Design- and Evaluation-Concept for Teaching and Learning Laboratories in Informatics Teacher EducationZu finden in: Informatics in Schools: Engaging Learners in Computational Thinking (Seite 133 bis 145), 2020
|
|
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
The integration of practice-related aspects in pre-service informatics teacher education is an essential part in future teachers’ qualifications. To further promote opportunities for teaching-practice into our teacher-preparation programs, we recently introduced a teaching-learning-laboratories (TLL) for informatics in Karlsruhe, Germany. This TLL not only offers pre-service informatics teachers students the opportunity to gain practical teaching experience, but we also promote competencies of secondary school pupils in workshops for school classes. In the laboratory, pre-service informatics teacher students can practice in micro-teaching learning scenarios both in seminars and in workshops with school classes. Based on this, we developed teaching-learning strategies as a combination of unplugged and plugged teaching-learning activities. In order to ensure the effectiveness of the workshops, they are also subject of an evaluation, examining the TLL from the perspective of the workshop concepts for pre-service informatics teacher students and the schools’ pupils. From these two perspectives we investigate different fields of interest with the common goal to establish an effective TLL. In this paper we describe our approach of the TLL, our first experiences with workshops we have already conducted as well as the framework and the concept for evaluation.
Von Bernhard Standl, Anette Bentz, Mattias Ulbrich, Annika Vielsack, Ingo Wagner im Konferenz-Band Informatics in Schools: Engaging Learners in Computational Thinking (2020) im Text Design- and Evaluation-Concept for Teaching and Learning Laboratories in Informatics Teacher Education Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, Informatik-Didaktik, Informatikunterricht in der Schule, Kinder, LehrerIn, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Design- and Evaluation-Concept for Teaching and Learning Laboratories in Informatics Teacher Education: Artikel als Volltext @ Springer (: , 1490 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.