Zusammenfassungen
Ajzen's Theory of Planned Behaviour emphasises that a person's beliefs and competencies are crucial in terms of their behavioural intentions. When transferred to the implementation of a new curriculum, it can thus be hypothesised that teachers’ competencies and beliefs would be the core antecedents of a successful implementation. The context of this study is the new module curriculum ‘Media and ICT (M&I)’ that was introduced in the German-speaking part of Switzerland in 2017. It requires teachers to possess media didactics and technological competencies. This study investigates the current state of teachers’ competencies as well as their beliefs about the new module curriculum M&I. In addition, the relationship between these competencies and beliefs and the teachers’ intention to implement this new curriculum in the classroom is tested. An online survey was administered to 203 teachers. The results show that teachers' competencies only have an indirect effect on their intention to teach M&I when it is mediated by their beliefs (i.e., their readiness to innovate and self-efficacy). Direct effects were found between teachers' readiness and their M&I-related self-efficacy and their intention to implement the new curriculum in their classrooms. The current study contributes to the promotion of digitalisation in the educational field by highlighting the effects of teachers' beliefs and their competencies. Regarding practical relevance, the findings of this study can guide and support the professionalisation of teachers and their initial and further training pertaining to M&I.
Von Marina Grgic im Text Competencies and beliefs of Swiss teachers with regard to the modular curriculum ‘Media and ICT’ (2023) Bemerkungen
In diesem Paper wird die Umsetzung des Lehrplanmoduls "Medien und Informatik" praktisch mit dem Einsatz digitaler Medien im Unterricht gleichgesetzt (d.h. Lernen ÜBER Digitales wird komplett vermischt mit Lernen MIT Digitalem).
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 03.12.2023Die Autorin behauptet, die Bezeichnung "Medien und Informatik" des Lehrplanmoduls im Schweizer Lehrplan 21 sei gleichzusetzen mit der international gebräuchlichen Bezeichnung "Media an information literacy". Dem ist aber nicht so: Informatik ist nicht "media literacy" (ein eklatanter Unterschied: Ich kenne keine Definition von media literacy, die Programmieren enthalten würde).
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 03.12.2023Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
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Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Kinder, Lernen, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4) |
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Competencies and beliefs of Swiss teachers with regard to the modular curriculum ‘Media and ICT’: Artikel als Volltext (: , 959 kByte; : ) |
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Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.