Zusammenfassungen
As a new type of artificial intelligence, ChatGPT is becoming widely used in learning. However, academic consensus regarding its efficacy remains elusive. This study aimed to assess the effectiveness of ChatGPT in improving students’ learning performance, learning perception, and higher-order thinking through a meta-analysis of 51 research studies published between November 2022 and February 2025. The results indicate that ChatGPT has a large positive impact on improving learning performance (g = 0.867) and a moderately positive impact on enhancing learning perception (g = 0.456) and fostering higher-order thinking (g = 0.457). The impact of ChatGPT on learning performance was moderated by type of course (QB = 64.249, P < 0.001), learning model (QB = 76.220, P < 0.001), and duration (QB = 55.998, P < 0.001); its effect on learning perception was moderated by duration (QB = 19.839, P < 0.001); and its influence on the development of higher-order thinking was moderated by type of course (QB = 7.811, P < 0.05) and the role played by ChatGPT (QB = 4.872, P < 0.05). This study suggests that:
- appropriate learning scaffolds or educational frameworks (e.g., Bloom’s taxonomy) should be provided when using ChatGPT to develop students’ higher-order thinking;
- the broad use of ChatGPT at various grade levels and in different types of courses should be encouraged to support diverse learning needs;
- ChatGPT should be actively integrated into different learning modes to enhance student learning, especially in problem-based learning;
- continuous use of ChatGPT should be ensured to support student learning, with a recommended duration of 4–8 weeks for more stable effects;
- ChatGPT should be flexibly integrated into teaching as an intelligent tutor, learning partner, and educational tool.
Finally, due to the limited sample size for learning perception and higher-order thinking, and the moderately positive effect, future studies with expanded scope should further explore how to use ChatGPT more effectively to cultivate students’ learning perception and higher-order thinking.
Bemerkungen
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Maria Bannert , Daryna Dementieva , Ruiqi Deng , Frank Fischer , Urs Gasser , Georg Groh , Stephan Günnemann , Eyke Hüllermeier , Maoli Jiang , Gjergji Kasneci , Enkelejda Kasneci , Stephan Krusche , Stefan Küchemann , Jochen Kuhn , Gitta Kutyniok , Shasha Liu , Yuyan Lu , Tilman Michaeli , Claudia Nerdel , Jürgen Pfeffer , Oleksandra Poquet , Michael Sailer , Albrecht Schmidt , Tina Seidel , Kathrin Sessler , Matthias Stadler , Jochen Weller , Xinlu Yu | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Bildungeducation (Bildung)
, Chat-GPT
, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS) computer-generated text
, GMLS & Bildung
, Künstliche Intelligenz (KI / AI) artificial intelligence
, Lernen learning
, Metaanalysemeta-analysis
, problem-based learningproblem-based learning
, Zukunft future
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
Tagcloud
Einträge in Beats Blog
Erwähnungen auf anderen Websites im Umfeld von Beat Döbeli Honegger
| Website | Webseite | Datum |
|---|---|---|
| ChatGPT & Co. und die Schule | "Es gibt jetzt Metastudien, die besagen, dass..." | 22.07.2025 |
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
7 Erwähnungen 
- What went (methodologically) wrong with the ChatGPT in education meta-studies (Ilkka Tuomi) (2025)
- Comment to the Wang & Fan metatudy on ChatGPT (Carsten Bergenholtz) (2025)
- Adjusting for Publication Bias Reveals No Evidence for the Effect of ChatGPT on Students’ Learning Performance, Learning Perception, and Higher-Order Thinking (František Bartoš, Patrícia Martinková, Eric-Jan Wagenmakers) (2025)
- KI als Motor für eine zukunftsfähige Schweizer Bildungslandschaft (Charles-Edouard Bardyn) (2025)
- Me, myself and AI - Understanding and safeguarding children’s use of AI chatbots (Internet Matters) (2025)
- Künstliche Intelligenz in Seminar- und Abschlussarbeiten - Ein Praxisleitfaden für Studierende mit Handlungsempfehlungen, Prompt-Beispielen und kritischer Einordnung (Fabian Lang) (2025)

- Digitale Lernplattformen in der Volksschule - Überlegungen zu Potenzialen, Herausforderungen und Einflüssen auf das Lehren und Lernen (Beat Döbeli Honegger, Michael Hielscher, Lennart Schalk, Michael Seemann) (2026)

Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | The effect of ChatGPT on students’ learning performance, learning perception, and higher-order thinking: Artikel als Volltext ( : , 1164 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren. Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel auch schon in Blogpostings erwähnt.



Chat-GPT
Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)
Künstliche Intelligenz (KI / AI)
Lernen
Zukunft


, 1164 kByte;
)
Biblionetz-History