ChatGPT in education: An effect in search of a causeErstpublikation in: Journal of Computer Assisted LearningVolume 41, Issue 5
Publikationsdatum:
|
![]() |
Zusammenfassungen
As researchers rush to investigate the potential of AI tools like ChatGPT to enhance learning, a number of well-known and well-documented pitfalls threaten the validity of this emerging research. Issues of media comparison research, where the confounding of instructional methods and technological affordances are unrecognized, render effects uninterpretable. Using a recent meta-analysis by Deng et al. (2025) as example, we revisit key insights from the media/methods debate to highlight recurring conceptual challenges in studying AI for education. We identify three considerations needed to interpret this research: the precise nature of the experimental treatment, the activities of the control group, and the validity of the outcome measures as indicators of learning. We contrast the nascent research on ChatGPT with the well-established literature on Intelligent Tutoring Systems (ITS). Our analysis underscores the importance of defining clear research questions, ensuring methodological rigor, and resisting the allure of “fast science.”
Von Joshua Weidlich, Dragan Gašević, Hendrik Drachsler, Paul A. Kirschner im Text ChatGPT in education: An effect in search of a cause (2025)
Dieser Text erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Hamsa Bastani , Osbert Bastani , Richard E. Clark , Albert Corbett , Ruiqi Deng , Yizhou Fan , Dragan Gašević , Haosen Ge , Maoli Jiang , Özge Kabakcı , Kenneth R. Koedinger , Robert B. Kozma , Huixiao Le , Xinyu Li , Shasha Liu , Yuyan Lu , Rei Mariman , Kejie Shen , Yuan Shen , Alp Sungu , Shufang Tan , Luzhen Tang , Xinlu Yu , Yueying Zhao | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Affordance Affordance
, Chat-GPT
, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS) computer-generated text
, GMLS & Bildung
, Intelligent Tutoring System (ITS)Intelligent Tutoring System
, Künstliche Intelligenz (KI / AI) artificial intelligence
, Lernen learning
, Metaanalysemeta-analysis
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser Text erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Effektstärke, Generative Pretrained Transformer 3 (GPT-3), Generative Pretrained Transformer 4 (GPT-4), GMLS & Hochschule, GMLS & Schule, Textgeneratoren-Verbot |
Tagcloud
Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
1 Erwähnungen 
- Digitale Lernplattformen in der Volksschule - Überlegungen zu Potenzialen, Herausforderungen und Einflüssen auf das Lehren und Lernen (Beat Döbeli Honegger, Michael Hielscher, Lennart Schalk, Michael Seemann) (2026)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | ChatGPT in education: An effect in search of a cause: Artikel als Volltext ( : , 274 kByte; : ) |
![]() | ChatGPT in education: An effect in search of a cause: Artikel als Volltext ( : , 274 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren. Beat hat Dieser Text auch schon in Blogpostings erwähnt.


Affordance
Chat-GPT
Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)
Künstliche Intelligenz (KI / AI)
Lernen







, 274 kByte;
)
Biblionetz-History