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Beats Biblionetz - Bücher

Schnelles Lesen, langsames Lesen

Warum wir das Bücherlesen nicht verlernen dürfen
Maryanne Wolf , local 
Buchcover
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iconZusammenfassungen

Schnelles Lesen, langsames LesenBücherlesen ist kein exzentrisches Hobby. Smartphones, E-Reader, Tablets sind aus unserem Leben nicht mehr wegzudenken, und es hat keinen Sinn, sich die Zeit ohne digitale Medien zurückzuwünschen. Maryanne Wolf macht jedoch deutlich, dass wir zwar nicht der völligen digitalen Demenz anheimfallen, wenn wir vor allem über digitale Kanäle Informationen und Unterhaltung konsumieren, dass wir aber enorm viel verlieren, wenn wir daneben nicht von klein auf lernen, gedruckte Bücher zu lesen. Unser Gehirn reagiert anders, verarbeitet anders und bildet andere Strukturen aus als beim digitalen Lesen. Für unsere offene, demokratische Gesellschaft so wichtige menschliche Fähigkeiten wie das Erfassen, Analysieren, Durchdenken komplexer Zusammenhänge sowie Empathie drohen zu verkümmern. Kurz gesagt: Erst das Lesen gedruckter Bücher macht uns zu ganzen Menschen.
Von Klappentext im Buch Schnelles Lesen, langsames Lesen (2018)
Schnelles Lesen, langsames LesenFrom the author of 'Proust and the Squid', a lively, ambitious, and deeply informative epistolary book that considers the future of the reading brain and our capacity for critical thinking, empathy, and reflection as we become increasingly dependent on digital technologies.
A decade ago, Maryanne Wolf’s 'Proust and the Squid' revealed what we know about how the brain learns to read and how reading changes the way we think and feel. Since then, the ways we process written language have changed dramatically with many concerned about both their own changes and that of children. New research on the reading brain chronicles these changes in the brains of children and adults as they learn to read while immersed in a digitally dominated medium.
Drawing deeply on this research, this book comprises a series of letters Wolf writes to us—her beloved readers—to describe her concerns and her hopes about what is happening to the reading brain as it unavoidably changes to adapt to digital mediums. Wolf raises difficult questions, including:
  • Will children learn to incorporate the full range of "deep reading" processes that are at the core of the expert reading brain?
  • Will the mix of a seemingly infinite set of distractions for children’s attention and their quick access to immediate, voluminous information alter their ability to think for themselves? With information at their fingertips, will the next generation learn to build their own storehouse of knowledge, which could impede the ability to make analogies and draw inferences from what they know?
  • Will all these influences, in turn, change the formation in children and the use in adults of "slower" cognitive processes like critical thinking, personal reflection, imagination, and empathy that comprise deep reading and that influence both how we think and how we live our lives?
  • Will the chain of digital influences ultimately influence the use of the critical analytical and empathic capacities necessary for a democratic society?
  • How can we preserve deep reading processes in future iterations of the reading brain?
  • Who are the "good readers" of every epoch?
Concerns about attention span, critical reasoning, and over-reliance on technology are never just about children — Wolf herself has found that, though she is a reading expert, her ability to read deeply has been impacted as she has become, inevitably, increasingly dependent on screens.
Wolf draws on neuroscience, literature, education, technology, and philosophy and blends historical, literary, and scientific facts with down-to-earth examples and warm anecdotes to illuminate complex ideas that culminate in a proposal for a biliterate reading brain. Provocative and intriguing, 'Reader, Come Home' is a roadmap that provides a cautionary but hopeful perspective on the impact of technology on our brains and our most essential intellectual capacities—and what this could mean for our future.
Von Klappentext im Buch Schnelles Lesen, langsames Lesen (2018)

iconBemerkungen zu diesem Buch

Philippe WampflerUm es kurz zu machen: »Schnelles Lesen, langsames Lesen« ist ein ärgerliches Buch, ein anstrengendes Buch, ein dummes Buch.
Von Philippe Wampfler im Text [Rezension] Maryanne Wolf - Schnelles Lesen, langsames Lesen (2019)
Philippe WampflerIhre Behauptung, als Wissenschaftlerin Antworten anbieten zu können, erweist sich als leeres Versprechen, von dem nur eine dumpfe, subjektive Befürchtung bleibt.
Von Philippe Wampfler im Text [Rezension] Maryanne Wolf - Schnelles Lesen, langsames Lesen (2019)

iconDieses Buch erwähnt ...


