Zusammenfassungen
The Internet constitutes a relatively new teaching subject for the Informatics curriculum. Within secondary education,
students should develop an understanding of basic Internet concepts as well as Internet skills. For the
attainment of these goals it is necessary that they develop adequate mental models of the Internet. That development
should be based on the assessment of their initial mental models of the Internet. The purpose of this study was the
investigation of the mental models that high school students form of the Internet in the beginning of the Informatics
curriculum. The study involved 340 Greek high school students who completed a written questionnaire and
a drawing task. The results suggest that students form simplistic, utilitarian rather than structural mental models
of the Internet, which would provide them with an adequate explanatory system of what the Internet actually is
and the processes underlying its use. The students’ mental models also involve particular misconceptions. The
didactical implications of the findings for Informatics education at high school level are considered.
Von Marina Papastergiou im Text Students’ Mental Models of the Internet and Their Didactical Exploitation in Informatics Education (2005) Bemerkungen
Diese Studie wurde mit 11 griechischen Schulklassen durchgeführt, von denen nur deren sechs über Computer verfügten, die alle am Internet angeschlossen waren. In drei Klassen war nur ein Computer im Schulhaus am Internet angeschlossen und in zwei Schulen gab es zum Befragungszeitpunkt noch gar kein Internet.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 09.11.2020Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Mordechai Ben-Ari , Don Tapscott | ||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Curriculum / Lehrplancurriculum , E-Maile-mail , Fehlvorstellungen / misconceptions , Fehlvorstellungen bezüglich des Internets , Informatikcomputer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Internetinternet , Konstruktivismusconstructivism , Modellemodel , Schuleschool , Unterricht , Verstehenunderstanding , WWW (World Wide Web)World Wide Web | ||||||||||||||||||
Bücher |
| ||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
13 Erwähnungen
- Informatik allgemeinbildend begreifen - INFOS 2015 (Jens Gallenbacher) (2015)
- Modellvorstellungen zum Aufbau des Internets (Martin Hennecke) (2015)
- Review and Discussion of Children’s Conceptions of Computers (Michael T. Rücker, Niels Pinkwart) (2016)
- Tomorrow's Learning: Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing - 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers in Education, WCCE 2017, Dublin, Ireland, July 3-6, 2017 (Arthur Tatnall, Mary Webb) (2017)
- 55. Utilizing the Repertory Grid Method to Investigate Learners’ Perceptions of Computer Science Concepts - Computer Science on the Schoolyard (Nils Pancratz, Ira Diethelm)
- Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Ira Diethelm) (2017)
- Aufbau des Internets - Vorstellungsbilder angehender Lehrkräfte (Andreas Dengel, Ute Heuer)
- Schülervorstellungen im Zusammenhang mit Smartphones (Torsten Brinda, Friedericke Braun)
- Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2017, Nijmegen, The Netherlands, November 8-10, 2017 (Erik Barendsen, Peter Hubwieser) (2017)
- Which Computing-Related Conceptions Do Learners Have About the Design and Operation of Smartphones? - Results of an Interview Study (Torsten Brinda, Friederike Braun) (2017)
- Koli Calling 2018 - Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018 (Mike Joy, Petri Ihantola) (2018)
- Middle School Learners' Conceptions of Social Networks - Results of an Interview Study (Torsten Brinda, Matthias Kramer, Yannick Beeck) (2018)
- WiPSCE 2020 - The 15th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (2020)
- «Draw us how smartphones, video gaming consoles, and robotic vacuum cleaners look like from the inside» - students' conceptions of computing system architecture (Nils Pancratz, Ira Diethelm) (2020)
- Informatik - Bildung von Lehrkräften in allen Phasen - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (Ludger Humbert) (2021)
- Aufbau und Funktionsweise des Internets in Onlinequellen (Johannes Peschers, Fatma Batur, Torsten Brinda)
- Vorstellungen von Lernenden zum Aufbau von Informatiksystemen - eine multimethodische Untersuchung von Lernvoraussetzungen zum Denken in Teilen von Ganzen (Nils Pancratz) (2021)
- A literature review of children’s and youth’s conceptions of the internet (Parvaneh Babari, Michael Hielscher, Peter Adriaan Edelsbrunner, Martina Conti, Beat Döbeli Honegger, Eva Marinus) (2023)
- WIPSCE '23 - The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (Sue Sentance, Mareen Grillenberger) (2023)
- Using Concept Cartoons for Assessing Children's Conceptions about the Internet (Parvaneh Babari, Michael Hielscher, Peter Adriaan Edelsbrunner, Beat Döbeli Honegger, Bettina Waldvogel, Eva Marinus) (2023)
- What kinds of personal data do primary school pupils share with whom? - Children’s view of personal data and its implications for teaching about privacy (Martin Hermida, Raffael Meier, Iwan Schrackmann, Nina Imlig-Iten, Eva Marinus) (2024)
Volltext dieses Dokuments
Students’ Mental Models of the Internet and Their Didactical Exploitation in Informatics Education: Artikel als Volltext (: , 637 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).