/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

How to Transform Programming Processes in Scratch to Graphical Visualizations

Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 11 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Katharina GeldreichPeter Hubwieser

Currently in many countries efforts are undertaken to bring programming education into the early levels of childhood education, like primary school or even kindergarten. Therefore, it is becoming more and more important to gain insight into which teaching methods and content would be appropriate for young students of primary levels. For this, we have designed a specific three-day introductory programming course for 4th-grade students (ages 9-10), which was held four times up to now. Fifty-eight children (26 girls and 32 boys) participated in the courses from May to August 2016. Besides the analysis of the course results, it is particularly interesting, in which way the programming processes of the children take place and if there are distinguishable types of young programming learners. During the courses, we captured the screens of the students' laptops and also filmed all the events in the classroom. In a case study, we used these recordings and videos to investigate the programming processes of two students (one girl and one boy from the same class). After the coding process of the videos, we developed a new visualization technique to illustrate the processes and to explore differences and special features of the individual approaches.

Von Alexandra Simon, Katharina Geldreich, Peter Hubwieser im Konferenz-Band Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019 im Text How to Transform Programming Processes in Scratch to Graphical Visualizations (2019)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Michal Armoni , Tim Bell , Mordechai Ben-Ari , Caitlin Duncan , Alexandra Funke , Katharina Geldreich , Peter Hubwieser , Orni Meerbaum-Salant , Steve Tanimoto

Begriffe
KB IB clear
Fehlvorstellungen / misconceptions , Informatikcomputer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Kinderchildren , Kindergarten , Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school , Programmierenprogramming , Programmierkonzepteprogramming concepts , Scratch , Visualisierungvisualization
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2011 ITiCSE 2011 (Guido Rößling, Thomas L. Naps, Christian Spannagel) 3, 5, 3, 6, 7, 9, 2, 4, 5, 4, 9, 1 6432412934
2014 WiPSCE 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) 1, 4, 5, 1, 9, 20, 2, 3, 2, 3, 12, 2 682602818
2015 Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2015, London, United Kingdom, November 9-11, 2015 (Judith Gal-Ezer, Sue Sentance, Jan Vahrenhold) 1, 6, 2, 3, 5, 13, 2, 2, 1, 4, 11, 2 552512589
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2011 local  Habits of programming in scratch (Orni Meerbaum-Salant, Michal Armoni, Mordechai Ben-Ari) 2, 1, 6, 2, 2, 8, 10, 1, 2, 5, 11, 5 30105725
2014 local web  Should your 8-year-old learn coding? (Caitlin Duncan, Tim Bell, Steve Tanimoto) 4, 2, 8, 2, 2, 10, 13, 1, 2, 3, 11, 2 19452560
2015 local web  A Pilot Computer Science and Programming Course for Primary School Students (Caitlin Duncan, Tim Bell) 3, 2, 5, 3, 3, 7, 11, 2, 1, 2, 5, 2 8192379
2017 local web  Analysis of Scratch Projects of an Introductory Programming Course for Primary School Students (Alexandra Funke, Katharina Geldreich, Peter Hubwieser) 5, 6, 4, 6, 10, 6, 3, 1, 2, 1, 7, 3 6133450

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.