/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Bücher

Mapping Digital Competence

Towards a Conceptual Understanding
Kirsti Ala-Mutka , local secure web 
Thumbnail des PDFs

iconZusammenfassungen

Technologies are increasingly being used in society and the economy, and this is transforming ways of working, studying, communicating, accessing information and spending leisure time, among others. Attention must be paid to ensuring that everyone has digital competence as it provides important benefits while its lack can lead to various risks to children, young people, workers, elderly, groups at risk of exclusion and all citizens in general. It is not always clear however what is meant with digital competence. Therefore, the IS Unit at JRC-IPTS has launched a project to develop guidelines for supporting digital competence development in Europe on the request of DG Education and Culture. This report reviews needs for digital competence, different concepts used to describe and understand it, and related policy approaches and measurements. Based on these, it suggests a conceptual model with the following main areas:
  1. Instrumental knowledge and skills for tool and media usage;
  2. Advanced skills and knowledge for communication and collaboration, information management, learning and problem-solving, and meaningful participation;
  3. Attitudes to strategic skills usage in intercultural, critical, creative, responsible and autonomous ways.
Instrumental knowledge and skills are a precondition for developing or using more advanced skills. The objective of the conceptual model is to highlight the various knowledge, skill and attitude areas that should be considered when developing digital competence. The proposed structure allows flexibility and the concept to be tailored to different target groups of digital competence learners and users.
Von Klappentext im Buch Mapping Digital Competence (2011)

icondieses Buch erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Katie Clinton, Committee on Information Technology Literacy, Henry Jenkins, Ravi Purushotma, Alice J. Robison, Margaret Weigel

Fragen
KB IB clear
Welche Ausbildung wird in der Informationsgesellschaft benötigt?

Begriffe
KB IB clear
Medienkompetenz/media literacymedia literacy
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1999 local secure Being Fluent with Information Technology (Committee on Information Technology Literacy) 2, 1, 1, 2, 4, 2, 6, 5, 3, 2, 6, 41084519
2006  local secure web Confronting the Challenges of Participatory Culture (Henry Jenkins, Katie Clinton, Ravi Purushotma, Alice J. Robison, Margaret Weigel) 21, 55, 51, 40, 155, 195, 145, 60, 27, 21, 13, 205131201549

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconCo-zitierte Bücher

Buchcover

The Second Machine Age

Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies

(Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee) (2014)  local secure 

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Mapping Digital Competence: Gesamtes Buch als Volltext (lokal: PDF, 5878 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-05-28 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2020-05-11)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Buch

Beat hat dieses Buch während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.