Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Digital competences

Paper commissioned by the Swiss Science and Innovation Council SSIC
Publikationsdatum:
Zu finden in: Notions of disruption, 2017 local secure web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Sabine SeufertDigital transformation is currently the topic with regard to our living and working environment. Digitalisation not only changes the way we live and work, but also how we interact with others. It will further introduce new ways of consuming and producing goods and services. We certainly are in a situation of radical change. However, what awaits us in the future is not clear. At the same time, all industries will be affected by the digital disruption, particularly health care, public administration, and education (Becker, 2015; Becker, 2016; World Economic Forum, January 2016).
Digital competences of leaders, employees, and citizens are key factors to successfully cope with this uncertain future (Becker & Knop, 2015; Johnson et al., 2016; Kienbaum Consultants International GmbH & Bundesverband Digitale Wirtschaft e.V., 2016; Studiengemeinschaft Darmstadt, 2016; Wachtler et al., 2016). But what exactly are digital competences? How can digital competences be operationalised and developed?
This paper thus focuses on digital competences. It will look at the status quo and identify relevant future directions. It is the aim of this paper to provide a solid orientation for educational policy makers, including the introduction of a digital competence framework. However, my paper cannot cover all aspects relevant to this complex topic. My intention is rather to identify the right questions to ask and to provide some orientation on how to move on to further investigate digital competences in a medium- to long-term perspective, and also to reveal possible “blind spots”. The aim is to survey the multiple dimensions of this complex subject in order to outline a fundamental approach for tapping the potential of “digital competences for 2030”.
Von Sabine Seufert im Buch Notions of disruption im Text Digital competences (2017)

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Kirsti Ala-Mutka, Stefan Aufenanger, David Autor, Wilfried Bos, Erwin Bratengeyer, Erik Brynjolfsson, D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz, Martin Ebner, Birgit Eickelmann, Anusca Ferrari, Christian Freisleben-Teutscher, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Ortrun Gröblinger, Christine Kapper, Michael Kopp, Andrew McAfee, Eli Pariser, Heike Schaumburg, Renate Schulz-Zander, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Hans-Peter Steinbacher, Josef Wachtler, Heike Wendt, Jeannette M. Wing, World Economic Forum (WEF)

Aussagen
KB IB clear
LehrerInnen benötigen ICT-Weiterbildung.

Begriffe
KB IB clear
big databig data, Bildungeducation (Bildung), Digitalisierung, Do It Yourself (DIY)Do It Yourself, ICILS, Innovationinnovation, Intelligenzintelligence, Internetinternet, Internet der DingeInternet of Things, Künstliche Intelligenz (KI / AI)artificial intelligence, LehrerInteacher, Lernenlearning, machine learning, Medienkompetenz/media literacymedia literacy, PISA-StudienPISA studies, Problemlösefähigkeitproblem solving skills, Schuleschool, SchweizSwitzerland, Unterricht
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2011 local secure web Mapping Digital Competence (Kirsti Ala-Mutka) 1, 2, 2, 2, 1, 5, 1, 5, 1, 2, 2, 5455189
2011 local secure The Filter Bubble (Eli Pariser) 9, 4, 8, 10, 5, 10, 20, 8, 21, 21, 13, 37472637658
2012 local secure web Digital Competence in Practice (Anusca Ferrari) 1, 1, 4, 4, 1, 3, 5, 1, 1, 1, 1, 3453161
2014  local secure The Second Machine Age (Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee) 9, 5, 12, 8, 7, 9, 16, 12, 15, 13, 8, 176512517498
2014 local secure web ICILS 2013 (Wilfried Bos, Birgit Eickelmann, Julia Gerick, Frank Goldhammer, Heike Schaumburg, Knut Schwippert, Martin Senkbeil, Renate Schulz-Zander, Heike Wendt) 6, 6, 10, 4, 6, 13, 16, 9, 14, 11, 6, 191089619519
2015 local secure web Lehrplan 21 (Druckversion) (D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz) 11, 9, 17, 17, 11, 13, 21, 14, 17, 17, 15, 211455721594
2016 local secure web The Future of Jobs (World Economic Forum (WEF)) 5, 1, 1, 2, 4, 6, 3, 4, 5, 3, 2, 63276207
2016 local secure web Digitale Medien: Zusammenarbeit in der Bildung (Josef Wachtler, Martin Ebner, Ortrun Gröblinger, Michael Kopp, Erwin Bratengeyer, Hans-Peter Steinbacher, Christian Freisleben-Teutscher, Christine Kapper) 16, 26, 15, 16, 19, 27, 31, 14, 29, 22, 18, 391118139605
2017 local secure Coding (Stefan Aufenanger) 3, 5, 5, 7, 5, 10, 17, 12, 20, 22, 16, 29411229399
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 local secure web Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 6, 5, 10, 9, 9, 6, 30, 4, 3, 7, 8, 16832116657
2015 local secure web Medien und Informatik (D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz) 7, 13, 11, 20, 13, 11, 23, 22, 21, 30, 28, 2613746261043
2015 local secure web Why Are There Still So Many Jobs? (David Autor) 1, 2, 4, 2, 1, 1, 5, 3, 4, 1, 3, 56155124
2017 local secure web 21st Century Skills (Stefan Aufenanger) 1, 1, 1, 2, 1, 3, 7, 4, 4, 6, 5, 1022710109

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalDigital competences: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 383 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.