Machine behaviourismfuture visions of ‘learnification’ and ‘datafication’ across humans and digital technologies
Publikationsdatum:
|
|
Zusammenfassungen
This paper examines visions of ‘learning’ across humans and machines in a near-future of intensive data analytics. Building upon the concept of ‘learnification’, practices of ‘learning’ in emerging big data-driven environments are discussed in two significant ways: the training of machines, and the nudging of human decisions through digital choice architectures. Firstly, ‘machine learning’ is discussed as an important example of how data-driven technologies are beginning to influence educational activity, both through sophisticated technical expertise and a grounding in behavioural psychology. Secondly, we explore how educational software design informed by behavioural economics is increasingly intended to frame learner choices to influence and ‘nudge’ decisions towards optimal outcomes. Through the growing influence of ‘data science’ on education, behaviourist psychology is increasingly and powerfully invested in future educational practices. Finally, it is argued that future education may tend toward very specific forms of behavioural governance – a ‘machine behaviourism’ – entailing combinations of radical behaviourist theories and machine learning systems, that appear to work against notions of student autonomy and participation, seeking to intervene in educational conduct and shaping learner behaviour towards predefined aims.
Von Jeremy Knox, Ben Williamson, Siân Bayne im Text Machine behaviourism (2019) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Virginia Eubanks , Norm Friesen , Steven Johnson , Safiya Umoja Noble , Cathy O’Neil , Sara Wachter-Boettcher , Shoshana Zuboff | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aussagen KB IB clear | Datafication fördert eine behavioristische Sichtweise | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | AlphaGo , Behaviorismusbehaviorism , big databig data , Bildungeducation (Bildung) , Choice Architecture , datafication , datafication in education , Datendata , Digitalisierung , gritgrit , learning analyticslearning analytics , Lernenlearning , machine learning , Nudging , Psychologiepsychology , SolutionismSolutionism , Technologietechnology | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Kognitivismus, LehrerIn, Schule, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zeitleiste
7 Erwähnungen
- Learning Analytics und Big Data in der Bildung - Zur notwendigen Entwicklung eines datenpolitischen Alternativprogramms (Sigrid Hartong) (2019)
- Datengetriebene Schule - Forschungsperspektiven im Anschluss an den 27. Kongress der DGfE (Mandy Schiefner, Sandra Hofhues, Andreas Breiter) (2021)
- Learning to Live with Datafication - Educational Case Studies and Initiatives from Across the World (Luci Pangrazio, Julian Sefton-Green) (2022)
- 2. Datafication and the role of schooling - Challenging the status quo (Rebecca Eynon)
- Die datafizierte Schule (Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Felicitas Macgilchrist, Sigrid Hartong, Juliane Jarke, Sieglinde Jornitz) (2023)
- Datafizierte Gesellschaft | Bildung | Schule (Andreas Breiter, Annekatrin Bock)
- Adaptive Lernsoftware oder adaptierende Lehrkräfte? - Das Ringen um Handlungsspielräume (Felicitas Macgilchrist, Sieglinde Jornitz, Ben Mayer, Jasmin Troeger)
- Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung - Corona als Katalysator?! (Julian Aufenanger, Michael Bigos) (2023)
- Corona als Lessons Learned? - Perspektiven für die Schule der Zukunft (Mandy Schiefner-Rohs)
- Everyday approaches to platform-mediated personalized learning in secondary schools (Judith Hangartner, Daniel Hürzeler, Noemi Aebli) (2024)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Machine behaviourism: Artikel als Volltext (: , 353 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.