TCK) Technological Content Knowledge
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Synonyme
Technological Content Knowledge, TCK
Definitionen
Technological Content Knowledge (TCK) includes an understanding of the manner in which
technology and content influence and constrain one another.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (2007) auf Seite 8Wie verändert sich das eigene
Fach durch digitale Technologien? Beispiel: Welche Bedeutung haben
Hypertextstrukturen und kollaboratives Arbeiten im Web für das
Schreiben von Aufsätzen ?
Von Beat Döbeli Honegger im Buch Mehr als 0 und 1 (2016) im Text Wie kommt das Digitale in die Schule? Das Wissen darüber, wie Technologie ein
Fachgebiet und seine Themen prägt (z.B. wie sich die kulturelle Praxis des Lesens
und Schreibens im Kontext digitaler Medien entwickelt und verändert).
Von Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger im Journal Digitale Medien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (2011) im Text Digitale Medien in der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung Wissen darüber, in welcher Form Technologien bestimmte
Fachinhalte und deren Vermittlung prägen (z.B. welchen Einfluss digitale
Animationen auf das Verständnis physikalischer Zusammenhänge haben).
Von Heike Schaumburg, Doreen Prasse im Buch Medien und Schule im Text Rahmenbedingungen der (digitalen) Medienintegration in Schulen (2018) auf Seite 245Dies meint ein Wissen darüber, wie
Technologie ein Fachgebiet und seine Themen prägt (z. B. wie sich
die kulturelle Praxis des Lesens und Schreibens im Kontext digitaler
Medien entwickelt und verändert).
Von Dominik Petko im Buch Einführung in die Mediendidaktik (2014) im Text Rahmenbedingungen in Schulen Weiß ich, welche Bedeutung diese Technologie aktuell und künftig für meine Unterrichtsinhalte haben wird? Ist es wichtig, dass Schülerinnen und Schüler sich
dessen bewusst werden? (Z. B., für welche naturwissenschaftlichen Fragen sind
computerbasierte mathematische Modellierungen heute unverzichtbar?)
Von Dominik Petko im Text Medien im Unterricht (2019) Technological Content Knowledge steht für das Verständnis, wie und in welcher Form sich Technik und Inhalt beeinflussen und begrenzen. Von den Lehrenden wird ein Verständnis dafür erwartet, welche Technik für welchen Inhalt ihrer Domäne am besten geeignet ist und wie der Inhalt durch den Einsatz einer bestimmten Technik verändert wird (Koehler, 2012).
Von Gerhard Brandhofer in der Dissertation Lehr- / Lerntheorien und mediendidaktisches Handeln (2015) im Text Kompetenzmodelle zur Nutzung digitaler Medien durch Lehrende Hierbei geht es um die Wechselwirkungen
von Medien und Fachinhalten. Insbesondere digitale Medien
bieten Flexibilität im Hinblick auf Darstellungsformen und eröffnen dahingehend
besondere Potenziale (siehe Abschnitt 2.3). Laut Mishra und Koehler
(2006) umfasst diese Wissensdimension auch Kenntnisse über den potenziellen
Einfluss des Medieneinsatzes auf die Interpretation von Fachinhalten durch
Lernende.
Von Danny Dignaß in der Dissertation Gestaltungsprinzipien für den Erwerb von TPACK in der Lehrkräftebildung (2024) im Text Digitalisierungsbezogene Kompetenzen in der Wirksamkeitsforschung zur Lehrkräftebildung Technological content knowledge (TCK) is knowledge about the manner in
which technology and content are reciprocally related. Although technology
constrains the kinds of representations possible, newer technologies
often afford newer and more varied representations and greater flexibility
in navigating across these representations. Teachers need to know not just
the subject matter they teach but also the manner in which the subject
matter can be changed by the application of technology.
