/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Contributions to a Theoretical Framework for CSCL

Publikationsdatum:
Zu finden in: Computer Support for Collaborative Learning (Seite 62 bis 71), 2002   
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Gerry StahlLooking at computer support for collaborative learning (CSCL) in terms of (a) collaborative knowledge building, (b) group and personal perspectives, (c) mediation by artifacts and (d) micro-analysis of conversation provides a rich, multi-dimensional starting point for conceptualizing and studying CSCL. The notion of collaborative knowledge building defines a useful paradigm for conceptualizing learning as social practice. The social interactions and knowledge management activities in which shared knowledge is constructed can be analyzed as the result of interweaving group and personal conversational perspectives. In general, collaborative interaction is mediated by artifacts: sometimes only by transitory artifacts like spoken words or gestures, but increasingly by physical or digital artifacts and media. Empirical studies of collaborative knowledge building employing micro-ethnographic analysis of speech, gesture, artifacts and media can make the details of these collaboration interactions visible, highlighting the interplay of perspectives and artifacts in the trans-personal construction of knowledge. A theoretical framework incorporating models of knowledge building, perspectives and artifacts – and grounded in empirical analysis of collaborative interaction - can guide the design of computer-based artifacts and media as support for collaborative learning with appropriate, elaborated and unified conceptualizations.
Von Gerry Stahl im Text Contributions to a Theoretical Framework for CSCL (2002)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Daniel C. Dennett, Hans-Georg Gadamer, Martin Heidegger, Karl Marx, Marvin Minsky, Donald A. Norman, Jeremy Roschelle, T. Russell, Marlene Scardamalia, John R. Searle, Gerry Stahl, Lew Semjonowitsch Vygotsky

Begriffe
KB IB clear
CSCLComputer-Supported Collaborative Learning
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
Das Kapital (Karl Marx) 21000
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 4, 5, 3, 17, 4, 8, 12, 7, 30, 14, 31, 2013718201469
1960Wahrheit und Methode (Hans-Georg Gadamer) 20300
1962Being and Time (Martin Heidegger) 13000
1962Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 38200
1969Sprechakte (John R. Searle) 16100
1985    The Society of Mind (Marvin Minsky) 5, 5, 2, 2, 4, 9, 14, 6, 18, 8, 6, 5364851145
1991   Philosophie des menschlichen Bewusstseins (Daniel C. Dennett) 4, 3, 1, 1, 1, 4, 2, 5, 6, 4, 4, 3111231174
1994    Things That Make Us Smart (Donald A. Norman) 4, 5, 5, 3, 2, 3, 10, 4, 6, 3, 6, 3244233121
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 5, 8, 1, 4, 2, 5, 10, 4, 12, 8, 8, 4995041017
1999The no significant difference phenomenon (T. Russell) 3, 5, 6, 4, 6, 1, 6, 7, 10, 6, 6, 42164123
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 3, 3, 2, 3, 1, 3, 4, 4, 4, 2, 3, 51555729
2002   CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 3, 1, 4, 1, 1, 2, 2, 2, 4, 5, 2, 39133605
2006   Group Cognition (Gerry Stahl) 4, 1, 2, 4, 2, 3, 8, 6, 6, 6, 4, 416264577
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1992    Learning by collaborating (Jeremy Roschelle) 1, 1, 1, 1, 2, 2, 4, 4, 4, 6, 6, 218102399
1994    Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 9, 3, 3, 4, 2, 3, 8, 6, 20, 8, 15, 850781319
2002   Rediscovering CSCL (Gerry Stahl) 2, 2, 1, 1, 1, 2, 4, 1, 2, 4, 4, 2472297

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

icon2 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 163
Verweise von diesem Konferenz-Paper 312
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 
20052006200720082009201020112012201320142015201620172018