/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

Diese Seite wurde seit 7 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerA wiki is regarded as a flexible tool for collaboratively creating, linking, revising and regrouping content enabling the focus on content and on the content creation process. Not the tool wiki itself but the inherent properties like openness, easiness to use philosophy of equal multi-users and cloud computing make it an archetypical tool ameliorating technology enhanced socio-constructive learning settings. Even if the wiki itself as a tool disappears, its core principles will stay. Some examples of wikis used in education are provided and an outlook on possible further 'wiki-like' developments is portrayed.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning (2012) im Text Wiki: an Archetypical Tool for Collaborative Learning in the Digital Age

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Amy Bruckman, Jerome S. Bruner, Moshe Cohen, Melissa Cole, Ulrike Creß, Simon Cropper, Ward Cunningham, Alain Désilets, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Thomas M. Duffy, Martin Ebner, Frank Fischer, Andrea Forte, Mark Guzdial, Sabine Hauser, Andreas Helmke, Fabrice Hong, Patrick Jermann, David H. Jonassen, Terry Judd, Colleen Kehoe, Gregor E. Kennedy, Joachim Kimmerle, Daniela Knüsel, Bo Leuf, Heinz Mandl, Hilbert Meyer, Hartmut Mitzlaff, Thomas Moser, Martin Muehlenbrock, Michele Notari, Sébastien Paquet, Dominik Petko, Will Richardson, Jochen Rick, Margaret Riehl, Nikol Rummel, Mandy Schiefner, Iwan Schrackmann, A. Soller, Hans Spada, Gerry Stahl, G. Trentin, Norman G. Vinson, Armin Weinberger

Aussagen
KB IB clear
Bildungsperspektive: Die Informationsgesellschaft verändert die Aufgabe von Bildung
Lebensweltargument: ICT gehört in die Schule, weil es die Alltagsrealität der SchülerInnen (mit) prägt.
Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Zukunftsargument: computer literacy ist eine für die Informationsgesellschaft notwendige Kulturtechnik

