Reconsidering research on learning from mediaErstpublikation in: Review of Educational Research, 53(4), 445-459.
Publikationsdatum:
|
|
Zusammenfassungen
This article will argue that most current summaries and meta-analyses of media comparison studies clearly suggest that media do not influence learning under any conditions.
Von Richard E. Clark im Text Reconsidering research on learning from media (1983) Die meisten experimentellen Vergleiche von Unterrichtsmethoden erzielen keine signifikanten Ergebnisse, und die wenigen signifikanten Resultate
widersprechen sich gegenseitig. Auch Clark (1983) – in einem Überblick über Studien zum Lernen mit Radio in den 50er Jahren, mit Fernsehen in den 60er Jahren und Computern danach – findet, dass »similar research questions have resulted in similar and ambiguous data. Media comparison studies, regardless of the media employed, tend to result in "no significant difference" conclusions«.
Von Rolf Schulmeister im Buch Grundlagen hypermedialer Lernsysteme im Text Im Land der Null-Hypothesen (1996) Recent meta-analyses and other studies of media's influence on learning are reviewed. Consistent evidence is found for the generalization that there are no learning benefits to be gained from employing any specific medium to deliver instruction. Research showing performance or time-saving gains from one or another medium are shown to be vulnerable to compelling rival hypotheses concerning the uncontrolled effects of instructional method and novelty. Problems with current media attribute and symbol system theories are described and suggestions made for more promising research directions.
Von Richard E. Clark im Text Reconsidering research on learning from media (1983) Dieser Text erwähnt ...
Personen KB IB clear | Gene V. Glass | ||||||||||||||||||
Fragen KB IB clear | Was bringt Computereinsatz in der Schule? | ||||||||||||||||||
Aussagen KB IB clear | Lernargument: ICT-Einsatz fördert das Lernen | ||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Effektstärkeeffect size , Hypothesehypothesis , Lernenlearning , Metaanalysemeta-analysis | ||||||||||||||||||
Texte |
|
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
23 Erwähnungen
- Media Will Never Influence Learning (Richard E. Clark) (1994)
- Will media influence learning? - Reframing the debate (Robert B. Kozma) (1994)
- Computereinsatz in der Grundschule? - Fragen der didaktischen Legitimierung und der Software-Gestaltung (Günter Krauthausen, Volker Herrmann) (1994)
- Computer in der Grundschule: Anspruch und Wirklichkeit (Volker Herrmann)
- Grundlagen hypermedialer Lernsysteme - Theorie - Didaktik - Design (Rolf Schulmeister) (1996)
- The relationship between technology and design in educational technology research and development - A reply to Richey (Robert B. Kozma) (2000)
- Multimedia Learning (Richard E. Mayer) (2001)
- Wir evaluieren uns zu Tode - Möglichkeiten und Grenzen der Bewertung von Online-Lernen. Eine Meta-Evaluation. (Annabell Preussler) (2008)
- A review of research methodologies used in studies on mobile handheld devices in K-12 and higher education settings (Wing Sum Cheung, Khe Foon Hew) (2009)
- Hybrid dialog - Dialogic learning in large lecture classes (Tobias Zimmermann, Karen-Lynn Bucher, Daniel Hurtado) (2010)
- Medienbildung in Schule und Unterricht (Gerhard Tulodziecki, Bardo Herzig, Silke Grafe) (2010)
- Education and Technology - Key Issues and Debates (Neil Selwyn) (2011)
- Sixth Graders Benefit from Educational Software when Learning about Fractions - A Controlled Classroom study (Susanne Scharnagl, Petra Evanschitzky, Judith Streb, Manfred Spitzer, Katrin Hille) (2014)
- Einführung in die Mediendidaktik - Lehren und Lernen mit digitalen Medien (Dominik Petko) (2014)
- Handbook of Research on Educational Communications and Technology - 4th edition (J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. J. Bishop) (2014)
- 1. Bridging Learning Theories and Technology-Enhanced Environments - A Critical Appraisal of Its History (Joost Lowyck)
- Urban Myths about Learning and Education (Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner, Casper D. Hulshof) (2015)
- Technological Pedagogical Content Knowledge - Exploring, Developing, and Assessing TPCK (Charoula Angeli, Nicos Valanides) (2015)
- The Essential Role of Pedagogical Knowledge in Technology Integration for Transformative Teaching and Learning (Susan N. Kushner Benson, Cheryl L. Ward, Xin Liang)
- Tablets for Teaching and Learning - A Systematic Review and Meta-Analysis (Rana M. Tamim, Eugene Borokhovski, David Pickup, Robert M. Bernard, Lina El Saadi) (2015)
- Glow Kids - How Screen Addiction Is Hijacking Our Kids-and How to Break the Trance (Nicholas Kardaras) (2016)
- Die deutsche Schule 2/2017 - Bildung in der digitalen Welt (Isabell van Ackeren, Götz Bieber) (2017)
- Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (Joke Voogt, Gerald Knezek, Rhonda Christensen, Kwok-Wing Lai) (2018)
- 8. The Learner and the Learning Process - Research and Practice in Technology-Enhanced Learning (Kwok-Wing Lai)
- 61. Toward Creator-Based Learning: Designs That Help Student Makers Learn (Chen-Chung Liu)
- 78. Meta-analyses of Large-Scale Datasets: A Tool for Assessing the Impact of Information and Communication Technology in Education (Yuen-Kuang Cliff Liao, Wan-Ching Lai)
- Kompetenzen kommunikativen Handelns im Kontext mediatisierter Digitalität (Ann-Kathrin Watolla) (2024)
Volltext dieses Dokuments
Reconsidering research on learning from media: Artikel als Volltext (: , 303 kByte; : 2021-03-20) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat war Co-Leiter des ICT-Kompetenzzentrums TOP während er Dieser Text ins Biblionetz aufgenommen hat. Die bisher letzte Bearbeitung erfolgte während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben.