Digitale Narration und ÄsthetikTikTok aus film-, medien- und deutschdidaktischer Perspektive
Christian Albrecht
|
![]() |
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
TikTok has so far been a blind spot in the discourse on film, media, and German language didactics: Although the app is very popular among students and has great potential for promoting both film-specific and digital reception and production skills, this potential is barely reflected in current competency models. This desideratum becomes even more apparent when differentiating between fictional and factual TikToks: While the media didactic and pedagogical research discourse on TikTok – often from a media-critical perspective – deals primarily with the phenomenon of non-fictional short videos, fictional narrative TikToks are largely neglected – unjustly so. After all, TikTok unites the principles of ‘The Digital Condition’ as identified by Felix Stalder (2017) like almost no other medium: Referentiality, communality, and underlying algorithms lead to a specific TikTok aesthetic and narrative, characerized by both a genuinely cinematic and a genuinely digital textual dimension. In this paper, a classification model is first developed to distinguish TikToks from conventional (short) films. The media-specific differences identified in this way are then analyzed with regard to their effects on forms of narration and aesthetics in fictional TikToks at both the cinematic and digital levels, in order to derive specific competence dimensions for dealing with TikTok in language classes for learners and teachers.
Dieses Kapitel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Christian Albrecht , Michael Beißwenger , Björn Bulize , Steve Case , Volker Frederking , Inga Gryl , Axel Krommer , Kultusministerkonferenz , Klaus Maiwald , Thomas Möbius , Matthias Preis , Lisa Rosa , Florian Schacht , Peter Schildhauer , Felix Stalder , David Weinberger | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Algorithmus algorithm
, Ästhetik
, Digitalisierung
, Digitalität
, Kulturculture
, LehrerIn teacher
, Sprache language
, Tiktok
, Video video
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Lernen, Schule, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Digitale Narration und Ästhetik. TikTok aus film-, medien- und deutschdidaktischer Perspektive: Artikel als Volltext @ Springer ( : , 1788 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Algorithmus
Digitalisierung
LehrerIn
Sprache
Tiktok
Video











, 1788 kByte;
)
Biblionetz-History