/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Theoretical underpinnings of computing education research

what is the evidence?
Lauri Malmi, Judy Sheard, Simon, Roman Bednarik, Juha Helminen, Päivi Kinnunen, Ari Korhonen, Niko Myller, Juha Sorva, Ahmad Taherkhani
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2014 (Seite 27 bis 34), 2014
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

We analyze the Computing Education Research (CER) literature to discover what theories, conceptual models and frameworks recent CER builds on. This gives rise to a broad understanding of the theoretical basis of CER that is useful for researchers working in that area, and has the potential to help CER develop its own identity as an independent field of study.

Our analysis takes in seven years of publications (2005-2011, 308 papers) in three venues that publish long research papers in computing education: the journals ACM Transactions of Computing Education (TOCE) and Computer Science Education (CSEd), and the conference International Computing Education Research Workshop (ICER). We looked at the theoretical background works that are used or extended in the papers, not just referred to when describing related work. These background works include theories, conceptual models and frameworks. For each background work we tried to identify the discipline from which it originates, to gain an understanding of how CER relates to its neighboring fields. We also identified theoretical works originating within CER itself, showing that the field is building on its own theoretical works.

Our main findings are that there is a great richness of work on which recent CER papers build; there are no prevailing theoretical or technical works that are broadly applied across CER; about half the analyzed papers build on no previous theoretical work, but a considerable share of these are building their own theoretical constructions. We discuss the significance of these findings for the whole field and conclude with some recommendations.

Von Lauri Malmi, Judy Sheard, Simon, Roman Bednarik, Juha Helminen, Päivi Kinnunen, Ari Korhonen, Niko Myller, Juha Sorva, Ahmad Taherkhani im Konferenz-Band ICER 2014 im Text Theoretical underpinnings of computing education research (2014)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Roman Bednarik , Mordechai Ben-Ari , John Hamer , Margaret Hamilton , Orit Hazzan , George Julnes , Jan Lönnberg , Andrew Luxton-Reilly , Helen C. Purchase , Justus J. Randolph , Judy Sheard , Simon , S. Simon , Erkki Sutinen

Begriffe
KB IB clear
cognitive load theory (CLT) , Didaktikdidactics , Informatikcomputer science , Informatik-Didaktikdidactics of computer science
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003 Computer Science Education 2/20032, 3, 5, 5, 3, 6, 8, 2, 1, 1, 4, 1 27171406
2004 Computer Science Education 2/20042, 1, 2, 4, 2, 6, 5, 4, 2, 1, 5, 1 491397
2007 Computer Science Education 3/20071, 1, 4, 6, 4, 4, 8, 3, 4, 1, 4, 2 992346
2007 Computer Science Education 4/20078, 1, 3, 1, 7, 4, 7, 7, 5, 2, 6, 2 132367
2009 ICER 2009 (Michael J. Clancy, Michael E. Caspersen, Raymond Lister) 6, 2, 2, 6, 4, 3, 6, 5, 1, 1, 10, 3 21333394
2012 Computer Science Education 4/20121, 2, 1, 4, 3, 3, 9, 10, 3, 2, 4, 3 4113359
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998 local web  Constructivism in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 3, 2, 4, 4, 4, 9, 10, 4, 1, 3, 17, 2 25272564
2003 local web  How Students Attempt to Reduce Abstraction in the Learning of Mathematics and in the Learning of Computer Science (Orit Hazzan) 4100
2004 local web  Situated Learning in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 4100
2007 local web  A comparison of the methodological quality of articles in computer science education journals and conference proceedings (Justus J. Randolph, George Julnes, Roman Bednarik, Erkki Sutinen) 1100
2007 local web  A Classification of Recent Australasian Computing Education Publications (Simon) 8100
2009 local web  Analysis of research into the teaching and learning of programming (Judy Sheard, S. Simon, Margaret Hamilton, Jan Lönnberg) 10, 1, 1, 2, 3, 1, 9, 7, 1, 1, 2, 3 313200
2012 local web  Contributing student pedagogy (John Hamer, Judy Sheard, Helen C. Purchase, Andrew Luxton-Reilly) 4100

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZeitleiste

icon11 Erwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Theoretical underpinnings of computing education research: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 478 kByte; WWW: Link OK 2020-11-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.