/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Wiki-supported collaborative learning in primary education

How a dialogic space is created for thinking together
Manoli Pifarré, Judith Kleine Staarman
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 9 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Wiki Supporting Formal and Informal LearningThis paper explores how wikis may be used to support primary education students’ collaborative interaction and how such an interaction process can be characterised. The overall aim of this study is to analyse the collaborative processes of students working together in a wiki environment, in order to see how primary students can actively create a shared context for learning in the wiki. Educational literature has already reported that wikis may support collaborative knowledge-construction processes, but in our study we claim that a dialogic perspective is needed to accomplish this. Students must develop an intersubjective orientation towards each others’ perspectives, to co-construct knowledge about a topic. For this purpose, our project utilised a ‘Thinking Together’ approach to help students develop an intersubjective orientation towards one another and to support the creation of a ‘dialogic space’ to co-construct new understanding in a wiki science project. The students’ asynchronous interaction process in a primary classroom—which led to the creation of a science text in the wiki—was analysed and characterised, using a dialogic approach to the study of CSCL practices. Our results illustrate how the Thinking Together approach became embedded within the wiki environment and in the students’ collaborative processes. We argue that a dialogic approach for examining interaction can be used to help design more effective pedagogic approaches related to the use of wikis in education and to equip learners with the competences they need to participate in the global knowledge-construction era.
Von Manoli Pifarré, Judith Kleine Staarman im Buch Wiki Supporting Formal and Informal Learning im Text Wiki-supported collaborative learning in primary education (2011)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Jerry Andriessen, Hans Christian Arnseth, M. J. Baker, Carl Bereiter, Joseph T. Chao, Sten Ludvigsen, Andreas Lund, Kevin R. Parker, Marlene Scardamalia, Ole Smordal, Dan Suthers, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Steeve Wheeler, Dawn Wheeler, Peter Yeomans, Joyce Yukawa

Begriffe
KB IB clear
Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school, Schuleschool, WebQuest, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
The psychology of written composition (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 11000
1930 local  Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 4, 4, 12, 12, 11, 3, 8, 2, 4, 8, 6, 51773952146
2003 Arguing to Learn (Jerry Andriessen, M. J. Baker, Dan Suthers) 1, 6, 1, 8, 2, 9, 1, 2, 4, 4, 3, 4314453
2006 local  The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 1, 6, 4, 6, 2, 9, 1, 1, 7, 3, 3, 6797161163
2006 International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 16, 2, 8, 9, 6, 2, 5, 5, 2, 3, 1, 12139412851
2006 WikiSym 200610, 12, 5, 9, 4, 11, 2, 6, 4, 3, 4, 64912462195
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2006 Approaching institutional contexts (Hans Christian Arnseth, Sten Ludvigsen) 1, 6, 1, 10, 1, 8, 3, 4, 12, 3, 3, 6136381
2006 Co-reflection in online learning (Joyce Yukawa) 1300
2006 local  Is There a Space for the Teacher in a Wiki? (Andreas Lund, Ole Smordal) 1, 4, 1, 11, 2, 9, 1, 5, 14, 3, 2, 414184985
2007 local web  Wiki as a Teaching Tool (Kevin R. Parker, Joseph T. Chao) 2, 7, 2, 10, 1, 13, 2, 3, 5, 2, 3, 616266986
2008 local web  The good, the bad and the wiki (Steeve Wheeler, Peter Yeomans, Dawn Wheeler) 2, 1, 3, 3, 10, 1, 5, 13, 1, 1, 1, 15111501

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Kinder, LehrerIn, Unterricht

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Wiki-supported collaborative learning in primary education: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 560 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.