Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit April 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
This article focuses on the GI as one of the driving actors behind the implementation of computer science education in public school curricula in Germany. We investigate the changing concepts of computer education as promoted by the GI and ask to what extent the conceptual changes can be understood as a response to technological developments, as an expression of the establishment of computer science as an academic discipline, or as a response to more general public debates.
Von Carmen Flury, Michael Geiss im Text Making a case for computer literacy (2024) This article examines the historical contribution of the German
Informatics Society (GI) to the establishment of computer education
in German schools. It highlights the role of societal interests, international
developments, public and professional debates, and technological
change in the GI’s educational policy recommendations.
The historical source base consists of conference proceedings, position
papers and other publications by key actors within and outside
the GI. Methodologically, the article refers to the concept of strategic
fields of action. The article shows how the GI’s understanding of
computer science played an important role in its initial policy
recommendations. With increasing computerisation and then the
World Wide Web, the GI had to adapt its recommendations to the
now more complex situation in Germany and the polyphonic
debate.
Von Carmen Flury, Michael Geiss im Text Making a case for computer literacy (2024)
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Wolfgang Arlt , Dieter Baacke , Victoria Cain , Larry Cuban , Alison Gazzard , Michael Geiss , Peter Gorny , Klaus Haefner , Annemarie Hauf-Tulodziecki , Robert B. Kozma , Mario Lorenz , David F. Noble , Ewald von Puttkamer , Renate Schulz-Zander , Gerhard Tulodziecki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Aussagen KB IB clear | Informatikkenntnisse gehören zur Allgemeinbildungcomputer science knowledge must be part of general education | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Allgemeinbildunggeneral education
, Bildungeducation (Bildung)
, computer literacycomputer literacy
, Deutschland germany
, Gesellschaft society
, Informatikcomputer science
, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education
, Informationstechnikinformation technology
, NiederlandeThe Netherlands
, Programmieren programming
, Schule school
, Schweiz Switzerland
, WWW (World Wide Web) World Wide Web
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Digitalisierung, Informatik-Didaktik, Informatikunterricht in der Schule, Kinder, LehrerIn, Lernen, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Making a case for computer literacy: Artikel als Volltext ( : , 642 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Deutschland
Gesellschaft
Programmieren
Schule
Schweiz
WWW (World Wide Web)




















, 642 kByte;
)
Biblionetz-History