/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

Diese Seite wurde seit 9 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerA wiki is regarded as a flexible tool for collaboratively creating, linking, revising and regrouping content enabling the focus on content and on the content creation process. Not the tool wiki itself but the inherent properties like openness, easiness to use philosophy of equal multi-users and cloud computing make it an archetypical tool ameliorating technology enhanced socio-constructive learning settings. Even if the wiki itself as a tool disappears, its core principles will stay. Some examples of wikis used in education are provided and an outlook on possible further 'wiki-like' developments is portrayed.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning (2012) im Text Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Amy Bruckman, Jerome S. Bruner, Moshe Cohen, Melissa Cole, Ulrike Creß, Simon Cropper, Ward Cunningham, Alain Désilets, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Thomas M. Duffy, Martin Ebner, Frank Fischer, Andrea Forte, Mark Guzdial, Sabine Hauser, Andreas Helmke, Fabrice Hong, Patrick Jermann, David H. Jonassen, Terry Judd, Colleen Kehoe, Gregor E. Kennedy, Joachim Kimmerle, Daniela Knüsel, Bo Leuf, Heinz Mandl, Hilbert Meyer, Hartmut Mitzlaff, Thomas Moser, Martin Muehlenbrock, Michele Notari, Sébastien Paquet, Dominik Petko, Will Richardson, Jochen Rick, Margaret Riehl, Nikol Rummel, Mandy Schiefner, Iwan Schrackmann, A. Soller, Hans Spada, Gerry Stahl, G. Trentin, Norman G. Vinson, Armin Weinberger

Aussagen
KB IB clear
Bildungsperspektive: Die Informationsgesellschaft verändert die Aufgabe von Bildung
Lebensweltargument: ICT gehört in die Schule, weil es die Alltagsrealität der SchülerInnen (mit) prägt.
Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Zukunftsargument: computer literacy ist eine für die Informationsgesellschaft notwendige Kulturtechnik

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning, ProsumerProsumer, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Unterrichtsqualität (Andreas Helmke) 2, 25, 3, 7, 4, 1, 2, 2, 5, 3, 4, 72727731
1960 local  The Process of Education (Jerome S. Bruner) 6, 11, 2, 2, 9, 2, 5, 2, 5, 8, 3, 9861692730
1992   Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 2, 8, 3, 16, 1, 4, 1, 5, 5, 3, 5, 7853372702
1998 Self-efficacy (Albert Bandura) 62000
2001 Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 2, 8, 1, 1, 6, 1, 6, 1, 3, 5, 6, 1031133102400
2001  local  The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 11, 2, 14, 2, 7, 8, 9, 4, 10, 7, 11, 1510654154516
2002 local  Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 1, 12, 1, 4, 8, 3, 1, 1, 9, 1, 7, 7455671790
2002 Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 10, 1, 12, 1, 2, 11, 1, 2, 8, 3, 4, 7604371788
2003 local web  Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 2, 15, 2, 8, 12, 3, 2, 1, 6, 5, 6, 652961690
2004 local web  Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) 3, 11, 2, 86, 97, 76, 30, 13, 6, 2, 4, 946892446
2005   WikiSym 20053, 12, 1, 2, 8, 3, 3, 1, 7, 7, 4, 107062102125
2006  local  Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 5, 8, 2, 1, 5, 1, 4, 4, 7, 3, 11, 152373153583
2006 WikiSym 20069, 4, 11, 2, 6, 4, 3, 4, 6, 2, 3, 64912462206
2007  local  Web 2.0 - Internet Interaktiv10, 6, 25, 2, 5, 9, 4, 2, 4, 8, 3, 141790143097
2007  local  Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 10, 9, 14, 2, 7, 11, 2, 4, 5, 1, 5, 1033199102915
2008  local web  Computer und Internet in der Primarschule (Iwan Schrackmann, Daniela Knüsel, Thomas Moser, Hartmut Mitzlaff, Dominik Petko) 14, 17, 4, 4, 14, 5, 4, 6, 6, 7, 4, 1126214113899
2009 local  Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 12, 11, 3, 22, 1, 5, 2, 4, 5, 5, 3, 61010362200
2011   Investigations of E-Learning Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 5, 7, 1, 4, 11, 2, 4, 1, 7, 4, 3, 10869101108
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989 local web  The effect of distant audiences on students' writing (Moshe Cohen, Margaret Riehl) 7, 2, 11, 1, 3, 2, 1, 4, 2, 2, 7, 7227322
1992 Constructivism (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 15300
2001 local web  Using Wiki (Bo Leuf, Ward Cunningham) 5300
2001 local  From Mirroring to Guiding (Patrick Jermann, A. Soller, Martin Muehlenbrock) 2, 7, 4, 10, 1, 4, 2, 3, 7, 3, 2, 51075674
2001 local  Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 10, 4, 12, 2, 8, 10, 2, 3, 7, 7, 5, 112623112486
2002 local web  Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 4, 9, 2, 9, 12, 1, 5, 2, 11, 4, 6, 7453372611
2002 Fostering computer supported collaborative learning with cooperation scripts and scaffolds (Armin Weinberger, Frank Fischer, Heinz Mandl) 5300
2003 local  Zehn Merkmale guten Unterrichts (Hilbert Meyer) 4, 15, 4, 5, 8, 5, 3, 3, 7, 6, 5, 872486587
2004 Collaborative Learning (Patrick Jermann) 1, 10, 1, 4, 7, 2, 2, 1, 8, 5, 2, 1131411953
2005 Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 14000
2005 local  Wiki as a Tool for Web-based Collaborative Story Telling in Primary School (Alain Désilets, Sébastien Paquet) 8, 4, 16, 1, 5, 7, 1, 3, 5, 6, 4, 672061175
2005 local web  Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 13, 3, 13, 1, 3, 12, 6, 2, 5, 4, 6, 6241461753
2005 local  Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 2, 8, 4, 11, 1, 5, 2, 4, 5, 4, 7, 911189899
2006 local web  Learning to collaborate in a computer-mediated setting (Nikol Rummel, Hans Spada, Sabine Hauser) 2, 12, 1, 4, 7, 1, 3, 1, 5, 4, 3, 7277615
2006 How to use a wiki in education (Michele Notari) 12200
2007 local web  Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 2, 16, 2, 5, 8, 3, 2, 1, 6, 6, 5, 9121891708
2007 Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 2, 11, 1, 2, 9, 3, 1, 2, 8, 4, 6, 1262121362
2008 local web  Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project (G. Trentin) 2, 7, 1, 9, 1, 3, 8, 4, 5, 3, 7, 76157697
2008 local web  The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 8, 4, 8, 1, 6, 9, 5, 1, 5, 5, 3, 87188652
2008 local web  A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 9, 2, 13, 2, 11, 11, 1, 4, 7, 4, 6, 715367935
2009 local web  Using wiki technology to support student engagement (Melissa Cole) 8, 3, 12, 1, 5, 13, 5, 1, 2, 4, 4, 69136534
2010 local web  Writing, Citing, and Participatory Media (Andrea Forte, Amy Bruckman) 1, 7, 3, 11, 1, 5, 4, 1, 4, 5, 4, 93219593
2010 local web  Using wikis for collaborative learning (Terry Judd, Gregor E. Kennedy, Simon Cropper) 7, 3, 13, 1, 2, 5, 1, 4, 5, 5, 3, 71157723
2011 local  Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari) 4, 13, 2, 9, 8, 3, 2, 1, 6, 3, 5, 73197992

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der vielen Verknüpfungen im Biblionetz scheint er sich intensiver damit befasst zu haben. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.