/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerA wiki is regarded as a flexible tool for collaboratively creating, linking, revising and regrouping content enabling the focus on content and on the content creation process. Not the tool wiki itself but the inherent properties like openness, easiness to use philosophy of equal multi-users and cloud computing make it an archetypical tool ameliorating technology enhanced socio-constructive learning settings. Even if the wiki itself as a tool disappears, its core principles will stay. Some examples of wikis used in education are provided and an outlook on possible further 'wiki-like' developments is portrayed.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning (2012) im Text Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Amy Bruckman, Jerome S. Bruner, Moshe Cohen, Melissa Cole, Ulrike Creß, Simon Cropper, Ward Cunningham, Alain Désilets, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Thomas M. Duffy, Martin Ebner, Frank Fischer, Andrea Forte, Mark Guzdial, Sabine Hauser, Andreas Helmke, Fabrice Hong, Patrick Jermann, David H. Jonassen, Terry Judd, Colleen Kehoe, Gregor E. Kennedy, Joachim Kimmerle, Daniela Knüsel, Bo Leuf, Heinz Mandl, Hilbert Meyer, Hartmut Mitzlaff, Thomas Moser, Martin Muehlenbrock, Michele Notari, Sébastien Paquet, Dominik Petko, Will Richardson, Jochen Rick, Margaret Riehl, Nikol Rummel, Mandy Schiefner, Iwan Schrackmann, A. Soller, Hans Spada, Gerry Stahl, G. Trentin, Norman G. Vinson, Armin Weinberger

Aussagen
KB IB clear
Bildungsperspektive: Die Informationsgesellschaft verändert die Aufgabe von Bildung
Lebensweltargument: ICT gehört in die Schule, weil es die Alltagsrealität der SchülerInnen (mit) prägt.
Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Zukunftsargument: computer literacy ist eine für die Informationsgesellschaft notwendige Kulturtechnik

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning, ProsumerProsumer, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
Unterrichtsqualität (Andreas Helmke) 1, 2, 5, 4, 4, 3, 8, 2, 1, 4, 1, 41924233
1960The Process of Education (Jerome S. Bruner) 7, 4, 6, 3, 4, 12, 2, 2, 4, 3, 3, 3591532125
1992  Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 8, 6, 5, 6, 10, 11, 12, 6, 3, 2, 9, 8883382132
1998Self-efficacy (Albert Bandura) 24000
2001Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 4, 5, 11, 48, 8, 16, 4, 5, 2, 8, 8, 54611051196
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 16, 11, 17, 12, 17, 24, 18, 10, 11, 11, 10, 1110754113419
2002    Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 6, 2, 6, 4, 7, 9, 2, 3, 4, 4, 6, 3434931250
2002    Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 6, 2, 6, 4, 7, 9, 2, 3, 4, 4, 6, 3434931250
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 2, 4, 7, 4, 6, 8, 2, 1, 1, 3, 3, 4583941330
2003    Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 6, 4, 6, 4, 3, 7, 3, 3, 4, 3, 5, 662961068
2004    Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) 12, 11, 9, 12, 35, 43, 25, 12, 8, 6, 8, 101063101577
2005  WikiSym 200515, 17, 20, 15, 18, 25, 11, 7, 2, 6, 11, 107861101283
2005  WikiSym 200515, 17, 20, 15, 18, 25, 11, 7, 2, 6, 11, 107861101283
2006    Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 4, 4, 6, 5, 5, 16, 2, 3, 3, 7, 3, 5257152766
2006WikiSym 200612, 6, 14, 12, 8, 12, 8, 6, 5, 9, 8, 66512161328
2007    Web 2.0 - Internet Interaktiv17, 22, 21, 18, 20, 28, 17, 9, 7, 12, 17, 143590142039
2007    Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 19, 18, 27, 30, 16, 24, 17, 13, 12, 15, 16, 1250188121759
2008     Computer und Internet in der Primarschule (Iwan Schrackmann, Daniela Knüsel, Thomas Moser, Hartmut Mitzlaff, Dominik Petko) 17, 36, 22, 14, 22, 43, 13, 10, 18, 17, 19, 1626198162340
2009   Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 20, 25, 22, 22, 9, 35, 25, 6, 8, 16, 10, 1313103131323
2011  Investigations of E-Learning Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 5, 3, 9, 7, 1, 12, 5, 5, 5, 9, 5, 12246612476
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989    The effect of distant audiences on students' writing (Moshe Cohen, Margaret Riehl) 2, 1, 3, 1, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 3, 1321106
1992Constructivism (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 12300
2001    Using Wiki (Bo Leuf, Ward Cunningham) 5300
2001   From Mirroring to Guiding (Patrick Jermann, A. Soller, Martin Muehlenbrock) 1, 5, 3, 2, 3, 3, 9, 2, 2, 1, 4, 2952355
2001   Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 3, 5, 7, 8, 9, 10, 4, 2, 1, 4, 3, 4282041792
2002    Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 3, 6, 4, 5, 9, 3, 16, 5, 6, 5, 6, 3463331772
2002Fostering computer supported collaborative learning with cooperation scripts and scaffolds (Armin Weinberger, Frank Fischer, Heinz Mandl) 5100
2003   Zehn Merkmale guten Unterrichts (Hilbert Meyer) 2, 3, 4, 12, 1, 21, 5, 3, 2, 3, 6, 482445834
2004Collaborative Learning (Patrick Jermann) 13, 2, 3, 4, 4, 1, 1, 4, 1, 2, 3, 16131505
2005Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 11000
2005    Wiki as a Tool for Web-based Collaborative Story Telling in Primary School (Alain Désilets, Sébastien Paquet) 2, 3, 3, 3, 4, 2, 2, 6, 1, 2, 2, 27192741
2005    Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 15, 15, 15, 13, 12, 16, 10, 5, 4, 4, 8, 526145987
2005   Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 2, 2, 2, 4, 1, 3, 1, 1, 2, 1, 2, 312183519
2006    Learning to collaborate in a computer-mediated setting (Nikol Rummel, Hans Spada, Sabine Hauser) 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 4, 1, 1, 2, 2372287
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 11200
2007    Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 14, 14, 15, 13, 12, 18, 10, 3, 5, 6, 10, 10141810944
2007Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 14, 15, 13, 15, 8, 16, 11, 5, 1, 4, 6, 6626706
2008    Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project (G. Trentin) 2, 1, 3, 4, 2, 5, 6, 1, 1, 1, 5, 37143323
2008    The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 3, 4, 4, 3, 4, 7, 3, 3, 1, 1, 5, 26182260
2008    A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3, 5, 6, 4, 3, 6, 3, 3, 6, 3, 3, 514355415
2009    Using wiki technology to support student engagement (Melissa Cole) 1, 1, 2, 3, 2, 4, 3, 6, 2, 3, 3, 29132159
2010    Writing, Citing, and Participatory Media (Andrea Forte, Amy Bruckman) 2, 3, 7, 2, 2, 8, 1, 4, 3, 1, 2, 24212177
2010    Using wikis for collaborative learning (Terry Judd, Gregor E. Kennedy, Simon Cropper) 3, 1, 2, 7, 4, 6, 9, 4, 2, 4, 5, 34143282
2011   Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari) 3, 6, 6, 4, 3, 14, 3, 5, 1, 3, 6, 44194407

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wikipedia

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1444
Verweise von diesem Kapitel 115
Webzugriffe auf dieses Kapitel 33155323232864124254115583143231625201842685516143552
201120122013201420152016