/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Measuring Computational Thinking

Adapting a Performance Test and a self-assessment instrument for germen-speaking countries
Josef Guggemos, Sabine Seufert, Marcos Román-González
Erstpublikation in: 16th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2019)
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Sabine SeufertFar-reaching technological changes are shaping our society and the ways in which we work. A key 21st-century skill for taking advantage of those changes may be computational thinking (CT). CT aims at enabling humans to carry out more effective problem solving by utilizing concepts of computing and computer technology. For a successful integration of CT into curricula, however, it is important to take assessment into account. We review two instruments that capture CT: the Computational Thinkig Test (CTt), a performance test, and the Computational Thinking Scales (CTS), that relies on self-assessment. We have adapted both instruments from English to German. Using a sample of 202 upper-secondary students from Switzerland, we provide further evidence on the validity of both instruments. To this end, we apply item response theory and confirmatory factor analysis. Furthermore, we evaluate the relationship between CTt and CTS. Both instruments show good properties and may be suitable for assessing CT in German-speaking countries at the secondary level.
Von Josef Guggemos, Sabine Seufert, Marcos Román-González im Text Measuring Computational Thinking

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Jodi Asbell-Clarke , Stefania Bocconi , Augusto Chioccariello , Jan Delcker , Giuliana Dettori , Katja Engelhardt , Anusca Ferrari , Holger Horz , Dirk Ifenthaler , Johannes Naumann , Alexander Repenning , Tobias Richter , Valerie J. Shute , Chen Sun , Jeannette M. Wing

Begriffe
KB IB clear
computational thinkingcomputational thinking , item response theory , Problemlösefähigkeitproblem solving skills , SchweizSwitzerland
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2016 local web  Developing Computational Thinking in Compulsory Education (Stefania Bocconi, Augusto Chioccariello, Giuliana Dettori, Anusca Ferrari, Katja Engelhardt) 6, 1, 3, 5, 18, 3, 1, 1, 1, 7, 3, 4 16 27 4 459
2017 local web  Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking (Peter J. Rich, Charles B. Hodges) 6, 2, 6, 5, 14, 3, 2, 1, 6, 9, 3, 7 22 200 7 568
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 local web  Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 8, 7, 5, 18, 29, 4, 3, 2, 6, 14, 5, 15 189 21 15 1290
2010 local web  Eine revidierte Fassung des Inventars zur Computerbildung (INCOBI-R) (Tobias Richter, Johannes Naumann, Holger Horz) 1, 4, 3, 3, 3, 5, 6, 7, 3, 5, 5, 2 11 4 2 696
2017 local web  Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula (Jan Delcker, Dirk Ifenthaler) 2, 4, 3, 3, 4, 5, 14, 2, 1, 4, 4, 1 1 8 1 274
2017 local web  Demystifying computational thinking (Valerie J. Shute, Chen Sun, Jodi Asbell-Clarke) 4, 7, 2, 3, 5, 14, 3, 1, 2, 12, 3, 3 15 32 3 386
2018 local web  Scale or Fail (Alexander Repenning) 2, 2, 5, 7, 4, 6, 6, 5, 1, 8, 3, 5 3 34 5 376

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Measuring Computational Thinking: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 1224 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.