Von Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Technological Pedagogical Content Knowledge (2006) auf Seite 1028Technological Content Knowledge (TCK) bezeichnet Wissen zur wechselseitigen Beziehung zwischen Technologie und fachlichen Inhalten. So hat etwa die Entwicklung von Computertechnologie zur Entwicklung neuer Gebiete der Mathematik geführt (z. B. in der numerischen Mathematik, der Stochastik oder der fraktalen Geometrie). Umgekehrt wurden für mathematisches Arbeiten digitale Werkzeuge geschaffen (z. B. dynamische Geometriesysteme, Computeralgebrasysteme oder Statistiktools). Dadurch sind wiederum neue Perspektiven der Mathematik entstanden. So spricht man beispielsweise in der dynamischen Geometrie davon, dass ein Punkt auf eine Gerade gesetzt und auf dieser bewegt wird. In der klassischen euklidischen Geometrie ist hingegen eine Gerade eine Menge von unendlich vielen, „unbeweglichen“ Punkten.
Von Gilbert Greefrath, Reinhard Oldenburg, Hans-Stefan Siller, Volker Ulm, Hans-Georg Weigand im Buch Digitalisierung im Mathematikunterricht (2024) im Text Digitale Medien Technological content knowledge (TCK) includes an understanding of the
manner in which technology and content influence and constrain one another.
In planning for instruction, content and technology are often considered separately.
It is assumed that developing content is what content experts do (i.e.,
historians develop history and physicists develop physics), whereas technologists
develop technologies (e.g., hypertexts or overhead projectors) and technology
integration strategies. When we think of subject matter that students study
in school, we often do not think of curriculum content’s relationships to the
digital and nondigital technologies that learners and teachers use. Historically,
however, technology and knowledge have been deeply connected. New understandings
in medicine, history, archeology, and physics have emerged, in part,
from the development of new technologies that afford the representation and
manipulation of information and ideas in novel and fruitful ways. Using new
technologies (or existing technologies in new ways) can prompt fundamental
changes in the nature of the disciplines themselves. Roentgen’s discovery of xrays,
for example, changed both diagnostic processes and the nature of knowledge
in medicine. The carbon-14 dating technique similarly revolutionized
the field of archeology. Consider also how the advent of the digital computer
changed the nature of physics and mathematics work, placing a greater emphasis
upon the role of simulation in understanding phenomena.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types (2009) Bemerkungen
First, the advent of new technology has often changed fundamentally what we consider to be
disciplinary content. In addition to the examples mentioned above, consider how the discovery of radiation changed the way we understand the evolution of life, while the invention of hypertext transfer (HTTP) and other Internet protocols dramatically changed the ways in which we live, work and communicate. Content shapes new technologies and new uses for existing technologies, while at the same time, the affordances and constraints of technologies shape disciplinary content.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (2007) auf Seite 9Teachers need to master more than the subject matter they teach. They must also have a deep
understanding of the manner in which the subject matter—specifically, the kinds of content-based
representations that can be constructed--can be changed by the application of different technologies, alone
and in combination. Teachers must understand which technologies are best suited for addressing which
types of subject-matter learning, and how content dictates or shapes the technological application - and vice
versa. For this they need to understand the three key ways in which technology and content relate to one
another.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (2007) auf Seite 9Effective teaching requires developing an understanding of the manner in
which subject matter—specifically, the types of content-based representations
that can be constructed within and across disciplines—can be changed by the
use of different technologies. Teachers must understand which technologies are
best suited for addressing which types of subject-matter, and how content dictates
or shapes specific educational technological uses, and vice versa. We identify
three ways in which technology and content have related to one another.
First, the advent of new technology has often changed fundamentally what we
consider to be disciplinary content. In addition to the examples above, consider
how the discovery of radiation changed the way we understand the evolution
of life, whereas the invention of hypertext transfer (HTTP) and other Internet
protocols dramatically changed the ways in which we work and communicate.
Content (be it physics or engineering or sociology) shapes new technologies and
offers new uses for existing technologies, while at the same time the affordances
and constraints of technologies shape how this content is represented, manipulated,
and applied.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types (2009) In planning for instruction, content and
technology are often considered separately, and therefore can be regarded as “Somebody Else’s Problem”
(SEP). It is assumed that developing content is what content experts do (i.e., history is developed by
historians and physics by physicists), while technologists develop technologies (e.g., hypertexts or overhead
projectors) and technology integration strategies. Thus, when we think of subject matter that students study
in school, we often do not think of the content’s relationships to the digital and nondigital technologies that
learners and teachers use. However, historically, technology and knowledge have a deeply connected
relationship. Progress in medicine, history, archeology and physics have emerged, in part, from the
development of new technologies that afford the representation and manipulation of data in new and
fruitful ways. They often have led to fundamental changes in the nature of the disciplines themselves.
