The impact of generative artificial intelligence on socioeconomic inequalities and policymakingValerio Capraro, Austin Lentsch, Daron Acemoglu, Selin Akgun, Aisel Akhmedova, Ennio Bilancini, Jean-François Bonnefon, Pablo Brañas-Garza, Luigi Butera, Karen Douglas, Jim Everett, Gerd Gigerenzer, Christine Greenhow, Daniel Hashimoto, Julianne Holt-Lunstad, Jolanda Jetten, Simon Johnson, Werner Kunz, Chiara Longoni, Pete Lunn, Simone Natale, Stefanie Paluch, Iyad Rahwan, Neil Selwyn, Vivek Singh, Siddharth Suri, Jennifer Sutcliffe, Joe Tomlinson, Sander van der Linden, Paul Van Lange, Friederike Wall, Jay Van Bavel, Riccardo Viale
Erstpublikation in: PNAS Nexus, Volume 3, Issue 6, June 2024, pgae191
Publikationsdatum:
|
![]() |
Diese Seite wurde seit mehr als 10 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen

Generative artificial intelligence (AI) has the potential to both exacerbate and ameliorate existing socioeconomic inequalities. In this
article, we provide a state-of-the-art interdisciplinary overview of the potential impacts of generative AI on (mis)information and
three information-intensive domains: work, education, and healthcare. Our goal is to highlight how generative AI could worsen
existing inequalities while illuminating how AI may help mitigate pervasive social problems. In the information domain, generative AI
can democratize content creation and access but may dramatically expand the production and proliferation of misinformation. In the
workplace, it can boost productivity and create new jobs, but the benefits will likely be distributed unevenly. In education, it offers
personalized learning, but may widen the digital divide. In healthcare, it might improve diagnostics and accessibility, but could deepen
pre-existing inequalities. In each section, we cover a specific topic, evaluate existing research, identify critical gaps, and recommend
research directions, including explicit trade-offs that complicate the derivation of a priori hypotheses. We conclude with a section highlighting the role of policymaking to maximize generative AI’s potential to reduce inequalities while mitigating its harmful effects. We
discuss strengths and weaknesses of existing policy frameworks in the European Union, the United States, and the United Kingdom,
observing that each fails to fully confront the socioeconomic challenges we have identified. We propose several concrete policies that
could promote shared prosperity through the advancement of generative AI. This article emphasizes the need for interdisciplinary
collaborations to understand and address the complex challenges of generative AI.
Bemerkungen
Ich staune, dass in diesem Paper der Satz "Tools and standards to identify AI-generated
content, including text, images, audio, and video, should be developed." überlebt hat und niemand der Autor:innen darauf hingewiesen hat, dass dies systembedingt unmöglich werden wird.
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Daron Acemoglu , John W. Ayers , Maria Bannert , Miles Brundage , Erik Brynjolfsson , Sébastien Bubeck , Varun Chandrasekaran , Daryna Dementieva , Mark Dredze , Ronen Eldan , Dennis J. Faix , Frank Fischer , Urs Gasser , Johannes Gehrke , Aaron M. Goodman , Georg Groh , Stephan Günnemann , Jonathan Haidt , Michael Hogarth , Eric Horvitz , Eyke Hüllermeier , Simon Johnson , Ece Kamar , Gjergji Kasneci , Enkelejda Kasneci , Jessica B. Kelley , Sarah Kreps , Stephan Krusche , Stefan Küchemann , Jochen Kuhn , Gitta Kutyniok , Eric C. Leas , Peter Lee , Yin Tat Lee , Yuanzhi Li , Danielle Li , Joseph C. R. Licklider , Christopher A. Longhurst , Scott Lundberg , Andrew McAfee , Miles McCain , Tilman Michaeli , Claudia Nerdel , Harsha Nori , Shakked Noy , Hamid Palangi , Frank Pasquale , Jürgen Pfeffer , Adam Poliak , Oleksandra Poquet , Lindsey R. Raymond , Marco Tulio Ribeiro , Michael Sailer , Albrecht Schmidt , Tina Seidel , Kathrin Sessler , Davey M. Smith , Matthias Stadler , Jochen Weller , Tim Wu , Whitney Zhang , Yi Zhang , Zechariah Zhu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Fragen KB IB clear | Wie treffen wir Entscheidungen?How do we decide? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Aussagen KB IB clear | Generative Machine-Learning-Systeme erhöhen die Produktivität
Generative Machine-Learning-Systeme erleichtern / perfektionieren Phishing Generative Machine-Learning-Systeme erleichtern das Generieren von Fake-News massiv Generative Machine-Learning-Systeme erleichtern Kriminalität Generative Machine-Learning-Systeme machen Medienkompetenz noch wichtiger Kranzberg’s First Law: Technology is neither good nor bad; nor is it neutral. Machine Learning kann bestehende Vorurteile/Ungerechtigkeiten verstärken/weitertragen Machine Learning senkt den Wert von Erfahrungswissen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | AI literacy
, Artificial Intelligence Act
, Bildungeducation (Bildung)
, Chat-GPT
, deepfake
, Desinformationdisinformation
, digital dividedigital divide
, Digitalisierung
, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS) computer-generated text
, Generative Pretrained Transformer 4 (GPT-4)
, GMLS & Bildung
, GMLS & Schule
, Künstliche Intelligenz (KI / AI) artificial intelligence
, Lernen learning
, machine learning
, Marketingmarketing
, Produktivität productivity
, Selbstwirksamkeitself efficacy
, Suchmaschine search engine
, Textgeneratoren-Verbot
, Überwachungskapitalismus
, United Kingdom United Kingdom
, Verschwörungsmythos
, Vertrauen trust
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Generative Pretrained Transformer 3 (GPT-3), GMLS & Hochschule, LehrerIn, Schule, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | The impact of generative artificial intelligence on socioeconomic inequalities and policymaking: Artikel als Volltext ( : , 451 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der vielen Verknüpfungen im Biblionetz scheint er sich intensiver damit befasst zu haben. Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Chat-GPT
deepfake
Digitalisierung
Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)
Generative Pretrained Transformer 4 (GPT-4)
Künstliche Intelligenz (KI / AI)
Lernen
machine learning
Produktivität
Suchmaschine
Textgeneratoren-Verbot
United Kingdom
Verschwörungsmythos
Vertrauen













, 451 kByte;
)
Biblionetz-History