Beats Biblionetz - Texte

/ en / Traditional / help

Measuring Student Competences in German Upper Secondary Computer Science Education

Jonas Neugebauer, Peter Hubwieser, Johannes Magenheim, Laura Ohrndorf, Niclas Schaper
Zu finden in: ISSEP 2014 (Seite 100 bis 111), 2014 local secure web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Peter HubwieserJohannes MagenheimWithin the interdisciplinary research project 'Measurement Procedure for Informatics in Secondary Education (MoKoM)”, conducted at the Universities of Paderborn and Siegen with help from Peter Hubwieser, Technical University of Munich, researchers aimed to develop a theoretically and empirically sound competence model for the domains of system comprehension and system modelling, alongside an evaluated measurement instrument to assess competences of students in upper secondary computer science education in German schools. The competence model was thoroughly developed by conducting several theoretical and empirical steps. Based on the model measurement items were constructed and compiled into an instrument with 87 items of varying complexity. The instrument was divided into six booklets and distributed to over 800 computer science students in three German states. The returned 583 tests were analysed by means of the multidimensional item response theory, to assess the item difficulty on the one hand and the student abilities on the other. The results are used in several ways: to evaluate the competence model, to revise the measurement instrument and to define proficiency levels in a competence level model by using the method of scale anchoring.
Von Jonas Neugebauer, Peter Hubwieser, Johannes Magenheim, Laura Ohrndorf, Niclas Schaper im Konferenz-Band ISSEP 2014 (2014) im Text Measuring Student Competences in German Upper Secondary Computer Science Education

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Fadi Deek, Peter Hubwieser, Jill Jones, Augustin Kelava, Dennis McCowan, Helfried Moosbrugger, Chris Stephenson, Allen Tucker, Anita Verno

Begriffe
KB IB clear
Computercomputer, Deutschlandgermany, Informatikcomputer science, Informatik-Didaktikdidactics of computer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Informatikunterricht in der Schule
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2003 local secure A Model Curriculum for K-12 Computer Science (Allen Tucker, Fadi Deek, Jill Jones, Dennis McCowan, Chris Stephenson, Anita Verno) 2, 7, 2, 7, 9, 5, 9, 3, 2, 2, 1, 49741311
2007 local secure Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (Helfried Moosbrugger, Augustin Kelava) 1, 1, 1, 5, 1, 1, 1, 4, 1, 1, 1, 6336191
2008Informatics Education - Supporting Computational Thinking (Roland Mittermeir, Maciej M. Syslo) 5, 4, 9, 8, 5, 10, 19, 4, 10, 12, 14, 171619917874
2010 local secure web Teaching Fundamental Concepts of Informatics (Juraj Hromkovic, Rastislav Královic, Jan Vahrenhold) 2, 1, 9, 4, 2, 2, 8, 3, 2, 4, 6, 111212211578
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2008 local secure web Analysis of Learning Objectives in Object Oriented Programming (Peter Hubwieser) 3, 1, 4, 4, 1, 4, 5, 2, 5, 2, 4, 44214320
2010 local secure web K-12 Computer Science (Allen Tucker) 6600

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Measuring Student Competences in German Upper Secondary Computer Science Education: Artikel als Volltext bei Springerlink (lokal: PDF, 306 kByte; WWW: Link OK 2019-10-11)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.