Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Constructing Text

Wiki as a Toolkit for (Collaborative?) Learning
Zu finden in: WikiSym 2007 (Seite 31 bis 41), 2007
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Beat Döbeli HoneggerAndrea Forte und Amy Bruckman liefern in ihrem Paper Constructing Text: Wiki as a Toolkit for Collaborative?) Learning zuerst eine Einführung in die des Sozialen Konstruktionismus (nicht Konstruktivismus!) und bezeichnen dann Wiki als optimales Werkzeug für kollaborative Textproduktion. Im zweiten Teil des Papers stellen sie ihr Projekt "science online" vor, eine wikibasierte Lernumgebung, wo Lernende Artikel zu wissenschaftlichen Themen verfassen können. Zu diesem Zweck wurde MediaWiki um ein ReferenceTool für bibliographische Verweise und um TeacherTools und StudentView zur einfacheren Adminstration eines Wikis im Klassenverbund ergänzt.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 03.11.2007
Writing a book from which others can learn is itself a powerful learning experience. Based on this proposition, we have launched Science Online, a wiki to support learning in high school science classrooms through the collaborative production of an online science resource. Our approach to designing educational uses of technology is based on an approach to education called constructionism, which advocates learning by working on personally meaningful projects. Our research examines the ways that constructionism connects to collective models of knowledge production and learning such as Knowledge Building. In this paper, we explore ways that collaboration using wiki tools fits into the constructionist approach, we examine learning goals for youth growing up in a readwrite culture, and we discuss preliminary findings in an ongoing year-long study of Science Online in the classroom. Despite the radically open collaboration afforded by wiki, we observe that many factors conspired to stymie collaborative writing on the site. We expected to find cultural barriers to wiki adoption in schools. Unexpectedly, we are also finding that the design of the wiki tool itself contributed barriers to collaborative writing in the classroom.
Von Andrea Forte, Amy Bruckman im Konferenz-Band WikiSym 2007 (2007) im Text Constructing Text

iconBemerkungen

Beats BibliothekarLeider ist die ursprünglich im Biblionetz erfasste URL eines Volltextes seit mehr als sechs Monaten nicht mehr gültig (Fehlermeldung 404) und wurde deshalb gelöscht. Es ist mir nicht bekannt, ob das Dokument unter einer anderen Adresse noch frei auf dem Internet verfügbar ist.
Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Joseph Bergin, Amy Bruckman, Karen Carroll, Ward Cunningham, Alain Désilets, John Dewey, Beat Döbeli Honegger, Andrea Forte, Renée Fountain, Lucia Fraboni, Adele Goldberg, Lyndsay Grant, Mark Guzdial, Idit Harel, Alan Kay, Colleen Kehoe, Jean Lave, Tommaso Leo, Bo Leuf, Elizabeth Da Lio, Pete Ludovice, Andreas Lund, Stewart Mader, Fred Martin, Tom Morley, Melissa E. O'Neill, Seymour Papert, Sébastien Paquet, Matthew Realff, Mitchel Resnick, Jochen Rick, Jeremy Roschelle, Marlene Scardamalia, Ole Smordal, James Surowiecki, David Turner, Norman G. Vinson, Chien-min Wang, Etienne Wenger

Aussagen
KB IB clear
Wiki eignet sich sehr für kollaboratives Schreibenwikis are very suitable for collaborative writing

