Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a GlanceUlrike Krein, Mandy Schiefner
Publikationsdatum:
|
|
Zusammenfassungen
This review aims to provide a concise overview of the role of (digital) data and new data
practices in schools. By focusing on the impact of data on pedagogical practices, it aims to
shed light on how the everyday tasks of teachers and other pedagogical staff in schools are
changing, particularly as a result of the generation and use of digital data. For this purpose,
existing studies and previous theoretical debates on this topic are examined for their
perspectives on data and data practices in schools. The pedagogical data practices of
(improving) teaching and learning, assessment and counseling, (data-driven) decisionmaking,
and cooperation and collaboration by “doing data” will be elaborated and
discussed. Likewise, data practices that are missing from the studies are identified.
We conclude with an overview of blind spots and further research needs.
Von Ulrike Krein, Mandy Schiefner im Text Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a Glance (2021) Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Herbert Altrichter , Sandra Aßmann , Andreas Breiter , Valentin Dander , Sabine Eder , Juliane Jarke , Katharina Maag Merki , Jamie Manolev , Claudia Mikat , Mandy Schiefner , Neil Selwyn , Roger Slee , Anna Sullivan , Angela Tillmann | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | datafication , datafication in education , Datendata , Digitalisierung , Schuleschool | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, LehrerIn, Lernen, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zeitleiste
2 Erwähnungen
- Datafizierung in der Bildung - Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten (Mandy Schiefner, Sandra Hofhues, Andreas Breiter) (2023)
- All is data? - Ein (Schreib-)Gespräch unter Herausgeber:innen (Mandy Schiefner-Rohs, Sandra Hofhues, Andreas Breiter)
- Die Illusion der Regel - Datafizierung als Form technischer Welterzeugung (Christoph Richter, Heidrun Allert)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a Glance: Artikel als Volltext (: , 1086 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.