/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

The Second Decade of Informatics in Dutch Secondary Education

Natasa Grgurina, Jos Tolboom, Erik Barendsen
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Juli 2022. Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden. Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.

iconZusammenfassungen

Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software Engineering In 1998, informatics was introduced as an elective subject for all students in the upper grades of senior general secondary education and pre-university education in the Netherlands. Rather than focusing on digital literacy or the use of office applications, it focuses on informatics as a scientific discipline. In its first decade, it faced growing pains while fighting for recognition and necessary facilities from the stakeholders: students, parents, school administrators, politicians and the general public. In 2007, the curriculum was slightly streamlined but not updated. In its second decade, informatics reached adulthood with established teacher training programs and a new curriculum which is to be introduced in 2019. In this paper we describe the events and processes that led to the renewal of the curriculum, the curriculum itself with the principles it is based on and its aims, the current process of teaching material development, the related research, the teacher training, curriculum reform in primary and lower secondary education, and the current situation of informatics as an upper secondary school subject, together with the challenges it still faces.
Von Natasa Grgurina, Jos Tolboom, Erik Barendsen im Konferenz-Band Informatics in Schools: Fundamentals of Computer Science and Software Engineering (2018) im Text The Second Decade of Informatics in Dutch Secondary Education

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Erik Barendsen, Gérard Berry, Roger D. Boyle, Barbara Demo, Michèle Drechsler, Walter Gander, Carlo Ghezzi, Natasa Grgurina, Paul A. Kirschner, Andrew D. McGettrick, Avi Mendelson, Jeroen van Merriënboer, Bertrand Meyer, Antoine Petit, Chris Stephenson, Idzard Stoker, Cor Suhre, Jos Tolboom, Jan Vahrenhold, Wim van de Grift, Klaas van Veen, Bert Zwaneveld

Begriffe
KB IB clear
Bildungeducation (Bildung), Digitalisierung, Elternparents, HollandThe Netherlands, LehrerInnen-Bildungteacher training
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2007 local  Ten steps to complex learning (Jeroen van Merriënboer, Paul A. Kirschner) 61, 10, 2, 1, 3, 3131380
2013 Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE '13, Aarhus, Denmark, November 11-13, 2013 (Michael E. Caspersen, Maria Knobelsdorf, Ralf Romeike) 10, 10, 13, 8, 15, 15, 1, 1, 4, 5, 4, 3201863343
2014 WiPSCE 2014 (Carsten Schulte, Michael E. Caspersen, Judith Gal-Ezer) 12, 12, 13, 11, 16, 25, 1, 1, 4, 5, 4, 4513014702
2016 local web  Informatics in Schools: Improvement of Informatics Knowledge and Perception (Andrej Brodnik, Françoise Tort) 10, 10, 11, 11, 13, 13, 1, 1, 4, 7, 3, 3231743353
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2013 local web  Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat (Walter Gander, Antoine Petit, Gérard Berry, Barbara Demo, Jan Vahrenhold, Andrew D. McGettrick, Roger D. Boyle, Michèle Drechsler, Avi Mendelson, Chris Stephenson, Carlo Ghezzi, Bertrand Meyer) 10, 10, 10, 14, 17, 24, 5, 2, 3, 5, 4, 417254859
2013 local web  Computational thinking skills in Dutch secondary education (Natasa Grgurina, Erik Barendsen, Bert Zwaneveld, Wim van de Grift, Idzard Stoker) 2500
2014 Computational thinking skills in dutch secondary education (Natasa Grgurina, Erik Barendsen, Bert Zwaneveld, Klaas van Veen, Idzard Stoker) 1500
2016 local web  A New Informatics Curriculum for Secondary Education in The Netherlands (Erik Barendsen, Natasa Grgurina, Jos Tolboom) 2, 2, 3, 6, 7, 5, 2, 1, 1, 3, 2, 1561130
2016 local web  Defining and Observing Modeling and Simulation in Informatics (Natasa Grgurina, Erik Barendsen, Bert Zwaneveld, Klaas van Veen, Cor Suhre) 1, 1, 1, 6, 3, 3, 2, 1, 1, 3, 5, 125197

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel  erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Kinder, LehrerIn, Schule, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW The Second Decade of Informatics in Dutch Secondary Education: Artikel als Volltext @ Springer (lokal: PDF, 199 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.