/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Instructional support in CSCL

Sanna Järvelä, Päivi Häkkinen, Maarit Arvaja, Piritta Leinonen
Zu finden in: What we know about CSCL and implementing it in higher education (Seite 115 bis 139), 2004   
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Computer-supported collaborative cearning (CSCL) is a recent approach to creating powerful learning and communication environments in combination with collaborative learning ideas and networked technology. Many advanced technical infrastructures for fostering higher-level processes of inquiry-based interaction have been developed (Edelson, Gordin, & Pea, 1999; Scardamalia & Bereiter, 1996). This chapter discusses instructional support in CSCL. First, the basic processes of instructional scaffolding in the context of CSCL are discussed, then relevant instructional models dealing with collaborative learning are presented. The specific focus is to introduce ‘basic models’ from the cooperative learning tradition to the more recent inquiry models, which are applicable to CSCL. The relationship between instructional support and issues of human learning and the educational setting is also discussed and cases of instructional support in CSCL are presented.
Von Sanna Järvelä, Päivi Häkkinen, Piritta Leinonen, Maarit Arvaja im Buch What we know about CSCL and implementing it in higher education (2004) im Text Instructional support in CSCL

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
Albert Bandura, Carl Bereiter, John Seely Brown, Jerome S. Bruner, Allan Collins, Donald F. Dansereau, Pierre Dillenbourg, P. Duguid, Frank Fischer, Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Heinz Mandl, Naomi Miyake, A. M. O'Donnell, Marlene Scardamalia, Daniel L. Schwartz

Begriffe
KB IB clear
anchored instructionanchored instruction, collaboration scriptcollaboration script, Computercomputer, CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, E-LearningE-Learning, Entdeckendes Lerneninquiry learning, Internetinternet, Jigsaw methodJigsaw method, Motivationmotivation, problem-based learningproblem-based learning, situated learning / situated cognitionsituated learning, social loafingsocial loafing
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1960The Process of Education (Jerome S. Bruner) 2, 3, 3, 4, 4, 7, 5, 6, 2, 3, 4, 8611582176
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 3, 2, 3, 4, 2, 5, 8, 1, 4, 2, 5, 10995010981
1996The Culture of Education (Jerome S. Bruner) 15000
1998Self-efficacy (Albert Bandura) 26000
1999Collaborative Learning (Pierre Dillenbourg) 5, 3, 1, 4, 2, 5, 7, 3, 3, 2, 5, 126332121854
2001Euro-CSCL Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Pierre Dillenbourg, A. Eurelings, K. Hakkarainen) 4, 279, 4, 5, 5, 7, 11, 2, 5, 6, 6, 1446110141544
2002Three worlds of CSCL (Paul A. Kirschner) 4, 2, 2, 2, 2, 1, 6, 5, 2, 1, 6, 6583961365
2002   CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 2, 2, 3, 2, 1, 3, 1, 4, 1, 1, 2, 29132589
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1989    Situated Cognition and the Culture of Learning (John Seely Brown, Allan Collins, P. Duguid) 4, 3, 4, 3, 2, 7, 6, 3, 8, 3, 10, 125911121092
1992Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 7, 5, 4, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 2, 42124530
1994    Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 1, 6, 3, 2, 5, 9, 3, 3, 4, 2, 3, 850781262
1995    The Emergence of Abstract Representations in Dyad Problem Solving (Daniel L. Schwartz) 1, 1, 3, 1, 1, 1, 3, 1, 2, 1, 2, 6976149
1999    What do you mean by 'collaborative learning'? (Pierre Dillenbourg) 1, 3, 1, 5, 4, 7, 2, 2, 4, 5, 5, 163221161072
2001Facilitating the construction of shared knowledge with graphical representation tools in face-to-face and computer-mediated scenarios (Frank Fischer, Heinz Mandl) 2300
2002    Over-scripting CSCL (Pierre Dillenbourg) 1, 5, 3, 8, 8, 6, 7, 4, 8, 5, 12, 184633181857

iconDieser Text erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
cognitive apprenticeship

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 1
Verweise von diesem Text 432
Webzugriffe auf diesen Text 
200620072008200920102011201220132014201520162017