Awareness Awareness
BiblioMap
Bemerkungen
Greenberg, Gutwin & Cockburn (1996) distinguish between four types of awareness:
Von Patrick Jermann in der Dissertation Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (2004) im Text Regulating interaction auf Seite 83- informal awareness gives information about who is present, at what location and what their activity is;
- social awareness provides general information about others like the level of attention or interest;
- group-structural awareness is information about the composition of the group, like status, roles and responsibilities;
- workspace awareness provides information about how people interact with the workspace.
Verwandte Objeke
Verwandte Begriffe (co-word occurance) | Schreibrecht(0.03) |
Verwandte Aussagen | Awareness gefährdet die Privatsphäre CSCW erfordert Awareness skype fördert awareness |
Häufig co-zitierte Personen
Wolfgang
Prinz
Prinz
Horst
Oberquelle
Oberquelle
Susanne
Maass
Maass
Uta
Pankoke-Babatz
Pankoke-Babatz
Terry
Anderson
Anderson
Martin
Wessner
Wessner
Helga
Theunert
Theunert
M. J.
Bishop
Bishop
Bernd
Pape
Pape
Detlev
Krause
Krause
Richard P.
Adler
Adler
Stephan
Mosel
Mosel
Jef
Raskin
Raskin
Jerry
Fodor
Fodor
Statistisches Begriffsnetz
3 Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zeitleiste
39 Erwähnungen
- Personal Knowledge - Towards a Post-Critical Philosophy (Michael Polanyi) (1958)
- Embodiments of mind (Warren McCulloch) (1965)
- The Age of Intelligent Machines (Ray Kurzweil) (1990)
- Vernetztes Lernen mit digitalen Medien - Proceedings der ersten Tagung "Computergestütztes Kooperatives Lernen (D-CSCL 2000)" am 23. und 24. März 2000 in Darmstadt (2000)
- 8. Erstellung interaktiver Lehr-/Lerninhalte unter Verwendung von spezifischen Autorenwerkzeugen in vernetzten, multimedialen Lehr/Lernumgebungen (Olaf Neumann, Katrin Borcea, Alexander Schill)
- CSCW-Kompendium - Lehr- und Handbuch zur computerunterstützten Gruppenarbeit (Gerhard Schwabe, Norbert Streitz, Rainer Unland) (2001)
- Awareness (Wolfgang Prinz)
- 10. Softwareergonomie (Horst Oberquelle)
- 29. Synchrone Softwarearchitekturen (Jan Schümmer, Christian Schuckmann)
- Euro-CSCL - Proceedings of the first European Conference on Computer Supported Collaborative Learning (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) (2001)
- 5. A group based system for group based learning (Colin Allison, David McKechan, Alan Ruddle)
- Handbuch E-Learning - Expertenwissen aus Wissenschaft und Praxis (Andreas Hohenstein, Karl Wilbers) (2002)
- Wissensprojekte - Gemeinschaftliches Lernen aus didaktischer, softwaretechnischer und organisatorischer Sicht (Bernd Pape, Detlev Krause, Horst Oberquelle) (2004)
- Benutzergerechte Gestaltung von CSCL-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- What we know about CSCL and implementing it in higher education (Jan-Willem Strijbos, Paul A. Kirschner, Rob L. Martens) (2004)
- Building collaborative knowing - Elements of a Social Theory of CSCL (Gerry Stahl)
- Designing sociable CSCL Environments - Applying Interaction Design Principles (Paul A. Kirschner, Karel Kreijns)
- Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) (2004)
- 5. Regulating interaction
- i-com 2/2004 (2004)
- Gebrauchstaugliche Gestaltung von E-Learning-Systemen (Matthias Finck, Michael Janneck, Horst Oberquelle)
- GUI Redesign für den RolePlay-Chat, ein Werkzeug für das computervermittelte Rollenspiel (Friedericke Jödick)
- DeLFI 2005 - Tagung der Fachgruppe e-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) 13.-16. September 2005 in Rostock (2005)
- Lüüd liehrn tohoop schrieven - Integration einer Wiki-Sicht in ein raumbasiertes CSCW/L System - Anforderungen und Umsetzung (Thomas Bopp, Thorsten Hampel, Silke Vitt)
- SketchMap - Supporting Children in Drawing 'Personal Environment Maps' (Pamela Ravasio, Vincent Tscherter, Masanori Sugimoto) (2006)
