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Beats Biblionetz - Texte

Cut the bullshit

why GenAI systems are neither collaborators nor tutors
Gene Flenady, Robert Sparrow
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iconZusammenfassungen

The rapid development of Generative AI (GenAI) technologies has led to widespread endorsement of GenAI systems serving as a ‘personal tutor’ and learning ‘collaborator’ in higher education. However, because GenAI outputs are prone to ‘hallucinations,’ it has been suggested that students take responsibility for the accuracy of GenAI contributions to their learning. We rehabilitate Plato’s scepticism regarding writing and draw on Harry Frankfurt’s analysis of ‘bullshit’ to demonstrate that GenAI systems are constitutively epistemically irresponsible. We argue that the expectation on tertiary students to assume responsibility for their so-called ‘tutors’ and ‘collaborators’ is pedagogically perverse, amounting to a demand that students take sole responsibility for the accuracy of claims they are not able to properly assess. Moreover, to the extent that GenAI teaching systems replace students’ interaction with human teachers, it will be increasingly difficult for students to develop the skills and motivation to hold GenAI outputs to disciplinary standards.
Von Gene Flenady, Robert Sparrow im Text Cut the bullshit
Beat Döbeli Honegger

Man sollte GMLS nicht als Tutor:in oder als Lernbegleiter:in bezeichnen, weil menschliche Tutor:innen im Gegensatz zu GMLS Verantwortung für ihr Handeln übernehmen können und es sonst zu einer Bedeutungserosion des Begriffs Tutor:in führt.

Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 03.12.2025

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
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Maria Bannert , Emily M. Bender , Daryna Dementieva , Frank Fischer , Harry G. Frankfurt , Urs Gasser , Timnit Gebru , Georg Groh , Stephan Günnemann , Michael Townsen Hicks , Eyke Hüllermeier , James Humphries , Gjergji Kasneci , Enkelejda Kasneci , Stephan Krusche , Stefan Küchemann , Jochen Kuhn , Gitta Kutyniok , Angelina McMillan-Major , Tilman Michaeli , Ethan Mollick , Claudia Nerdel , Jürgen Pfeffer , Oleksandra Poquet , Michael Sailer , Albrecht Schmidt , Tina Seidel , Neil Selwyn , Kathrin Sessler , Shmargaret Shmitchell , Joe Slater , Matthias Stadler , Jochen Weller

Begriffe
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AutorInnenauthor , Bildungeducation (Bildung) , Bullshit , Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)computer-generated text , GMLS & Hochschule , GMLS als Lernbegleiter:in , GMLS als Tutor:in , Halluzination , Hochschulehigher education institution , LehrerInteacher , Lernenlearning , Literalität , Motivationmotivation , Oralität , Schreibenwriting
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Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2005  local  On Bullshit (Harry G. Frankfurt) 2, 5, 7, 2, 7, 4, 5, 4, 8, 3, 10, 22 21 7 22 906
2019 local  Should Robots Replace Teachers? (Neil Selwyn) 5, 9, 2, 5, 3, 2, 4, 4, 4, 4, 6, 12 8 25 12 451
2024 local  Co-Intelligence (Ethan Mollick) 35, 7, 5, 9, 4, 5, 5, 4, 3, 12, 11 2 9 11 100
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Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2021 local web  On the Dangers of Stochastic Parrots (Emily M. Bender, Timnit Gebru, Angelina McMillan-Major, Shmargaret Shmitchell) 2, 9, 5, 9, 7, 5, 4, 12, 11, 17, 11, 21 62 25 21 230
2023 local web  ChatGPT for Good? (Enkelejda Kasneci, Kathrin Sessler, Stefan Küchemann, Maria Bannert, Daryna Dementieva, Frank Fischer, Urs Gasser, Georg Groh, Stephan Günnemann, Eyke Hüllermeier, Stephan Krusche, Gitta Kutyniok, Tilman Michaeli, Claudia Nerdel, Jürgen Pfeffer, Oleksandra Poquet, Michael Sailer, Albrecht Schmidt, Tina Seidel, Matthias Stadler, Jochen Weller, Jochen Kuhn, Gjergji Kasneci) 1, 7, 3, 7, 4, 4, 1, 2, 7, 1, 6, 8 25 18 8 147
2024 local web  ChatGPT is bullshit (Michael Townsen Hicks, James Humphries, Joe Slater) 14, 6, 1, 10, 4, 2, 2, 4, 9 5 9 9 52

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iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

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