To Ban or Not to Ban?A Rapid Review on the Impact of Smartphone Bans in Schools on Social Well-Being and Academic Performance
Tobias Böttger, Klaus Zierer
Publikationsdatum:
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Zusammenfassungen
Zu einem anderen Ergebnis kommen die Pädagogen Klaus Zierer und Tobias Böttger in einer
von ihnen selbst als Metastudie bezeichneten Untersuchung aus dem Jahr 2024. Sie stellen
darin fest, dass ein Smartphone-Verbot zu einer Verbesserung des Schulklimas führt: Die
Schüler:innen würden in den Pausen wieder mehr interagieren und das Ablenkungspotenzial
sei geringer. Die „Metastudie” bezieht sich allerdings lediglich auf fünf Primärstudien, für eine
Metastudie ist diese Anzahl viel zu gering. Außerdem haben die wenigsten der Primärstudien
ein Peer-Review-Verfahren, also einen unabhängigen wissenschaftlichen Begutachtungsprozess,
durchlaufen. Aber selbst Zierer und Böttger kommen zu dem Schluss: „Es ist notwendig,
parallel zum Smartphone-Verbot auch pädagogisch mit den Schüler:innen dazu zu arbeiten.“
Von Forum Bildung Digitalisierung, Annette Kuhn, Holger Schleper im Text Smartphone-Nutzung an Schulen (2025) The effects of smartphone use by children and young people, especially at school, are being discussed around the world. To support this discourse with scientific evidence, this systematic review is guided by the PRISMA framework and examines the effects of smartphone bans in schools on academic performance and social well-being. As a rapid review, it follows a streamlined methodology in order to provide a scientifically sound basis for educational policy decisions as quickly as possible. After a comprehensive database search, five research studies with quantitative results were selected and analyzed, and the effect sizes were calculated in the areas of academic performance and social behavior. The meta-analysis yielded an overall effect size of d = 0.162 (p < 0.05). Smartphone bans have a significant, but modest, effect. This is more pronounced in the domain of social well-being than in the performance domain. Smartphone bans can reduce social problems, such as bullying. The small effect on academic performance might be due to the limited number of studies and effects. We recommend that smartphone bans be introduced in schools, accompanied by educational measures, and evaluated regularly. This can improve the social climate and reduce potential distractions in the classroom. Further research is needed to better understand the long-term effects on academic performance. The aim of a smartphone ban should be to prevent the misuse of these devices, for example, as a tool for bullying classmates, and to prevent their negative impact on learning processes. Alongside the bans, responsible use of the technology and an understanding of its potential should be taught. Ideally, a level of media literacy is achieved that makes a smartphone ban superfluous.
Von Tobias Böttger, Klaus Zierer im Text To Ban or Not to Ban? (2024)
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Jesper Aagaard , Maarten W. Bos , Tobias Böttger , Kristen Duke , Ayelet Gneezy , John Hattie , Michael Poschik , Neil Selwyn , Sherry Turkle , Adrian F. Ward , Klaus Zierer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Bildungeducation (Bildung)
, Effektstärkeeffect size
, Handyverbot in der Schule
, Kinder children
, Lernen learning
, Medienkompetenz/media literacymedia literacy
, Metaanalysemeta-analysis
, Mobiltelefon mobile phone
, Mobiltelefone in der Schulecell phones in learning
, Schule school
, Unterricht
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5 Erwähnungen 
- Pädagogik 12/2024 (2024)
- Smartphone-Nutzung an Schulen - Orientierungspapier (Forum Bildung Digitalisierung, Annette Kuhn, Holger Schleper) (2025)
- Soziale Medien und die psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen - Diskussion Nr. 40, Halle (Saale): Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina. (Julia Brailovskaia, Johannes Buchmann, Ralph Hertwig, Thomas Metzinger, Christian Montag, Ahmad-Reza Sadeghi, Silvia Schneider, Indra Spiecker gen. Döhmann, Annie Waldherr) (2025)
- Digitalität und Unterrichtsalltag - Ethnografische Fallstudien zur Wartung des Wandels (Kerstin Rabenstein, Felicitas Macgilchrist, Nadine Wagener-Böck) (2025)

- Klaus Zierer: Warum Schulen jetzt vier Verbote brauchen (Klaus Zierer) (2025)

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Handyverbot in der Schule
Kinder
Lernen
Mobiltelefon
Schule
Unterricht





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