- Web 2.0 - Schlagwort oder Megatrend? - Fakten, Analysen, Prognosen (Gernot Gehrke) (2007)
- Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken - GMW-Tagung 2007 (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) (2007)
- Die Beziehung zwischen sozialer Präsenz und Privatsphäre in Lernplattformen (Elisabeth Katzlinger)
- Technology Support for Self-Organized Learners - Proceedings of TSSOL 2008, Salzburg, Austria, May 26, 2008 (Marco Kalz, Rob Koper, Veronika Hornung-Prähauser, Michaela Luckmann) (2008)
- 2. Visualisation of interaction footprints for engagement and motivation in online communities - results of first interviews (Christian Glahn, Marcus Specht, Rob Koper)
- Kooperative Technologien in Arbeit, Ausbildung und Zivilgesellschaft - Analyse für die Innovations- und Technikanalyse (ITA) im Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) im Rahmen eines Forschungsprojekts am Fachbereich Media der Hochschule Darmstadt (Christiane Schulzki-Haddouti, Lorenz Lorenz-Meyer) (2008)
- Constructionism 2010 - Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century (2010)
- Setting Powerful Ideas to Music (Sterling Beckwith)
- Wissensgemeinschaften - Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre (Thomas Köhler, Jörg Neumann) (2011)
- Mensch 3.0 - Risikokompetenz und Risikowahrnehmung im Umgang mit neuen Technologien (Isa Jahnke, Sandra Sülzenbrück, Roberto Avanzi, Frank Meyer zu Heringdorf, Gerald Enzner, Viola Hofmann, Beate Schmuck, Dorothea Voss-Dahm)
- Children's Discovery of the Active Mind - Phenomenological Awareness, Social Experience, and Knowledge About Cognition (Bradford H. Pillow) (2012)
- Foundations of Educational Technology (J. Michael Spector) (2012)
- The participatory web in the context of academic research - Landscapes of change and conflicts (Cristina Costa) (2013)
- Doing Social Media - Social Media in Lehr- und Lernszenarien der Aus- und Weiterbildung: Einsatzkonzept (Steffen Dörhöfer, Eva-Christina Edinger, Susan Göldi, Julia Klammer, Jonas Konrad, Judith Mathez, Maria Papanikolaou, Christoph Pimmer, Ricarda Reimer, Fred van den Anker, Martina Zölch) (2013)
- DeLFI 2015 - Die 13. E-LearningFachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (Hans Pongratz, Reinhard Keil) (2015)
- Blickbasierte Awarenessmechanismen zur Kollaborationsunterstützung in offenen verteilten Lernanwendungen (Christian Schlösser, Philipp Schlieker-Steens, Andreas Harrer, Andrea Kienle)
- The mindfulness book (Martyn Newmann) (2016)
- What Every Teacher Needs to Know About Psychology (David Didau, Nick Rose) (2016)
- The Enigma of Reason (Hugo Mercier, Dan Sperber) (2017)
- Tech Generation (Mike Brooks, Jon Lasser) (2018)
- EdMedia 2018 (2018)
- Implementation and evaluation of an information moral education system through the experience of a perpetrator and a victim by VR and feedback method (Hiroshi Nakayama, Daichi Takishima, Toshiki Matsuda)
- Wenn der Hashtag alles gleichmacht (Matthias Schüssler) (2018)
- Medien und Schule - Unterrichten mit Whiteboard, Smartphone und Co. (Heike Schaumburg, Doreen Prasse) (2018)
- Die Sehnsucht nach dem Büro und dem informellen Austausch - Erfahrungen mit dem digitalen Nachbau des Hochschulcampus während der coronabedingten Fernlehre und Homeofficepflicht (Beat Döbeli Honegger) (2021)
- DELFI 2021 (Andrea Kienle, Andreas Harrer, Jörg M. Haake, Andreas Lingnau) (2021)
- ATLAS – Ambient Teacher-Learner Awareness Solution - Ein ambient Design zur niederschwelligen Bereitstellung wissensbezogener Studierenden-Informationen in der digitalen Lehre (Jule Marleen Krüger, Osman Tasdelen, Tabea Küther, Lenka Schnaubert)
- Development and evaluation of the students’ peer support web application “uniMatchUp!” (Lisa Ollesch, Jens Kohlmann, Maribell Steiner, Daniel Bodemer)
- Practicing Sovereignty. Interventions for Open Digital Futures - Proceedings of the Weizenbaum Conference 2022 (2023)