Roentgen’s discovery of X-Rays, for example, changed both diagnostic processes and the nature of
knowledge in medicine. The Carbon-14 dating technique similarly revolutionized the field of archeology. Consider also how the advent of the digital computer changed the nature of physics and mathematics
work, placing a greater emphasis upon the role of simulation in understanding phenomena.
Von Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler im Text Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (2007) auf Seite 8Verwandte Objeke
Relevante Personen
Häufig erwähnende Personen
Häufig co-zitierte Personen
Punya
Mishra
Mishra
Matthew J.
Koehler
Koehler
L.
Shulman
Shulman
Judith
Harris
Harris
Tae Seob
Shin
Shin
Joel
Colbert
Colbert
Kevin
Clark
Clark
Kim
Boyd
Boyd
Ann
Thompson
Thompson
Mario
Kelly
Kelly
Sharon
Guan
Guan
K
Yahya
Yahya
Christoph
Thyssen
Thyssen
Royce
Kimmons
Kimmons
Jenny
Meßinger-Koppelt
Meßinger-Koppelt
Robert N.
Ronau
Ronau
Christopher R.
Rakes
Rakes
Margaret L.
Niess
Niess
Beat
Döbeli Honegger
Döbeli Honegger
Dominik
Petko
Petko
Volker
Frederking
Frederking
Birgit
Neuhaus
Neuhaus
Mary C.
Herring
Herring
Anja
Ballis
Ballis
Christof
Kuhbandner
Kuhbandner
Silke
Schworm
Schworm
Sebastian
Becker
Becker
Monika
Aufleger
Aufleger
Kristen
Kereluik
Kereluik
Carola
Hirner
Hirner
Carina
Ascherl
Ascherl
Charles R.
Graham
Graham
Mark
Hofer
Hofer
Statistisches Begriffsnetz
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
54 Erwähnungen
- Technological Pedagogical Content Knowledge - A Framework for Teacher Knowledge (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2006)
- Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar - Integrating content, pedagogy and technology (Matthew J. Koehler, Punya Mishra, K Yahya) (2007)
- Developing Technology Policies for Effective Classroom Practice (Glen Bull, John C. Park, Michael Searson, Ann Thompson, Punya Mishra, Matthew J. Koehler, Gerald Knezek) (2007)
- Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) - Confronting the Wicked Problems of Teaching with Technology (Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2007)
- Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge - Curriculum-based Technology Integration Reframed (Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2007)
- Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators (Joel Colbert, Kim Boyd, Kevin Clark, Sharon Guan, Judith Harris, Mario Kelly, Ann Thompson) (2008)
- 1. Introducing TPCK - Confronting the Wicked Problems of Teaching with Technology (Matthew J. Koehler, Punya Mishra) (2008)
- Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK - Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK) (Charoula Angeli, Nicos Valanides) (2009)
- Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types - Curriculum-based Technology Integration Reframed (Judith Harris, Punya Mishra, Matthew J. Koehler) (2009)
- What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? (Matthew J. Koehler, Punya Mishra) (2009)
- SAMR and TPCK - Intro to Advanced Practice (Ruben R. Puentedura) (2010)
- Digitale Medien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger) (2011)
- Digitale Medien in der schweizerischen Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Hintergründe, Ansätze und Perspektiven
- Technological pedagogical content knowledge - a review of the literature (Joke Voogt, P. Fisser, Natalie Pareja Roblin, Jo Tondeur, Johan van Braak) (2012)
- Educational Technology, Teacher Knowledge, and Classroom Impact - A Research Handbook on Frameworks and Approaches (Robert N. Ronau, Christopher R. Rakes, Margaret L. Niess) (2012)
- 1. Teacher Knowledge for Teaching with Technology - A TPACK Lens (Margaret L. Niess)
- Assessment in Game-Based Learning - Foundations, Innovations, and Perspectives (Dirk Ifenthaler, Deniz Eseryel, Xun Ge) (2012)
