Finnish primary school students’ conceptions of machine learningPekka Mertala, Janne Fagerlund, Jukka Lehtoranta, Emilia Mattila, Tiina Korhonen
Publikationsdatum:
|
![]() |
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Background and context Language is a powerful tool in shaping thought about abstract domains, including the realm of computing and digital technologies. Review of research on children's machine learning (ML) conceptions suggests that participating children were often provided with conceptual clues about the principles of ML before being asked about their conceptions (i.e., asking them how one could teach a computer). Since the term ML is not explicit about who is learning and from whom, this procedure has arguably steered their answers: with less nudging instruction, ML could also be understood as a process in which a human uses a machine, a computer, for instance, for learning purposes.
Objective This study investigates what kind of conceptions primary school students have about ML if they are not conceptually "primed" with the idea that in ML, humans teach computers.
Method Qualitative survey responses from 197 Finnish primary schoolers were analyzed via an abductive method.
Findings We identified three partly overlapping ML conception categories, starting from the most accurate one: ML is about teaching machines (34%), ML is about coding (7.6%), and ML is about learning via or about machines (37.1%).
ImplicationsVon Pekka Mertala, Janne Fagerlund, Jukka Lehtoranta, Emilia Mattila, Tiina Korhonen im Text Finnish primary school students’ conceptions of machine learning (2024)
Objective This study investigates what kind of conceptions primary school students have about ML if they are not conceptually "primed" with the idea that in ML, humans teach computers.
Method Qualitative survey responses from 197 Finnish primary schoolers were analyzed via an abductive method.
Findings We identified three partly overlapping ML conception categories, starting from the most accurate one: ML is about teaching machines (34%), ML is about coding (7.6%), and ML is about learning via or about machines (37.1%).
ImplicationsVon Pekka Mertala, Janne Fagerlund, Jukka Lehtoranta, Emilia Mattila, Tiina Korhonen im Text Finnish primary school students’ conceptions of machine learning (2024)
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Digitalisierung, Eltern, Fehlvorstellungen beim Programmieren, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS), GMLS & Bildung, Internet, Künstliche Intelligenz (KI / AI), LehrerIn, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Volltext dieses Dokuments
![]() | Finnish primary school students’ conceptions of machine learning: Artikel als Volltext ( : , 360 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Algorithmus
Chat-GPT
Computer
Daten
Feedback (Rückmeldung)
Kinder
Lernen
machine learning
Maschine
Modelle
Neuronales Netz
Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)
Schule



, 360 kByte;
)
Biblionetz-History