Begriffe
KB IB clear
Lernenlearning, ProsumerProsumer, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Unterrichtsqualität (Andreas Helmke) 6, 14, 11, 9, 10, 8, 7, 4, 7, 8, 8, 32123540
1960 local The Process of Education (Jerome S. Bruner) 9, 17, 12, 17, 7, 1, 4, 6, 3, 10, 10, 7751672534
1992  Constructivism and the technology of instruction (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 13, 16, 14, 11, 9, 3, 8, 5, 11, 12, 9, 7833372524
1998Self-efficacy (Albert Bandura) 34000
2001Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 7, 34, 121, 54, 57, 97, 31, 7, 6, 8, 13, 72912772218
2001  local The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 21, 29, 16, 20, 14, 9, 8, 6, 15, 12, 15, 71065474222
2002 local Computer Support for Collaborative Learning (Gerry Stahl) 8, 15, 6, 6, 9, 5, 6, 1, 5, 9, 15, 6455561605
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 9, 12, 5, 8, 13, 3, 3, 3, 3, 8, 18, 8574081619
2003 local web Scripting Strategies in Computer Supported Collaborative Learning Environments (Michele Notari) 16, 15, 12, 8, 12, 6, 10, 6, 9, 12, 13, 652961480
2004 local web Computer Support for Interaction Regulation in Collaborative Problem-Solving (Patrick Jermann) 9, 15, 14, 9, 10, 3, 9, 2, 5, 12, 10, 10468101957
2005  WikiSym 20057, 16, 8, 18, 19, 5, 12, 4, 5, 7, 17, 8706381911
2006  local Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 13, 15, 14, 9, 8, 9, 9, 5, 3, 6, 13, 6237363374
2006WikiSym 200615, 20, 15, 13, 33, 15, 17, 8, 10, 15, 18, 94812291960
2007  local Web 2.0 - Internet Interaktiv25, 18, 20, 16, 16, 3, 14, 5, 4, 11, 15, 141790142815
2007  local Studieren neu erfinden - Hochschule neu denken (Marianne Merkt, Kerstin Mayrberger, Rolf Schulmeister) 12, 23, 14, 13, 31, 18, 14, 14, 10, 8, 18, 93219592644
2008  local web Computer und Internet in der Primarschule (Iwan Schrackmann, Daniela Knüsel, Thomas Moser, Hartmut Mitzlaff, Dominik Petko) 34, 38, 20, 22, 35, 18, 26, 13, 11, 19, 17, 92021193535
2009 local Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 19, 21, 11, 18, 14, 6, 11, 8, 5, 13, 16, 1210103121940
2011  Investigations of E-Learning Patterns (Christian Kohls, Joachim Wedekind) 9, 17, 6, 14, 12, 4, 8, 4, 4, 5, 8, 76667907
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1989 local web The effect of distant audiences on students' writing (Moshe Cohen, Margaret Riehl) 2, 4, 1, 4, 3, 7, 2, 1, 2, 4, 3, 4224221
1992Constructivism (Thomas M. Duffy, David H. Jonassen) 14300
2001 local web Using Wiki (Bo Leuf, Ward Cunningham) 5300
2001 local From Mirroring to Guiding (Patrick Jermann, A. Soller, Martin Muehlenbrock) 5, 7, 4, 6, 4, 3, 2, 4, 3, 5, 8, 8968528
2001 local Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 15, 19, 12, 15, 12, 5, 7, 5, 8, 12, 9, 8262182257
2002 local web Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 10, 17, 5, 11, 17, 10, 9, 6, 8, 14, 15, 9443392357
2002Fostering computer supported collaborative learning with cooperation scripts and scaffolds (Armin Weinberger, Frank Fischer, Heinz Mandl) 5300
2003 local Zehn Merkmale guten Unterrichts (Hilbert Meyer) 10, 11, 18, 11, 14, 6, 7, 4, 13, 8, 12, 10624106360
2004Collaborative Learning (Patrick Jermann) 6, 9, 12, 13, 12, 5, 4, 6, 7, 7, 7, 73147783
2005Learning to collaborate (Nikol Rummel, Hans Spada) 13000
2005 local Wiki as a Tool for Web-based Collaborative Story Telling in Primary School (Alain Désilets, Sébastien Paquet) 7, 11, 8, 15, 10, 4, 4, 4, 3, 8, 11, 67206996
2005 local web Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 9, 18, 7, 14, 16, 5, 6, 7, 4, 10, 9, 102414101527
2005 local Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 9, 10, 3, 7, 7, 2, 6, 3, 1, 4, 12, 711187730
2006 local web Learning to collaborate in a computer-mediated setting (Nikol Rummel, Hans Spada, Sabine Hauser) 5, 7, 8, 11, 20, 2, 3, 5, 5, 6, 9, 6276461
2006How to use a wiki in education (Michele Notari) 12200
2007 local web Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 15, 17, 20, 11, 13, 6, 7, 5, 9, 11, 15, 9121891496
2007Didactic Process Map Language (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) 12, 13, 11, 15, 14, 10, 8, 6, 10, 12, 11, 1062101171
2008 local web Using a wiki to evaluate individual contribution to a collaborative learning project (G. Trentin) 5, 14, 8, 9, 11, 2, 2, 3, 7, 9, 13, 56155546
2008 local web The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 5, 5, 12, 10, 12, 19, 3, 2, 6, 5, 9, 57185479
2008 local web A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 13, 15, 8, 10, 6, 5, 7, 5, 3, 6, 12, 815368736
2009 local web Using wiki technology to support student engagement (Melissa Cole) 5, 5, 8, 8, 10, 1, 4, 4, 3, 8, 10, 78137354
2010 local web Writing, Citing, and Participatory Media (Andrea Forte, Amy Bruckman) 3, 9, 6, 6, 6, 5, 3, 5, 5, 7, 12, 73217428
2010 local web Using wikis for collaborative learning (Terry Judd, Gregor E. Kennedy, Simon Cropper) 5, 3, 7, 10, 16, 5, 4, 3, 5, 9, 13, 41154553
2011 local Visualizing learning processes using Didactic Process Maps (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari) 9, 12, 8, 11, 19, 8, 6, 5, 5, 11, 13, 83198800

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der vielen Verknüpfungen im Biblionetz scheint er sich intensiver damit befasst zu haben. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.