Zusammenfassungen
Understanding primary school children’s mental models of the internet is fundamental to develop sound and
effective internet education approaches. In this study we analyze a dataset of 386 drawings of the internet by 4thgraders (8–9 years old) from Southern Switzerland, enriched with socio-demographic data. Analysis identified 4
main clusters of mental models, confirming that the internet, despite being frequently used, is poorly known to
children. The internet is represented as something invisible or undefined among or inside mobile devices and is
often associated with digital products brands. Some findings differ from previous studies. Mental models of the
internet and perceived internet-related risks seem to be independent from socio-demographic characteristics,
internet experience and school performance, but seem to be more homogeneous when considering single school
classes. Educational implications are discussed.
Von Luca Botturi, Loredana Addimando im Text Inside or between devices (2025)
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Parvaneh Babari , Jael Bernath , William F. Brewer , Martina Conti , D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz , Ira Diethelm , Beat Döbeli Honegger , Peter Edelsbrunner , Steffen Friedrich , Mike Greyling , Michael Hielscher , Céline Külling , Eva Marinus , Marc Prensky , Hermann Puhlmann , Patricia Skirgaila , Daniel Süss , Lilian Suter , Andrew Thatcher , Stella Vosniadou , Bettina Waldvogel , Gregor Waller , Isabel Willemse , Stefan Zumbrägel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Aussagen KB IB clear | Internet ≠ WWW | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Bildungeducation (Bildung)
, Digital NativesDigital Natives
, Digitalisierung
, Fehlvorstellungen / misconceptions
, Fehlvorstellungen bezüglich des Internets
, Internet internet
, Kinder children
, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4) primary school
, Roblox
, Schweiz Switzerland
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Computer, Digital Immigrants, Eltern, Fehlvorstellungen beim Programmieren, LehrerIn, Lernen, Schule, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Inside or between devices: Artikel als Volltext ( : , 3099 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Digitalisierung
Internet
Kinder
Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)
Roblox
Schweiz















, 3099 kByte;
)
Biblionetz-History