/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Clear the Ring for Computer Science

A Creative Introduction for Primary Schools
Marina Rottenhofer, Lisa Kuka, Barbara Sabitzer
Zu finden in: Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education (Seite 103 bis 112), 2022 local web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Informatics in Schools. A Step Beyond Digital EducationNowadays, there is a high demand for qualified computer scientists and thus, it is important to start increasing computer literacy already at an early age. Although computer science and digital literacy are already becoming dominant topics and are increasingly anchored in the curricula, there is still a mismatch between what students and teachers understand the subjects to be and what they really are. In computer science, in particular, it is often believed that a computer is indispensable for teaching. The authors of this study want to change this picture by conveying basic computer science concepts, which play an essential role in many everyday situations. Thus, it is important to teach them from an early age. The challenge here is to find ways to present these fundamental ideas of computer science creatively so that young children, as well as laypersons, understand them. This paper introduces the COOL Computer Science Circus, which links selected core concepts with a circus show including interactive parts on side of a young audience. Alternatively, the show can be transformed into a workshop. The target group consists not only of primary school students aged 9–10, but also of primary school teachers. The authors describe their experiences and present first results of an ongoing survey which collects feedback to the COOL CS Circus as well as information about the teachers’ interest and perception of computer science and digital education. Moreover, the paper gives an inspiration on how to present topics such as encryption, encoding, and algorithms without the need for a computer.
Von Marina Rottenhofer, Lisa Kuka, Barbara Sabitzer im Konferenz-Band Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education (2022) im Text Clear the Ring for Computer Science

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Jason Alexander, Tim Bell, Mordechai Ben-Ari, Paul Curzon, Mike Fellows, Isaac Freeman, Mick Grimley, Iris Groher, Reinhard Keil, Johannes Magenheim, Peter W. McOwan, Barbara Sabitzer, Johannes Sametinger, Andreas Schwill, Jeannette M. Wing, Ian H. Witten

Begriffe
KB IB clear
Algorithmusalgorithm, computer literacycomputer literacy, Informatikcomputer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Kinderchildren, LehrerInteacher, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school, Programmierenprogramming, STEAM
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2001   Informatikunterricht und Medienbildung (Reinhard Keil, Johannes Magenheim) 7, 15, 1, 4, 3, 1, 4, 1, 5, 4, 2, 96520595132
2006 local web  Computer Science Unplugged (Tim Bell, Ian H. Witten, Mike Fellows) 5, 9, 2, 8, 8, 6, 5, 1, 6, 4, 6, 8643581616
2008 ITiCSE 2008 (June Amillo, Cary Laxer, Ernestina Menasalvas Ruiz, Alison Young) 14, 7, 9, 2, 1, 9, 4, 2, 4, 4, 3, 63728361518
2019 ITiCSE 2019 (Bruce Scharlau, Roger McDermott, Arnold Pears, Mihaela Sabin) 2, 7, 2, 4, 7, 1, 1, 2, 6, 3, 3, 6213216575
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1998 local web  Constructivism in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 3, 16, 2, 5, 5, 3, 3, 2, 4, 4, 4, 925279527
2001 local web  Ab wann kann man mit Kindern Informatik machen? (Andreas Schwill) 2, 10, 1, 5, 13, 3, 2, 1, 3, 4, 2, 6251762277
2006 local web  Computational Thinking (Jeannette M. Wing) 5, 18, 7, 6, 18, 1, 5, 3, 8, 7, 5, 1818521181212
2008 local web  Computer Science without computers (Tim Bell, Jason Alexander, Isaac Freeman, Mick Grimley) 2, 10, 1, 4, 10, 2, 4, 3, 5, 5, 3, 7187403
2008 Engaging with computer science through magic shows (Paul Curzon, Peter W. McOwan) 7200
2019 local web  COOL (Barbara Sabitzer, Iris Groher, Johannes Sametinger) 1400

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel

Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.