- 11. Assessing Learning Games for School Content - The TPACK-PCaRD Framework and Methodology (Aroutis Foster)
- Using technology pedagogical content knowledge development to enhance learning outcomes (Douglas D. Agyei, Jared Keengwe) (2012)
- Digitale Schule Österreich (Peter Micheuz, Anton Reiter, Gerhard Brandhofer, Martin Ebner, Barbara Sabitzer) (2013)
- Lernen! Digital. Vernetzt? - und was Sokrates, Phineas Gage und John Hattie damit zu tun haben (Gerhard Brandhofer)
- Einführung in die Mediendidaktik - Lehren und Lernen mit digitalen Medien (Dominik Petko) (2014)
- Handbook of Research on Educational Communications and Technology - 4th edition (J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. J. Bishop) (2014)
- 9. The Technological Pedagogical Content Knowledge Framework (Matthew J. Koehler, Punya Mishra, Kristen Kereluik, Tae Seob Shin, Charles R. Graham)
- ICER 2014 - International Computing Education Research Conference, ICER 2014, Glasgow, United Kingdom, August 11-13, 2014 (Quintin I. Cutts, Beth Simon, Brian Dorn) (2014)
- What pedagogical content knowledge competencies do computer science pre-service teachers have? (Melanie Margaritis) (2014)
- Examining TPACK’s Theoretical Future - Jl. of Technology and Teacher Education (2015) 23(1), 53-77 (Royce Kimmons) (2015)
- Lehr- / Lerntheorien und mediendidaktisches Handeln - Eine Studie zu den digitalen Kompetenzen von Lehrenden an Schulen (Gerhard Brandhofer) (2015)
- Mehr als 0 und 1 - Schule in einer digitalisierten Welt (Beat Döbeli Honegger) (2016)
- Erfolgsfaktoren für die Einführung digitaler Medien in Schulen - eine Prozessanalyse (Mina Ghomi) (2016)
- Seminar 1/2017 - Medien in Schule und Lehrerausbildung - 50. Seminartag in Leipzig (2017)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Digitale Transformation - Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 2/2018 (2018)
- Digitale Transformation in Bildung und Schule - Facetten, Entwicklungslinien und Herausforderungen für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Dominik Petko, Beat Döbeli Honegger, Doreen Prasse) (2018)
- Von TPaCK zu DPaCK - Digitalisierung im Unterricht erfordert mehr als technisches Wissen (Johannes Huwer, Thomas Irion, Sebastian Kuntze, Steffen Schaal, Christoph Thyssen) (2019)
- Medien im Unterricht (Dominik Petko) (2019)
- Bewegungen - Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Isabell van Ackeren, Jens Brauhardt, Helmut Bremer, Fabian Kessl, Hans Christoph Koller, Nicolle Pfaff, Caroline Rotter, Dominique Klein, Ulrich Salaschek) (2020)
- Lehrer*innenbildung und Digitalisierung - Konzepte und Entwicklungsperspektiven (Birgit Eickelmann, Kerstin Drossel)
- Jahrbuch Medienpädagogik 17 - Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt (Klaus Rummler, Ilka Koppel, Sandra Aßmann, Patrick Bettinger, Karsten D. Wolf) (2020)
- ICT-Professionalisierung und ICT-Beliefs - Professionalisierung angehender Lehrpersonen in der digitalen Transformation und ihre berufsbezogenen Überzeugungen über digitale Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) (Robin Schmidt) (2020)
- 1. Forschungsstand: Lehren und Lernen in der digitalen Transformation
- Quo vadis TPACK? - Scouting the road ahead (Dominik Petko) (2020)
- Überzeugungen von Lehrpersonen zu digitalen Medien - Eine qualitative Untersuchung zu Entstehung, Bedingungsfaktoren und typenspezifischen Entwicklungsverläufen (Daniela Knüsel) (2020)
- Technology-related knowledge, skills, and attitudes of pre- and in-service teachers (Sabine Seufert, Josef Guggemos, Michael Sailer) (2021)
- Self-reported technological pedagogical content knowledge (TPACK) of pre-service teachers in relation to digital technology use in lesson plans (Mirjam Schmid, Eliana Brianza, Dominik Petko) (2021)
- 4K und digitale Kompetenzen - Chancen und Herausforderungen (Manfred Pfiffner, Saskia Sterel, Dominic Hassler) (2021)
