/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Learning by collaborating

Convergent conceptual change
Erstpublikation in: The Journal of the Learning Sciences, 2(3), 235-276.
Publikationsdatum:
Zu finden in: CSCL (Seite 209 bis 242), 1996
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Jeremy RoschelleThe goal of this paper is to construct an integrated approach to collaboration and conceptual change. To this end, a case of conceptual change is analyzed from the point of view of conversational interaction. It is proposed that the crux of collaboration is the problem of convergence: How can two (or more) people construct shared meanings for conversations, concepts, and experiences? Collaboration is analyzed as a process that gradually can lead to convergence of meaning.
The epistemological basis of the framework of analysis is a relational, situated view of meaning: meanings are taken to be relations among situations and verbal or gestural actions. The central claim is that a process described by four primary features can account for students’ incremental achievement of convergent conceptual change. The process is characterized by: (a) the production of a deep-featured situation, in relation to (b) the interplay of physical metaphors, through the constructive use of (c) interactive cycles of conversational turn-taking, constrained by (d) the application of progressively higher standards of evidence for convergence.
Von Jeremy Roschelle im Buch CSCL im Text Learning by collaborating (1992)

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
John Seely Brown, Allan Collins, John Dewey, P. Duguid, Thomas S. Kuhn, Jean Lave, Donald A. Norman, Roy Pea, Jean Piaget, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Etienne Wenger

Begriffe
KB IB clear
microworldmicroworld
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1916   Demokratie und Erziehung (John Dewey) 3, 2, 3, 2, 1, 3, 2, 2, 3, 4, 2, 12346121307
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 5, 4, 7, 11, 5, 4, 5, 3, 17, 4, 8, 1213718121367
1932Das moralische Urteil beim Kinde (Jean Piaget) 6000
1962  Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (Thomas S. Kuhn) 5, 8, 3, 6, 3, 7, 7, 3, 7, 3, 5, 1810717189179
1988    The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 1, 1, 2, 3, 6, 4, 3, 4, 3, 4, 3, 126220124975
1991Situated Learning (Jean Lave, Etienne Wenger) 2, 5, 3, 3, 2, 6, 4, 1, 6, 2, 4, 613126913
1992Computer-Based Learning Environments and Problem Solving (Erik De Corte, Marcia C. Linn, Heinz Mandl, Lieven Verschaffel) 3, 4, 3, 3, 3, 2, 7, 3, 2, 4, 8, 633656152
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989    Situated Cognition and the Culture of Learning (John Seely Brown, Allan Collins, P. Duguid) 4, 3, 4, 3, 2, 7, 6, 3, 8, 3, 10, 125911121092
1992   Augmenting the Discourse of Learning with Computer-Based Learning Environments (Roy Pea) 3, 2, 1, 1, 1, 1, 2, 3, 3, 1, 2, 8513864

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Learning by collaborating: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 111 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28 ,Neulich geändert. am: 2017-06-27)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 951853432336
Verweise von diesem Text 1813
Webzugriffe auf diesen Text 
2005200620072008200920102011201220132014201520162017