The Many Facets of ScratchG. Barbara Demo, Lawrence Williams
Publikationsdatum:
Zu finden in: ISSEP 2014 (Seite 8 bis 16), 2014
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Zusammenfassungen
Dieser Beitrag beschreibt, wie Scratch in verschiedenen Kontexten zur Einführung ins Programmieren eingesetzt worden ist und wie die Möglichkeit, dank Storytelling zu raschen Programmiererfolgen zu kommen, die Motivation sowohl von Schülerinnen und Schülern als auch von Lehrpersonen fördert.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 04.10.2015This paper describes a pedagogical methodology emphasizing the several facets of
Scratch. More specifically, section 2 concerns the use of Scratch for introducing to
computing students and teachers from all types and levels of education, having no, or
very little, informatics knowledge. In section 3, the focus is on how beginners are
asked to develop some personal story which helps them understand that some programming
components are present, also, in our everyday life. That means they are
already in our way of thinking. Section 4 concerns the use of Scratch in middle school
where interdisciplinary activities are particularly important to teachers and pupils.
Von G. Barbara Demo, Lawrence Williams im Konferenz-Band ISSEP 2014 im Text The Many Facets of Scratch (2014) This paper describes different Scratch activities proposed in different learning situations: for primary school-children aged about 9-10 years old; for in-service teachers active in various levels and types of schools, but with very low or without computing competences; for teachers and pupils in middle schools; for students in their beginning two years of technical secondary school (not necessarily specialized in informatics); and for future informatics teachers having a good knowledge of computer science. In all of these situations, Scratch has been introduced as a system for producing original stories, rather than as a programming system. For beginners, this choice proves to be successful in inspiring and motivating their intent to carry on with new activities. This success is mostly due to the possibility of producing, in a relatively short time, artifacts that teachers can immediately use in school; and the students feel they have created a complete product to show to other students (or to the family and to friends). Informatics experts, in particular informatics teachers, discover a pedagogical methodology they are not used to for introducing to programming. All the while, by using Scratch, we can introduce a number of fundamental elements of computer science such as algorithmic complexity. Also, students go through an introductory programming experience, making a faster and smoother change to other programming languages and other environments. In general, the use of Scratch supports and facilitates a process toward achieving competences that many consider necessary to our future young people.
Von G. Barbara Demo, Lawrence Williams im Konferenz-Band ISSEP 2014 im Text The Many Facets of Scratch (2014) Bemerkungen
Interessant, wie Scratch hier primär als Programmierumgebung für storytelling definiert wird. Storytelling ist in meiner Wahrnehmung _eine_ Herangehensweise in Scratch, aber genauso angedacht wie Spielprogrammierung und anderes.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 04.10.2015Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
Dieses Konferenz-Paper erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildung, blockbasierte Programmierumgebungen, Digitalisierung, Kinder, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4), Schweiz |
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The Many Facets of Scratch: Artikel als Volltext bei Springerlink (: , 411 kByte; : 2020-11-28) |
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Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.