Personen
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Teresa H. Barker, Marina Umaschi Bers, Matteo Bittanti, danah boyd, Nicholas G. Carr, Katie Clinton, Cathy N. Davidson, J. P. Gee, David Theo Goldberg, Donald Hebb, Becky Herr-Stephenson, Douglas Hofstadter, Heather Horst, Courtney Hsing, Mizuko Ito, Henry Jenkins, Sara H. Konrath, Ray Kurzweil, Patricia G. Lange, Edward H. O’Brien, Walter Ong, C.J. Pascoe, Steven Pinker, Ravi Purushotma, Mitchel Resnick, Laura Robinson, Alice J. Robison, Emmanuel Sander, Catherine Steiner-Adair, Sherry Turkle, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Margaret Weigel

Begriffe
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Aufmerksamkeit / Fokusattention, Buchbook, Gedächtnismemory, Gehirnbrain, Kinderchildren, Künstliche Intelligenz (KI / AI)artificial intelligence, Lernenlearning, Lesekompetenz, Lesen am Bildschirm, Lesen auf Papier
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
local  How the Mind Works (Steven Pinker) 5, 14, 8, 8, 8, 8, 7, 14, 8, 2, 1, 1931335
Oralität und Literalität (Walter Ong) 31200
1949 The Organization of Behavior (Donald Hebb) 29000
1962 Thought and Language (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 52200
2003  local  What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy (J. P. Gee) 8, 18, 11, 9, 9, 12, 6, 13, 14, 3, 7, 343133944
2005 local  The Singularity Is Near (Ray Kurzweil) 11, 10, 10, 7, 14, 15, 13, 1, 3, 2, 3, 147321491
2006  local web  Confronting the Challenges of Participatory Culture (Henry Jenkins, Katie Clinton, Ravi Purushotma, Alice J. Robison, Margaret Weigel) 14, 14, 14, 11, 19, 21, 2, 3, 5, 4, 1, 3, 3713131878
2008 local web  Living and Learning with New Media (Mizuko Ito, Heather Horst, Matteo Bittanti, danah boyd, Becky Herr-Stephenson, Patricia G. Lange, C.J. Pascoe, Laura Robinson) 10, 14, 10, 9, 9, 9, 15, 10, 13, 1, 2, 23112485
2009 local web  The Future of Learning Institutions in a Digital Age (Cathy N. Davidson, David Theo Goldberg) 10, 8, 8, 9, 11, 8, 15, 2, 1, 2, 6, 1611406
2010 local  The Shallows (Nicholas G. Carr) 12, 9, 9, 10, 9, 16, 12, 1, 1, 1, 3, 15271605
2011  local  Alone together (Sherry Turkle) 14, 12, 12, 13, 13, 18, 21, 2, 5, 3, 3, 255652895
2013 local  Die Analogie (Douglas Hofstadter, Emmanuel Sander) 9, 13, 13, 6, 9, 12, 15, 3, 1, 3, 3, 22282346
2013 local  The Big Disconnect (Catherine Steiner-Adair, Teresa H. Barker) 9, 3, 3, 7, 7, 8, 8, 3, 1, 1, 2, 12101346
2015   The Official ScratchJr Book (Marina Umaschi Bers, Mitchel Resnick) 6, 7, 4, 4, 2, 7, 11, 7, 1, 2, 4, 3253322
2015 local  Reclaiming Conversation (Sherry Turkle) 13, 13, 13, 11, 12, 12, 15, 1, 4, 3, 2, 19431315
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2011 local web  Changes in Dispositional Empathy in American College Students Over Time (Sara H. Konrath, Edward H. O’Brien, Courtney Hsing) 11, 8, 8, 8, 6, 10, 7, 2, 2, 2, 5, 1741248

iconDieses Buch  erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

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iconVolltext dieses Dokuments

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Titel   Format Bez. Aufl. Jahr ISBN          
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Reader, Come Home E - - 0 0062388789 Swissbib Worldcat Bestellen bei Amazon.de Buy it now!

iconBeat und dieses Buch

Beat hat dieses Buch während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.