- Programmierkompetenzen von Lehrpersonen des Zyklus 3 - Aktueller Stand der Aus- und Weiterbildung von Lehrpersonen des Zyklus 3 bezüglich persönlicher Programmierkompetenzen (Adrian Degonda) (2021)
- Digitalisierung in der Bildung - Bericht im Auftrag des Staatssekretariats für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) und der Schweizerischen Konferenz der kantonalen Erziehungsdirektoren (EDK) im Rahmen des Bildungsmonitorings (educa.ch Schweizerisches Medieninstitut für Bildung und Kultur) (2021)
- 3. Konzeptioneller Rahmen
- Informatik für alle - Beitrag und exemplarische Ausgestaltung informatischer Bildung als Grundlage für Bildung in der digitalen Transformation (Stefan Seegerer) (2021)
- 2. Digitale Transformation und Bildung in der digitalen Transformation
- Bildung in der digitalen Transformation (Heinz-Werner Wollersheim, Marios Karapanos, Norbert Pengel) (2021)
- Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften - Beschreibung und Messung von Kompetenzzielen der Studienphase im Bereich Präsentation (Monique Meier, Christoph Thyssen, Sebastian Becker, Till Bruckermann, Alexander Finger, Erik Kremser, Lars-Jochen Thoms, Lena von Kotzebue, Johannes Huwer)
- Investigating contextual knowledge within TPACK - How has it been done empirically so far? (Eliana Brianza, Mirjam Schmid, Jo Tondeur, Dominik Petko) (2022)
- Fachliche Bildung in der digitalen Welt - Digitalisierung, Big Data und KI im Forschungsfokus von 15 Fachdidaktiken (Volker Frederking, Ralf Romeike) (2022)
- Von TPACK und DPACK zu SEPACK.digital. (Volker Frederking)
- Biologische Bildung in der digitalen Welt - Die digitale Transformation im Fokus der Biologiedidaktik (Jorge Groß, Armin Lude, Claudia Nerdel, Jürgen Paul, Steffen Schaal, hilipp Schmiemann, Christoph Thyssen)
- Digitalisierung im Bildungssystem - Handlungsempfehlungen von der Kita bis zur Hochschule - Gutachten der Ständigen Wissenschaftlichen Kommission der Kultusministerkonferenz (SWK) (SWK Ständige Wissenschaftliche Kommission der KMK) (2022)
- Einleitung
- Digitale Kompetenz von Lehrpersonen für den Medien- und Informatikunterricht in der Schweiz (Marina Grgic) (2023)
- Informatikunterricht: Meh als Word, imfall! (Christina Utzinger) (2023)
- HDI 2023 - Hochschuldidaktik Informatik (Jörg Desel, Simone Opel) (2023)
- Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit - 20. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Lutz Hellmig, Martin Hennecke) (2023)
- Competencies and beliefs of Swiss teachers with regard to the modular curriculum ‘Media and ICT’ (Marina Grgic) (2023)
- Wie schätzen Lehramtsstudierende ihre professionelle digitale Kompetenz ein? - Eine Interventionsstudie zur Förderung der professionellen digitalen Kompetenz mit Fokus auf das Computational Thinking im Themenfeld Bildungsrobotik (Raphael Fehrmann) (2023)
- Informatics in Schools. Beyond Bits and Bytes: Nurturing Informatics Intelligence in Education - 16th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2023, Lausanne, Switzerland, October 23–25, 2023 (Jean-Philippe Pellet, Gabriel Parriaux) (2023)
- What Is AI-PACK? - Outline of AI Competencies for Teaching with DPACK (Uwe Lorenz, Ralf Romeike)
- Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung - Corona als Katalysator?! (Julian Aufenanger, Michael Bigos) (2023)
- Digitale Kompetenzen für das Lehren und Lernen im 21. Jahrhundert (Barie Al-Masri)
- Gestaltungsprinzipien für den Erwerb von TPACK in der Lehrkräftebildung (Danny Dignaß) (2024)
- Digitalisierung im Mathematikunterricht (Gilbert Greefrath, Reinhard Oldenburg, Hans-Stefan Siller, Volker Ulm, Hans-Georg Weigand) (2024)
- Digitale Medien - Kompetenzen und Herausforderungen
- Förderung mediendidaktischer und informatischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (Leona S. Kruse) (2024)