/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Imagine Yourself as a Media and Computer Science Teacher

Pascal Zaugg, Andrea Gumpert
Publikationsdatum:
Zu finden in: WiPSCE '22, 2022 local 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

WiPSCE '22

In order to investigate pre-service primary teachers’ mental images and beliefs about Media and Computer Science teaching, the Draw-A-Science-Teacher-Test Checklist (DASTT-C) was adapted for the field of Media and Computer Science. For this explorative study, 78 student teachers were asked to imagine themselves as Media and Computer Science teacher before and after a methods seminar. Using a qualitative research approach and building upon the ideas of the Draw-A-Science-Teacher-Test Checklist, the drawings before and after the course were coded. A coding scheme was developed, resulting in the Draw-A-Media-And-Computer-Science-Teacher Repository (DMECS-R). Subsequently, the results of the coding were analysed and evaluated with a mixed-method approach. Quantitative comparison of the number of recategorizations of the drawings after the methods course, comparison of ‘average’ images, visualization with multidimensional scaling and qualitative observations of minimum and maximum individual changes have led the authors to three conclusions: (1) After the method course it is less likely that student teachers draw individual work of students. (2) After the course, student teachers were less likely to draw children working on closely guided assignments. Post-course, more student teachers draw pupils working on own projects and tasks. (3) After the method course, it is less likely that student teachers draw themselves in a conventional, classically furnished classroom with only chalkboard and neatly arranged tables and chairs. Taking a dialogic and constructivist approach of learning into account, this research shows that the methods course expanded the student teachers’ repertoire of teaching methods for Media and Computer Science lessons. For following studies in computer science education, the results should be verified by accompanying interviews and subsequently find their way into pedagogical training.

Von Pascal Zaugg, Andrea Lißner im Konferenz-Band WiPSCE '22 im Text Imagine Yourself as a Media and Computer Science Teacher (2022)

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Patricia Berger-Kündig , Andreas Bühlmann , D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz , Peter Gallin , Martin Gossweiler , Urs Ruf

Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science , Informatik-Didaktikdidactics of computer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Kinderchildren , LehrerInteacher , LehrerInnen-Bildungteacher training , Lernenlearning , Pedagogical KnowledgePedagogical Knowledge , Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school , SchweizSwitzerland , teacher beliefsteacher beliefs , Zone of Proximal Development
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998 Dialogisches Lernen in Sprache und Mathematik - Band 1 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Peter Gallin, Urs Ruf) 16 2 0 0
1998 Dialogisches Lernen in Sprache und Mathematik - Band 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Patricia Berger-Kündig, Andreas Bühlmann, Peter Gallin, Martin Gossweiler, Urs Ruf) 12 2 0 0
2015 local web  Lehrplan 21 (Druckversion) (D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz) 7, 3, 13, 24, 6, 1, 4, 19, 4, 7, 6, 8 208 62 8 1339
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2015 local web  Medien und Informatik (D-EDK Deutschschweizer Erziehungsdirektorenkonferenz) 6, 19, 28, 8, 5, 6, 6, 17, 8, 17, 19, 11 193 46 11 1975

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Imagine Yourself as a Media and Computer Science Teacher: Fulltext at the ACM Digital Library (lokal: PDF, 3307 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.