/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Primary school teachers' beliefs on computer science as a discipline and as a school subject

Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE '20, 2020
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Alexander Best

Explicit (i.e. conscious) primary school teachers' beliefs on computer science were gathered through semi-structured interviews and analysed using the grounded theory methodology. Implicit (i.e. unconscious) beliefs were inferred upon while observing computer science lessons given by the interviewed teachers in their classroom on one of the following topics: introduction to programming with the bee-bot®, introduction to programming with scratch®, and cryptography. A pre-post-comparison was conducted with a closing interview. Analysis of the data revealed four distinct views on computer science: media-oriented, mathematical, social, and design-oriented. Furthermore, the study showed that the teachers' beliefs could in some cases be altered by the computer science lessons. Some teachers, however, showed resilience towards conceptual change (belief perseverance). The study was conducted in the state of North Rhine-Westphalia (Germany) and included ten participants for the initial interviews and three participants for the lessons and closing interviews.

Von Alexander Best im Konferenz-Band WiPSCE '20 im Text Primary school teachers' beliefs on computer science as a discipline and as a school subject (2020)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Torsten Brinda , Andreas Dengel , Michael Fothe , Steffen Friedrich , Maria Knobelsdorf , Bernhard Koerber , G.C. Leder , Roland Mittermeir , Andreas Mühling , Erkki Pehkonen , Hermann Puhlmann , Gerhard Röhner , Yannick Schneider , Carsten Schulte , Maciej M. Syslo , Günter Törner

Fragen
KB IB clear
Was stellen sich (angehende) Lehrpersonen unter Informatik vor?
Wie ist das Bild/Image der Informatik?

Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science , Kryptographiecryptography , LehrerInteacher , Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school , Programmierenprogramming , Teaching and Learning International Survey (TALIS)
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2002 local  Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education? (G.C. Leder, Erkki Pehkonen, Günter Törner) 4, 1, 7, 3, 2, 11, 6, 4, 1, 5, 4, 3 4 3 3 341
2007  local web  Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule (Hermann Puhlmann, Torsten Brinda, Michael Fothe, Steffen Friedrich, Bernhard Koerber, Gerhard Röhner, Carsten Schulte) 8, 3, 3, 10, 22, 3, 3, 2, 6, 16, 9, 13 85 38 13 2072
2007 ICER 2007 (Richard J. Anderson, Sally Fincher, Mark Guzdial) 4, 3, 1, 5, 10, 2, 1, 1, 1, 10, 2, 5 37 49 5 471
2008 local web  Interesse wecken und Grundkenntnisse vermitteln (Marco Thomas, Michael Weigend) 1, 4, 5, 4, 4, 5, 9, 3, 2, 10, 2, 4 12 99 4 1696
2008 Informatics Education - Supporting Computational Thinking (Roland Mittermeir, Maciej M. Syslo) 3, 3, 8, 2, 3, 5, 12, 2, 1, 9, 2, 8 28 205 8 1278
2009 ITiCSE 2009 (Patrick Brézillon, Ingrid Russell, Jean-Marc Labat) 7, 4, 5, 5, 12, 3, 3, 1, 5, 8, 1, 8 40 315 8 1279
2011 local web  Biographische Lern- und Bildungsprozesse im Handlungskontext der Computernutzung (Maria Knobelsdorf) 2, 3, 3, 5, 7, 3, 8, 9, 2, 14, 2, 7 13 16 7 611
2017 local  Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt (Ira Diethelm) 1, 9, 6, 6, 7, 32, 6, 1, 4, 21, 3, 17 110 648 17 916
2017 Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2017, Nijmegen, The Netherlands, November 8-10, 2017 (Erik Barendsen, Peter Hubwieser) 2, 5, 2, 2, 6, 14, 4, 1, 1, 10, 2, 7 43 62 7 479
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2007 local web  Attitudes towards computer science-computing experiences as a starting point and barrier to computer science (Carsten Schulte, Maria Knobelsdorf) 4, 2, 5, 2, 4, 6, 16, 2, 1, 9, 2, 3 11 8 3 429
2008 local web  Die duale Natur digitaler Artefakte als Kern Informatischer Bildung (Carsten Schulte) 1, 2, 1, 2, 5, 7, 9, 2, 1, 8, 3, 1 4 10 1 651
2008 Duality Reconstruction - Teaching Digital Artifacts from a Socio-technical Perspective (Carsten Schulte) 3 4 0 0
2009 Bridging ICT and CS (Torsten Brinda, Hermann Puhlmann, Carsten Schulte) 11 2 0 0
2017 local web  Das Konzept Nature of Computer Science (Yannick Schneider, Andreas Mühling) 5, 3, 2, 4, 4, 8, 11, 8, 1, 7, 4, 2 1 14 2 123
2017 local web  Opinions of CS Teachers in Secondary School Education about CS in Primary School Education (Andreas Dengel) 6 1 0 0

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.