Zusammenfassungen
Drawing on historical epistemology and considerations on the function of scientific modelling, this article investigates how in the mid-twentieth century electronic and programmable animal models became tools for exploring the inaccessible ontology of the human mind. The article examines how machines have informed our understanding of the learning process and, vice versa, how the concept of learning has been used to design new technology. The main focus is on Seymour Papert, an artificial intelligence researcher and advocate of Jean Piaget’s constructivist learning theory, who developed computer software for children based on the animated turtle LOGO. The sources used include archival material from Austria, Switzerland and the United States, as well as several publications and grey literature. The article demonstrates that there were close links between artificial intelligence, constructivism and educational technology, and how these links benefited from the cultural transformation of the late 1960s.
Von Barbra Hof im Text The turtle and the mouse (2020) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Edith Ackermann , Margaret A. Boden , Valentin Braitenberg , Dietrich Dörner , Robert Glaser , Idit Harel , Steven Levy , A. A. Lumsdaine , Seymour Papert , Gordon Pask , Jean Piaget , Burrhus F. Skinner , Cynthia Solomon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Analogieanalogy , Behaviorismusbehaviorism , Computercomputer , Epistemologie (Erkenntnistheorie)epistemology , Kinderchildren , Konstruktivismusconstructivism , Künstliche Intelligenz (KI / AI)artificial intelligence , Lernenlearning , LOGO (Programmiersprache)LOGO (programming language) , Modellemodel , ÖsterreichAustria , SchweizSwitzerland , Simulation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Eltern, Intelligenz, Kognitivismus, LehrerIn, Schule, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zeitleiste
1 Erwähnungen
- Education andTechnology - Key Issues and Debates (3rd edition) (Neil Selwyn) (2022)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
The turtle and the mouse: Artikel als Volltext (: , 4365 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.