Concept Maps eignen sich zur Beurteilung von SchülerInnen.
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Definitionen
Concept mapping is an easy way to achieve very high levels of cognitive performance, when the process is done well. This is one reason concept mapping can be a very powerful evaluation tool.
Von Joseph D. Novak im Text The Theory Underlying Concept Maps and How To Construct Them Bemerkungen
Once students learn how to prepare concept maps, their maps can be used as powerful evaluation tools.
Von Joseph D. Novak im Buch Learning how to learn (1985) im Text Concept mapping for meaningful learning auf Seite 23concept maps' most significant contribution to the improvement of educating may be the ultimate improvement of evaluation techniques, especially as they are applied in research.
Von Joseph D. Novak im Buch Learning how to learn (1985) im Text Concept mapping for meaningful learning auf Seite 23We have
found student concept maps to be good indicators of their knowledge when learners have sufficient skill in
concept mapping and motivation to construct their own concept maps.
Von Joseph D. Novak im Konferenz-Band Concept Maps: Theory, methodology, technology (2005) im Text A Science Education Research Program that Led to the Development of the Concept Mapping Tool and a New Model for Education Als Evaluationsmethode eingesetzt, verspricht man sich von Concept
Maps, dass sie besser als andere, klassische Prüfungsverfahren das
Wissen über Zusammenhänge abbilden können, da sich gerade die
Beziehungen zwischen den Elementen bezeichnen lassen.
Von Heiko Haller in der Diplomarbeit Mappingverfahren zur Wissensorganisation (2002) Concept Mapping kann Fehler und Wissenslücken sowie die Unterschiede in der persönlichen Konstruktion des Fachwissens aufdecken. Damit bietet sich Concept Mapping als Methode der Wissensdiagnose an und kann damit zur Evaluation von Lernmaßnahmen eingesetzt werden.
Von Joseph Maisch im Buch Wissensmanagement am Gymnasium (2006) im Text Das 4 x 9-Analysemodell für Wissensmanagement auf Seite 91These and other projects/readings were moving us to actively explore other
ways of thinking about measuring changes in learning. One particularly interesting
approach was concept mapping (for example, Novak et al. 1983; Novak and Musonada
1991; Ross and Mundy 1991; Barenholz and Tamir 1992; Gaffney 1992), an
approach that seemed more respectful of the complexity of learning processes.
Von John H. Falk, Lynn D. Dierking, Marianna Adams im Buch A Companion to Museum Studies (2006) im Text Living in a Learning Society The potential of knowledge maps as means for diagnosing individual structures of knowledge as a result of instruction has been shown in a variety of empirical studies (Jonassen et al. 1997). In self-regulated studying the learners themselves may use their mapped knowledge and compare it with the affordances of a task in terms of the knowledge, which is necessary to cope with it effectively. Learners may also compare their knowledge with an experts’ knowledge structure used as a means to operationalize the goals of learning.
Von Sigmar-Olaf Tergan im Text Strategie des Bundesrats für eine Informationsgesellschaft in der Schweiz (2006) Herkömmliche Tests fokussieren häufig auf Faktenwissen. Dabei geht es häufig darum, möglichst viel Wissen zu reproduzieren. Die Folge ist ein Auswendiglernen. Concept Maps hingegen betonen das Verstehen. Einzelne Fakten bleiben nicht für sich alleine stehen, sondern werden in Beziehung zueinander gesetzt. Der größere Zusammenhang wird deutlich. Das zu Lernende wird in Beziehung zur eigenen Erfahrungswelt gesetzt. Beispiele und Anwendungsmöglichkeiten rücken in den Fokus. Concept Maps als Diagnose-Tool eignen sich daher besonders zur Überprüfung des Verständnisses komplexer Sachverhalte.
Von Matthias Nückles, Johannes Gurlitt, Tobias Pabst, Alexander Renkl im Buch Mind Maps und Concept Maps (2004) im Text Einsatzmöglichkeiten Verwandte Begriffe
Begriffe | Concept MapConcept Map |
Zitationsgraph
Zeitleiste
12 Erwähnungen
- The Theory Underlying Concept Maps and How To Construct Them (Joseph D. Novak)
- Learning how to learn (Joseph D. Novak, D. B. Gowin) (1985)
- Wissen sichtbar machen - Wissensmanagement mit Mappingtechniken (Heinz Mandl, Frank Fischer) (2000)
- Mappingverfahren zur Wissensorganisation - Diplomarbeit (Heiko Haller) (2002)
- Mind Maps und Concept Maps - Visualisieren, Organisieren, Kommunizieren (Matthias Nückles, Johannes Gurlitt, Tobias Pabst, Alexander Renkl) (2004)
- Psychologie des Wissensmanagements (Gabi Reinmann, Heinz Mandl) (2004)
- Concept Maps: Theory, methodology, technology - Proceedings of the 1st international conference on concept mapping (Alberto J. Cañas, F. M. González, Joseph D. Novak) (2005)
- A Companion to Museum Studies (Sharon Macdonald) (2006)
- 19. Living in a Learning Society - Museums and Free-choice Learning (John H. Falk, Lynn D. Dierking, Marianna Adams)
- Wissensmanagement am Gymnasium - Anforderungen an die Wissensgesellschaft (Joseph Maisch) (2006)
- Handbook of Research on New Media Literacy at the K-12 Level (Leo Tan Wee Hin, R. Subramaniam) (2009)
- Concept Mapping as a Mediator of Constructivist Learning (Gregory MacKinnon)
- Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer - Lernen - Lehren - Können (Peter Greutmann, Henrik Saalbach, Elsbeth Stern) (2021)