Towards a conceptualization of pedagogical content knowledge for computer science Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2013 (Seite 1 bis 8), 2013
|
|
Zusammenfassungen
ccording to the current state of research, it seems uncontroversial that the Pedagogical Content Knowledge (PCK) of teachers is a crucial factor for the success of teaching and learning in the context of many school subjects. Yet, the research about PCK in the subject of computer science (CS) is still sparse. Thus, we are working on a conceptualization of PCK for computer science (CS) that is based on literature on the one hand and empirically validated on the other. As a first step towards this goal, we have developed a category system from a set of publications from general pedagogy as well as from educational research in other subjects. Additionally, we have compared this system with the outcomes of a former survey among teachers about the preparation of lessons. Currently, we are coding all curricula for teacher education in Germany with this category system and preparing interviews among experts, applying the Critical Incident Technique.
Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
Begriffe KB IB clear | COACTIV-Studie , Content KnowledgeContent Knowledge , Pedagogical Content Knowledge (PCK)Pedagogical Content Knowledge , Pedagogical KnowledgePedagogical Knowledge |
Dieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Technological Content Knowledge (TCK), Technological pedagogical content knowledge (TPCK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), Technology Knowledge, TPCK-Modell |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
6 Erwähnungen
- Subjektive Theorien von Informatiklehrkraften zur fachdidaktischen Strukturierung ihres Unterrichts (Ana-Maria Stoffers) (2015)
- Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2015, London, United Kingdom, November 9-11, 2015 (Judith Gal-Ezer, Sue Sentance, Jan Vahrenhold) (2015)
- Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software Engineering (Sergei Pozdniakov, Valentina Dagienė) (2018)
- Investigating the Pedagogical Content Knowledge of Teachers Attending a MOOC on Scratch Programming (Ebrahim Rahimi, Ineke Henze, Felienne Hermans, Erik Barendsen)
- WiPSCE '21 - The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event / Erlangen, Germany, October 18-20, 2021 (Marc Berges, Andraes Mühling, Michal Armoni) (2021)
- Exploring Teachers' PCK for Computational Thinking in Context (Sabiha Yeni, Natasa Grgurina, Felienne Hermans, Jos Tolboom, Erik Barendsen) (2021)
- Programmieren in der Grundschule - Eine Design-Based-Research-Studie (Katharina Geldreich) (2023)
- Aufarbeitung der Entwicklungen der Informatikdidaktik im deutschsprachgen Raum zwischen ca. 1990 - 2023 (Philipp Rüeger) (2024)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Towards a conceptualization of pedagogical content knowledge for computer science: Fulltext at the ACM Digital Library (: , 1071 kByte; : Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2020-11-28 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2020-07-28) |
Anderswo suchen
Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.