The mechanics of CSCL macro scriptsPierre Dillenbourg, Fabrice Hong
Erstpublikation in: Computer-Supported Collaborative Learning (2008) 3:5-23
Publikationsdatum:
|
|
Diese Seite wurde seit 4 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Macro scripts structure collaborative learning and foster the emergence of
knowledge-productive interactions such as argumentation, explanations and mutual
regulation. We propose a pedagogical model for the designing of scripts and illustrate
this model using three scripts. In brief, a script disturbs the natural convergence of a team
and in doing so increases the intensity of interaction required between team members for
the completion of their collaborative task. The nature of the perturbation determines the
types of interactions that are necessary for overcoming it: for instance, if a script provides
students with conflicting evidence, more argumentation is required before students can reach
an agreement. Tools for authoring scripts manipulate abstract representations of the script
components and the mechanisms that relate components to one another. These mechanisms
are encompassed in the transformation of data structures (social structure, resources structure
and products structure) between script phases. We describe how this pedagogical design
model is translated into computational structures in three illustrated scripts.
Von Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong im Text The mechanics of CSCL macro scripts (2008) Dieser Text erwähnt ...
Personen KB IB clear | Pierre Dillenbourg , Frank Fischer , Patrick Jermann , Heinz Mandl , Martin Muehlenbrock , Daniel L. Schwartz , A. Soller , Armin Weinberger | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aussagen KB IB clear | collaboration scripts fördern Interaktion zwischen Lernenden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | ArgueGraph , collaboration scriptcollaboration script , ConceptGridScript , conflict classconflict class , CSCLComputer-Supported Collaborative Learning , jigsaw classjigsaw class , Lernenlearning , macro-scriptmacro-script , micro-scriptmicro-script , reciprocal classreciprocal class | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser Text erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | UniversantéScript |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
9 Erwähnungen
- CSCL 2009 (2009)
- Over-computing CSCL Macro scripts? - gaining flexibility by using WikiPlus instead of specialized tools for authoring macro scripts (Beat Döbeli Honegger, Michele Notari)
- Sustainable Script and Scaffold Development for Collaboration on Varying Web Content - The S-COL Technological Approach (Christof Wecker, Karsten Stegmann, Florian Bernstein, Michael J. Huber, Georg Kalus, Sabine Rathmayer, Ingo Kollar, Frank Fischer)
- Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (Martin Ebner, Mandy Schiefner) (2009)
- Wiki Supporting Formal and Informal Learning (Stefania Bocconi, G. Trentin) (2012)
- Technology enhanced collaborative learning in projects - Dimensions of knowledge building: student’s activity, collaboration and communication (Michele Notari) (2012)
- Der Wiki-Weg des Lernens - Gestalten und Begleiten von Lernprozessen mit digitalen Kollaborationswerkzeugen (Michele Notari, Beat Döbeli Honegger) (2013)
- Lernen mit Bildungstechnologien - Praxisorientiertes Handbuch zum intelligenten Umgang mit digitalen Medien (Helmut M. Niegemann, Armin Weinberger) (2019)
- 3. Computerunterstütztes kollaboratives Lernen (Frank Fischer)
- 29. Kooperationsskripts beim technologieunterstützten Lernen (Katharina Kiemer, Christina Wekerle, Ingo Kollar)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
The mechanics of CSCL macro scripts: Artikel als Volltext bei Springerlink (: , 306 kByte; : Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2021-03-21 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2019-10-11) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.