Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
The Internet has become an important part of everyday life. But what conceptions do secondary school students have of the way the Internet functions? How do they explain the phenomena they experience while using email, chat or video streaming? Although the usage and applications of the Internet are part of the UNESCO curriculum and although the underlying concepts definitely belong to the subject of computer science these questions are not yet in the focus of current research of CSE. This paper presents a brief overview of an empirical qualitative study of secondary school students' conceptions of how the Internet works. For this study we interviewed 23 students who were 13 and 14 years old and analyzed the transcripts using qualitative content analysis. The results show differences between the students' conceptions (like the Internet as one big computer) and the scientific view and give us a list of recognizable patterns which might be helpful for teaching, e.g. to imagine YouTube videos as snakes of play dough.
Von Ira Diethelm, Henning Wilken, Stefan Zumbrägel im Text An investigation of secondary school students' conceptions on how the internet works (2012) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Digitalisierung, Kinder, Lernen, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4), Schweiz |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zeitleiste
6 Erwähnungen
- Informatik allgemeinbildend begreifen - INFOS 2015 (Jens Gallenbacher) (2015)
- Modellvorstellungen zum Aufbau des Internets (Martin Hennecke) (2015)
- Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung des Wissens über Fehlvorstellungen in der Informatik (Laura Ohrndorf) (2016)
- Proceedings of the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2019, Glasgow, Scotland, UK, October 23-25, 2019 (2019)
- Eight-Year-Olds' Conceptions of Computer Viruses - A Quantitative Study (Tereza Hannemann, Tereza Stárková, Pavel Jezek, Kristina Volná, Katerina Kacerovská, Cyril Brom) (2019)
- WiPSCE '20 - Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 28-30, 2020 (Torsten Brinda, Michal Armoni) (2020)
- Learning to program - the gap between school world and everyday world (Gert Braune, Andreas Mühling) (2020)
- Teaching primary school children about computer viruses - preliminary results of an intervention study (Katerina Tsarava, Manuel Ninaus, Tereza Hannemann, Kristina Volná, Korbinian Moeller, Cyril Brom) (2020)
- Keeping secrets - K-12 students' understanding of cryptography (Anke Lindmeier, Andreas Mühling) (2020)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
An investigation of secondary school students' conceptions on how the internet works: Artikel als Volltext (: , 202 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.