Begriffe
KB IB clear
Gruppenarbeitgroup work, Hypertexthypertext, Kollaboratives Schreibencollaborative writing, Konstruktionismusconstructionism, MediaWiki, Offenheitopenness, Schreibenwriting, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education, Wikipedia, Wissenschaftscience, wissenschaftliches Schreibenscientific writing
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Experience And Education (John Dewey) 28000
The psychology of written composition (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 10000
1982 local secure web Mindstorms (Seymour Papert) 8, 8, 17, 20, 14, 12, 24, 11, 14, 21, 30, 2522945255089
1990Constructionism (Idit Harel, Seymour Papert) 6, 9, 10, 7, 6, 9, 16, 4, 5, 5, 2, 61004061102
1991Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 8, 4, 13, 4, 5, 9, 12, 3, 1, 5, 2, 9139291180
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 6, 4, 7, 8, 6, 10, 14, 2, 1, 8, 12, 7985071156
2001Multimedia (Randall Packer, Ken Jordan) 11, 8, 8, 9, 6, 7, 22, 20, 9, 21, 12, 2111957212393
2001  local secure The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 8, 6, 13, 7, 5, 9, 12, 3, 9, 6, 8, 91055493900
2003  local secure The New Media Reader (Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort) 11, 14, 7, 7, 9, 10, 18, 7, 11, 11, 7, 2318794234451
2004  local secure Die Weisheit der Vielen (James Surowiecki) 8, 3, 9, 5, 4, 6, 9, 4, 4, 3, 2, 94229951
2005  WikiSym 20058, 7, 12, 11, 4, 11, 13, 5, 5, 8, 11, 126962121704
2006International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 16, 3, 7, 6, 5, 5, 12, 2, 2, 5, 4, 513945497
2006WikiSym 20068, 5, 10, 9, 6, 10, 21, 6, 5, 6, 8, 84812281694
2006 local secure web Using Wiki in Education (Stewart Mader) 3, 4, 2, 7, 2, 4, 13, 7, 6, 4, 5, 12437121026
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1977 local secure Personal Dynamic Media (Alan Kay, Adele Goldberg) 5, 1, 7, 8, 2, 4, 10, 1, 2, 6, 3, 7291571633
1990 local secure web Situating Constructionism (Seymour Papert, Idit Harel) 4, 3, 3, 4, 1, 8, 6, 3, 4, 4, 2, 538115634
1992 local secure web Learning by collaborating (Jeremy Roschelle) 1, 2, 3, 4, 4, 5, 4, 8, 1, 1, 1, 418104453
1996 local secure web Pianos, not Stereos (Mitchel Resnick, Amy Bruckman, Fred Martin) 3, 1, 5, 7, 5, 8, 9, 9, 7, 6, 4, 1091910523
2001 local secure Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 8, 2, 9, 9, 7, 10, 18, 6, 7, 6, 8, 162621162059
2002Teaching on the wiki web (Joseph Bergin) 4, 1, 5, 4, 3, 2, 6, 3, 2, 2, 2, 9849629
2002 local secure web When Collaboration doesn't work (Mark Guzdial, Pete Ludovice, Matthew Realff, Tom Morley, Karen Carroll) 2, 2, 4, 3, 1, 5, 3, 4, 3, 2, 2, 5355198
2004 local secure web Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 7, 1, 5, 4, 3, 9, 18, 8, 17, 18, 18, 27121027738
2005 local secure web Automated Use of a Wiki for Collaborative Lecture Notes (Melissa E. O'Neill) 4, 1, 1, 1, 6, 5, 3, 2, 5, 2, 1, 4474557
2005 local secure web Wikis - a Rapidly Growing Phenomenon in the German-Speaking School Community (Beat Döbeli Honegger) 8, 4, 9, 12, 6, 10, 14, 5, 3, 9, 7, 112414111342
2005 local secure Are Wikis Usable? (Alain Désilets, Sébastien Paquet, Norman G. Vinson) 1, 3, 4, 4, 2, 3, 10, 1, 1, 1, 1, 311183635
2005 local secure web TWiki-based facilitation in a newly formed academic community of practice Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Lucia Fraboni, Tommaso Leo, Elizabeth Da Lio) 3, 1, 1, 1, 6, 4, 1, 7, 1, 1, 1, 3373507
2006 local secure web Situating CoWeb (Mark Guzdial, Jochen Rick) 2, 1, 6, 7, 3, 5, 9, 2, 2, 3, 4, 10937101019
2006 local secure From Wikipedia to the Classroom (Andrea Forte, Amy Bruckman) 4, 1, 6, 4, 1, 4, 7, 1, 2, 8, 7, 614216705
2006 local secure Using wikis in schools (Lyndsay Grant) 1, 3, 1, 2, 5, 3, 3, 6, 2, 3, 1, 95119806
2006 local secure Is There a Space for the Teacher in a Wiki? (Andreas Lund, Ole Smordal) 4, 1, 4, 4, 2, 3, 7, 2, 1, 7, 12, 614176718
2007 local secure web Wiki Pedagogy (Renée Fountain) 3, 2, 4, 5, 6, 1, 1, 6, 1, 4, 2, 38133560

iconTagcloud

iconEinträge in Beats Blog

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

LokalConstructing Text: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 167 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.