/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Bücher

Leonardo's Laptop

Human Needs and the New Computing Technologies
,  
Buchcover
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ben Shneiderman's book dramatically raises computer users' expectations of what they should get from technology. He opens their eyes to new possibilities and invites them to think freshly about future technology. He challenges developers to build products that better support human needs and that are usable at any bandwidth. Shneiderman proposes Leonardo da Vinci as an inspirational muse for the "new computing." He wonders how Leonardo would use a laptop and what applications he would create.
Shneiderman shifts the focus from what computers can do to what users can do. A key transformation is to what he calls "universal usability," enabling participation by young and old, novice and expert, able and disabled. This transformation would empower those yearning for literacy or coping with their limitations. Shneiderman proposes new computing applications in education, medicine, business, and government. He envisions a World Wide Med that delivers secure patient histories in local languages at any emergency room and thriving million-person communities for e-commerce and e-government. Raising larger questions about human relationships and society, he explores the computer's potential to support creativity, consensus-seeking, and conflict resolution. Each chapter ends with a Skeptic's Corner that challenges assumptions about trust, privacy, and digital divides.
Von Klappentext im Buch Leonardo's Laptop (2002)

iconKapitel Unter den anklickbaren Kapiteln finden Sie Informationen über einzelne Teile des gewählten Werks.

iconDieses Buch erwähnt...


Personen
KB IB clear
Edward de Bono, Vannevar Bush, Mihaly Csikszentmihalyi, Leonardo da Vinci, Fernando Flores, Thomas S. Kuhn, Ray Kurzweil, Nicholas Negroponte, Jakob Nielsen, Donald A. Norman, Seymour Papert, Robert Putnam, Joseph Weizenbaum, Terry Winograd

Fragen
KB IB clear
Was bringt Computereinsatz in der Schule?
Welche Ausbildung wird in der Informationsgesellschaft benötigt?

Aussagen
KB IB clear
Werkzeuge formen unser Denkentools are influencing our thinking

Begriffe
KB IB clear
Bedürfnispyramide, Beziehungrelation, Computerspielecomputer game, DynabookDynabook, E-CommerceE-Commerce, E-GovernmentE-Government, E-LearningE-Learning, Gesellschaftsociety, Gruppenarbeitgroup work, Kreativitätcreativity, Lernenlearning, LOGO (Programmiersprache)LOGO (programming language), Motivationmotivation, Notebooklaptop, Palm Pilot, SimCity, Simulation, Tablet PCTablet PC, Technologietechnology, Ubiquitous ComputingUbiquitous Computing, UsabilityUsability, User Interface (Benutzerschnittstelle)User Interface, User/BenutzerUser, Visualisierungvisualization
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1962  Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (Thomas S. Kuhn) 9, 9, 3, 11, 5, 5, 4, 16, 64, 25, 8, 1111217119494
1970   Lateral Thinking (Edward de Bono) 2, 2, 2, 1, 5, 1, 1, 1, 2, 2, 7, 2942172
1976  Die Macht der Computer und die Ohnmacht der Vernunft (Joseph Weizenbaum) 12, 12, 7, 13, 11, 7, 5, 5, 9, 4, 8, 7105169718092
1982    Mindstorms (Seymour Papert) 15, 15, 6, 14, 10, 8, 6, 12, 8, 8, 17, 2021945204938
1987    Understanding Computers and Cognition (Terry Winograd, Fernando Flores) 4, 4, 4, 9, 8, 3, 5, 3, 8, 5, 8, 86416887288
1988    The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 2, 2, 4, 15, 9, 5, 2, 3, 6, 4, 7, 5642055080
1994    Usability Engineering (Jakob Nielsen) 3, 3, 1, 10, 8, 14, 2, 2, 5, 1, 7, 4304445315
1995    Total Digital (Nicholas Negroponte) 14, 14, 14, 14, 12, 7, 6, 8, 7, 5, 13, 1811252187642
1996   Kreativität (Mihaly Csikszentmihalyi) 2, 3, 3, 2, 5, 5, 2, 2, 2, 5, 7, 313431074
1999   The Age of Spiritual Machines (Ray Kurzweil) 3, 2, 2, 11, 6, 1, 2, 2, 3, 4, 7, 7236672584
1999  The Invisible Computer (Donald A. Norman) 3, 3, 2, 7, 6, 2, 1, 1, 5, 1, 6, 4192242369
2000Bowling alone (Robert Putnam) 19300
2001Multimedia (Randall Packer, Ken Jordan) 18, 18, 7, 13, 11, 5, 9, 6, 11, 8, 8, 91155792275
2003  The New Media Reader (Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort) 17, 17, 12, 13, 11, 9, 7, 6, 11, 14, 7, 71809374355
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1945    As We May Think (Vannevar Bush) 12, 12, 2, 13, 7, 4, 5, 7, 10, 4, 12, 8861382023

iconDieses Buch erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitate im Buch

Ben ShneidermanWe have to do more than teach kids to surf the Net; we have to teach them to make waves. Finding Web resources is fine; creating new ones is the key to the new education.
Von Ben Shneiderman im Buch Leonardo's Laptop (2002) im Text The New Education: E-Learning auf Seite 118

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

icon5 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconCo-zitierte Bücher

Flow

Das Geheimnis des Glücks

Flow

The Psychology of Optimal Experience

(Mihaly Csikszentmihalyi) (1990)

Handbook of creativity

(Robert J. Sternberg) (1999)

iconStandorte Eine Liste von Orten, wo das Objekt physisch vorhanden ist.

Beat ( 18.11.2003)

iconBibliographisches Hier finden Sie Angaben um das gewählte Werk zu kaufen oder in einer Bibliothek auszuleihen.

Titel FormatBez.Aufl.JahrISBN      
Leonardo's LaptopEGebunden-120020262194767SwissbibWorldcatBestellen bei Amazon.deBuy it now!Bei Google Books anschauen
Leonardo's LaptopEPaperback-10262692996SwissbibWorldcatBestellen bei Amazon.deBuy it now!Bei Google Books anschauen

iconBeat und Dieses Buch

Beat hat Dieses Buch während seiner Assistenzzeit an der ETH Zürich ins Biblionetz aufgenommen. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt ein physisches, aber kein digitales Exemplar. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.