/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Designing sociable CSCL Environments

Applying Interaction Design Principles
Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt Paul A. Kirschner, Karel Kreijns
Zu finden in: What we know about CSCL and implementing it in higher education (Seite 221 bis 243), 2004 local secure 
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Designing CSCL environments from a purely functional perspective is not a good idea. This chapter points out that DLGs using functional CSCL environments may be successful in some cases and unsuccessful in others. The success can be increased if CSCL environments are also designed from a perspective that takes the social (psychological) aspects of learning within groups into account while dealing with two potential pitfalls: taking social interaction for granted, and ignoring or neglecting group forming and group dynamics. Such a perspective acknowledges that learners are human beings who want to socialise with others to form a performing group where a sound social space exists. This chapter suggests a framework that can be used as a point of departure for formulating a set of requirements that defines the social functionality that can be embedded within the CSCL environments. Key elements of the framework are social affordances devices, sociability, and social presence.
Von Paul A. Kirschner, Karel Kreijns Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt im Buch What we know about CSCL and implementing it in higher education (2004) im Text Designing sociable CSCL Environments

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Gregory Abowd, Russell Beale, Pierre Dillenbourg, Alan Dix, Janet Finlay, D. R. Forsyth, Ernst von Glasersfeld, David H. Jonassen, Paul A. Kirschner, Jakob Nielsen, Donald A. Norman, Ben Shneiderman

Begriffe
KB IB clear
AwarenessAwareness, Chatchat, Computervermittelte Kommunikationcomputer mediated communication, CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, distance learning / Fernunterrichtdistance learning, Efficiency (Usability-Dimension)Efficiency, E-LearningE-Learning, E-Maile-mail, Errors (Usability-Dimension)Errors (Usability-Dimension), Gefühlefeelings, Gruppendynamikgroup dynamics, HCI/MMI (Human-Computer-Interaction)Human-Computer-Interaction, ICTICT, Interaktioninteraction, Kommunikationcommunication, Learnability (Usability-Dimension)Learnability, Lernenlearning, Memorability (Usability-Dimension)Memorability, NewsgroupsNewsgroups, Nonverbale Kommunikation, Satisfaction (Usability-Dimension)Satisfaction (Usability-Dimension), social presence theorysocial presence theory, UsabilityUsability, Vertrauentrust
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Group dynamics (D. R. Forsyth) 3100
1987Designing the user interface (Ben Shneiderman) 6, 3, 3, 1, 6, 5, 6, 4, 8, 11, 3, 12342121381
1988  local secure The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 7, 2, 3, 10, 8, 19, 19, 19, 17, 15, 12, 186820185246
1993  local secure Mensch Maschine Methodik Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Gregory Abowd, Russell Beale, Alan Dix, Janet Finlay) 3, 10, 9, 9, 4, 13, 15, 7, 10, 8, 5, 18743185199
1994  local secure Usability Engineering (Jakob Nielsen) 1, 2, 4, 6, 6, 12, 10, 14, 24, 15, 14, 263044265476
1996Computers in the classroom (David H. Jonassen) 3, 2, 1, 3, 4, 7, 6, 5, 5, 5, 12, 629116950
1999  Designing Web Usability (Jakob Nielsen) 3, 4, 1, 7, 8, 13, 16, 8, 11, 11, 17, 231981234776
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 1, 6, 7, 12, 3, 8, 5, 3, 8, 9, 9, 125740121547
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1994Toward a constructivist design model (David H. Jonassen) 2000
2002 local secure web Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 6, 12, 16, 18, 8, 11, 7, 7, 4, 9, 10, 174433172253
2002 local secure Can we support CSCL? (Paul A. Kirschner) 1, 1, 1, 7, 2, 1, 2, 4, 5, 6, 6, 1313813716

iconDieser Text  erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Gestik, Mimik

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.