/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs

Predictions, Visual Cues, and Affordances
Hilary A. Dwyer, Charlotte Hill, Alexandria K. Hansen, Ashley Iveland, Diana Franklin, Danielle Harlow
Publikationsdatum:
Zu finden in: ICER 2015 (Seite 111 bis 119), 2015
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Visual block-based programming environments allow elementary school students to create their own programs in ways that are more accessible than in textual programming environments. These environments help students write code by removing syntax errors and reducing typing. Students create code by dragging, dropping, and snapping constructs together (e.g. blocks) that are organized by lists, colors, shape, images, etc. However, programming in visual block-based environments is not always simple; in fact, it can become complex quickly. In addition to elements that create code, the visual aspects of these environments provide readers information about what happens, when, and how. Here, we focus on how students used visual cues when reading programs in our block-based programming environment, LaPlaya, a variant of Scratch. Specifically we identified the visual cues students noticed and acted upon. These included not only those that were intended by designers (perceptible affordances), but also those that were not intended by designers (false affordances). Through a detailed content analysis of 13 focus groups with fourth graders we created an initial taxonomy of visual cues in our programming environment and explored how students used these cues to make predictions about provided code, and the types of affordances such cues offered students.

Von Hilary A. Dwyer, Charlotte Hill, Alexandria K. Hansen, Ashley Iveland, Diana Franklin, Danielle Harlow im Konferenz-Band ICER 2015 im Text Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs (2015)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Karen Brennan , Evelyn Eastmond , Yasmin B. Kafai , D. Midian Kurland , Colleen M. Lewis , John Maloney , Amon Millner , Andrés Monroy-Hernández , Donald A. Norman , Roy Pea , Mitchel Resnick , Eric Rosenbaum , Natalie Rusk , Carsten Schulte , Jay Silver , Brian Silverman

Aussagen
KB IB clear
Programmieren ist schwierig

Begriffe
KB IB clear
AgentSheets , blockbasierte Programmierumgebungenvisual programming language , Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school , Programmierenprogramming , Programmieren für KinderProgramming for kids , Programmiersprachenprogramming languages , Schuleschool , Scratch , Syntax
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1988  local  The Design of Everyday Things (Donald A. Norman) 5, 12, 7, 4, 2, 3, 16, 13, 11, 7, 8, 6 114 22 6 5641
2008 ICER 2008 (Michael E. Caspersen, Raymond Lister, Mike Clancy) 3, 4, 5, 5, 2, 2, 9, 2, 4, 11, 4, 6 55 51 6 506
2009 SIGCSE 2010 (Gary Lewandowski, Steven A. Wolfman, Thomas J. Cortina, Ellen Lowenfeld Walker) 4, 3, 8, 13, 1, 2, 10, 2, 7, 5, 1, 4 36 364 4 483
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1984 local web  On the cognitive effects of learning computer programming (Roy Pea, D. Midian Kurland) 4, 14, 2, 1, 2, 4, 10, 4, 3, 7, 2, 2 35 15 2 592
2008 local web  Block Model (Carsten Schulte) 3, 4, 7, 5, 2, 2, 3, 2, 1, 4, 1, 2 9 1 2 207
2009 local web  Scratch: Programming for All (Mitchel Resnick, John Maloney, Andrés Monroy-Hernández, Natalie Rusk, Evelyn Eastmond, Karen Brennan, Amon Millner, Eric Rosenbaum, Jay Silver, Brian Silverman, Yasmin B. Kafai) 6, 30, 2, 2, 1, 6, 12, 4, 3, 9, 6, 6 88 28 6 1050
2010 local web  How programming environment shapes perception, learning and goals (Colleen M. Lewis) 7, 14, 4, 1, 1, 1, 8, 3, 4, 3, 2, 3 21 10 3 434

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
AgentCubes, Kinder, LehrerIn, Semantik, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Fourth Grade Students Reading Block-Based Programs: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 4597 kByte; WWW: Link OK 2020-11-28)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.